HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad ska jag ordna för dator åt mina päron!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/15 :  12:10:28  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Här kommer en sån här tvärtomfråga...dvs hur lite räcker?

De har haft en gammal P450.....
De är 70+
De surfar mest, men barnbarn kommer nog förbi nångång.
Mac är inte aktuellt
Flatskärm 17-19" är nog lämpligt.

Hurpass enkel kan man köpa idag och vad betingar en sådan. Är dåligt påläst hur långt utvecklingen kommit.

Asså typ vilken CPU, GHz, RAM, Disk etc.

/Magnus

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/15 :  12:21:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om det bara ska surfas, köp nån av Dells billigare modeller. Så gjorde jag när päronen skulle ha dator

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/10/15 :  12:54:18  Show Profile Send tian a Private Message
Köp nån HP eller liknande på elgiganten,siba,onoff, funkar bra och är billigt.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/10/15 :  13:48:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Se till att på XP på den bara,,, svårt att få på burkarna från Dell numera..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/15 :  14:21:13  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det var min tanke också, men trevligt att få den bekräftad. Otrevligt att försöka lösa.


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/10/15 :  14:23:43  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
För framtida besparingar av tid, så kan Dells hämtservice vara mycket värd. Dvs, dom kommer hem och lagar/hämtar burken om/när den går sönder. Tror de har kvar den servicen iaf.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/10/15 :  14:26:38  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
http://www.ammdata.se
här har du en länk där man kan köpa billiga datorer utan varesig operativsystem eller skärm, som man får välja som tillägg. Och ja, XP finns att välja på. Men som sagt, skärm och val av OS läggs som tillval.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/10/15 :  15:40:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Inet Smart. Man kan skräddarsy datorn , tex välja XP istället för Virusta eller vad nu MS nya OS heter. Går oxå att väla utan OS å så stoppar man in Ubuntu å sparar nån tusenlapp. Slipper antivirus program mm. www.inet.se
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/10/16 :  14:16:41  Show Profile Send Stormen a Private Message
Vad har hänt med P450 ?, har den gått sönder, dvs fungerar produkten helt plösligt sämre till samma uppgift nu eller är de inne i uppgraderingsträsket? (eller blir dom ledda dit ?)
En P450 med linux o redhat borde fungera alldeles utmärkt till surfning. Det är så mycket snabbare än 200MMX o dom fungerade ju bra.

om datorn är sönder och helt ny måste införskaffas så köp det billigaste som går att få på marknaden. Man hinner ändå inte skriva snabbare än datorn kan räkna ut.

Det finns massa roliga adventurespel till 200 och 450 datorer för en spotstyvel på stormarknaden, som är stimulerande.

(Jag kanske låter lite gammelmodig och efterbliven, men jag har tillbringat hela tonåren och stora delar av mitt vuxna liv till att bygga datorer och servrar, jag har verkligen tröttnat på att alla ska ha snabba datorer)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/16 :  15:08:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kolla begade datorer: http://www.onceagain.se/main.php.

Såg att von Lidl säljer något billigt as nästa vecka.


Skulle du inte köpt en Apple åt päronen, det vore lämpligt eller menar du att man inte ska balnda äpplen och päron??

Edited by - soundbrigade on 2007/10/16 15:10:09
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/16 :  16:28:25  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
En P450 med Win98, har aldrig fungerat bra...Linux är inget jag vill ta ansvar för att supporta, även om surfning är conceptet. (Dessutom är den trasig pga. att de slängde den när de flyttade). Jag har heller inte frågat efter nån superduper......
Köpa billigaste som går att få, anser jag är att be om trubbel, oavsett om det gäller PC eller nåt annat.
Ska dock kika på Äpple, kan ju vara ett alternativ faktiskt.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/10/16 :  20:23:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Mac mini är ju väldigt trevlig. Snygg å tyst.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/18 :  13:33:08  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hur dåligt är Vista egentligen? ( ingen MS hatkampanj nu tack)

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/10/24 :  12:59:41  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Circlomanen!

Mac Mini är mycket bra men den blir inte så billig i slutändan då man måste skaffa allt omkring separat. Om man köper den billigaste iMacen så får man mer för pengarna, helt klart.

Magils!

Jag skulle tippa att den är inte så jättedålig alls, men man bör nog vänta till nästa år om man tänker skaffa den. Då borde de allra flesta barnsjukdomarna vara botade.

Edited by - pick-me-up on 2007/10/24 13:02:40
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/24 :  13:00:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Just D som är problemet, de vill ju ha burken nu....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000