HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gamma BBK 200
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2007/10/22 :  17:02:14  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Tänkte bygga något skoj med dessa element nu som vinterprojekt. Vad har ni för erfarenheter av Gammas BBK 200? tänkte isåfall använda dom som basar uppp till ca 250 hz med 6 - 8 st i varje låda. Hade själv ett par sådana för länge sen och då satt en sådan bas i en TL låda. Vad jag vill minnas så lät den hyggligt.
E det något att satsa på eller passar det inte alls som bas i ett 3-vägs system?

Musik är livet

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2007/10/23 :  13:21:39  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
E det någon som vet vart man kan få tag på alla Parametrar till detta elemnent?

Musik är livet
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/23 :  13:55:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
E??????

Här kanske det är nåt som är intressant om du våga dig dit: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=19523
Man diskuterar just Gamma-basen.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2007/10/23 :  14:14:03  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Ahaaa. tack :D

Musik är livet
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/10/23 :  14:14:46  Show Profile Send 80-talet a Private Message
E = Är, iaf i skåne

eoJeud

Edited by - 80-talet on 2007/10/23 14:15:04
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2007/10/23 :  17:23:10  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Hehehehehe. glömde det :D

Musik är livet
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/23 :  22:03:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
E = är i Stockholm med.

Berätta vad du gjorde med högtalarna sen.
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2007/10/24 :  07:52:16  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Jag har använt 2 av dessa element för att bygga en sub som jag använder tillsammans med mina Lowther Fidelio horn. Suben ger stöd vid frekvenser under ca 60Hz och jag tycker det fungerar bra. Iden med att använda vad man kan tycka är ovanliga och ej optimala element för en sub var att Gamma elementen har lätta pappersmembran liknande de som finns på Lowther elementen och jag trodde därför att det skulle vara lättare att integrera suben med Lowther hornen. Jag är riktigt nöjd med slutresultatet och nu använder jag suben mest hela tiden.

Jag byggde först en vanlig basreflex låda som sub, en sån blir stor ca 230 liter men jag hade en ide att använda den som TV bänk i min dåvarande lägenhet i Tokyo. När jag flyttade tillbaka till Sverige blev detta oprakiskt så jag byggde en isobarisk basreflex där lådan bara blev ca 20 liter och är byggd så att den ser ut som en pall.

Jag tror inte att jag kan rekommendera att använda dessa element för subar generellt men i mitt fall fungerar det bra.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2007/10/24 :  11:35:05  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Tanken är inte att använda basen som sub utan som bas i ett 3-vägs system. Så då borde den funka fint. Kommer nog snart göra beställningen av ett antal sådana. I sluten låda borde dom kunna spela ner till ca 40 hz med tanke på att jag ska ha 6 st per sida i en linje källa. Sen så ska jag dämpa korgen med någon form av lera för att ta bort hemska resonanser. Diskantern som jag ska använda tillsammans är Beyma T2030. har hört den förrut och gillar den. bra spridning. Men mellanregister har jag inte lyckats hitta än. Vet inte hur stor eller vilket antal jag ska ha. Lutar emot att använda 4 st 4" eller 4 st 5.25".

Musik är livet
Go to Top of Page

phon
Starting Member

37 Posts

Posted - 2007/10/24 :  18:52:25  Show Profile Send phon a Private Message
Sex element gånger 25 liter ger en 150 liters sluten låda då, det borde väl bli bra.

Du kan staga korgen med stadiga monteringsband limmade med PL400 eller epoxi, det första tänkte jag köra på i min lilla övning på den där andra sidan .....

Beställ gärna lösa magneter och limma dit, storlek 90mm (HiFiKit) borde fungera tillräckligt bra. Magneterna limmas vända så att det krävs kraft för att trycka dit dom, snabblim kanske är bäst där om du inte vill sitta hela natten och hålla i magneten så den inte far iväg.

(gånger 12 då .... )

Annars är det väl bara att köra på.

Hmmm ... såg nu, linjekälla. Menar du nån öppen baffel eller så? Det borde väl fungera det också antar jag.

.

Edited by - phon on 2007/10/24 18:55:55
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2007/10/25 :  10:12:02  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
phon: Sluten låda blir det. Öppen baffel har varit intressant om jag hade haft större rum och kunnat ställa ut högtalarna längre från väggen. Det där med att limma magneter och stadiga monteringsband e nog inte helt fel.

Hur hade basarna påverkats om man hade strykt på coating medel på konerna, förrutom utseendet då?

Nu ska man bara designa en snygg låda sen så e det bara att börja så smått med beställningarna förhoppningsvis. Ska lära mig att lägga upp bilder här så jag kan fotografera och visa upp projektet när det väl e dax att köra igång.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2007/10/27 :  13:58:18  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Måste tyvärr lägga ner detta projekt mot min vilja. WAF faktorn var inte vidare hög när jag visade min sambo vad jag höll på med. Så nu e det åter till skrivbordet och skissa något annat som inte blir så himla stort. Typiskt. Såg verkligen fram emot detta projekt.

Musik är livet
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/10/28 :  00:11:27  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
En TL tycker jag annars låter som en bra idé om du vill ha bra basåtergivning. Om du kan tänka dig att byta 6 element mot en 12:a eller så, varför inte en ganska känslig en, så skulle du kunna bygga nåt liknande den här: http://www.teresaudio.com/haven/subs/subs.html
En sån pjäs - dock inte svartmålad, jag känner ingen kvinna som gillar svarta möbler - designad för hörnen och ställd i hörnen, skulle kanske funka bättre för din sambo? Formen spelar antagligen inte särskilt stor roll rent ljudmässigt för de frekvenser du pratar om, den kunde kanske lika gärna varit fyrkantig eller trekantig. Bara arean stämmer.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/10/28 :  19:33:48  Show Profile Send scorpion a Private Message
Kika lite på ESELmans dipolkonstruktion på den här sidan: http://www.hifi-forum.de/index.php?action=browseT&forum_id=104&thread=9921&back=&sort=&z=1 .
Den skulle nog passa bra för BBK-elementen också. Annars har de ideala parametrar för basreflex.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000