HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nybörjar-hybris-horn-fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/27 :  18:03:28  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag har aldrig byggt en högtalare i hela mitt liv men jag har just blivit biten av tanken på hornhögtalare och tänkte att det kanske blir billigare (allt är relativt) och dessutom roligare att bygga själv.

Min tanke är att bygga något mindre som jag sedan kan använda och bygga ut när jag flyttar till ett större rum. Inspirationen kommer från de två tyska tillverkarna Cessaro Horn Acoustics och Hornfabrik, som erbjuder färdiga högtalare som kan uppgraderas allt eftersom. Dessa är dock extremt dyra.

Cessaro Horn Acoustics

Hornfabrik

Min fråga är nu: är jag helt dum i huvudet om jag ger mig i kast med detta? Kan man läsa sig till hur man ska göra på olika forum och lyckas göra mer eller mindre rätt först gången, eller krävs det typ 10 års DIY-erfarenhet innan saker blir som man tänkt sig?

Och en sak till, vad kan en sådan här lösning kosta i material om man bygger den själv med de bästa (nåja) delarna?

Tack på förhand!

/Nybörjar-hybris-Marc

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/10/27 :  20:49:25  Show Profile Send Bardis a Private Message
Har du prylar till att svarva sådana där trähorn kan du göra några till mig med när du ändå håller på.
Skämt åt sido. Vad har du för budget? Vad har du för maskinpark?
Du kan bygga ett horn som har bra potential (ex Hedlundhornet)och sedan uppgradera med bättre element och kablar när ekonomin tillåter.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/27 :  21:53:21  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Har du prylar till att svarva sådana där trähorn kan du göra några till mig med när du ändå håller på.

Egentligen har jag ingen specifik budget. Tanken är att detta skulle bli ett projekt som skulle byggas på och förbättras under åren. Tror aldrig det blir aktuellt med de mest extrema japanska elementen som Goto, men kanske bra JBL eller TAD. Har ingen aning om vad ett sådant bygge kan kosta. Jag frågade Cessaro vad deras instegsmodell Alpha1 kostar och den ligger på ca 370 000 kr! Det måste väl gå att bygga någonting liknande för bra mycket mindre??

Maskinparken just nu är en Audio Aero DAC och en Berning ZH270 förstärkare men den kan ju ändras med tiden. Jag ser på sikt framför mig en triodförstärkare på 1-10 Watt.

Hedlundhornen var riktigt snygga men bygger inte de på bredbandselement? Det jag är ute efter är att så småningom skapa typ en 5-vägare...men det är på slutet vill säga. Tycker detta med tractrix-horn i trä verkar vara något att satsa på långsiktigt. Eller?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/10/27 :  22:25:58  Show Profile Send Bardis a Private Message
Tycker de liknar ett par Oris:

De finns här: http://www.bd-design.nl/contents/en-us/d32.html
De har även andra modeller mer eller mindre DIY.

Med maskinpark menade jag vilka maskiner du har tillgängliga för att arbeta i trä med.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2007/10/28 :  02:15:14  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Lägg upp nån slags plan för ungefär var du vill dela systemet, så att du har frekvenser att arbeta mot. Då kanske du kan börja med att göra ett eget mellanregisterhorn, köpa ett diskanthorn och köra vanlig låda till basen.
Sen kanske du bestämmer dig för att köra en diskant till kanske 10khz, och ha en superdiskant däröver, du vill köra midbasen i horn och sen kanske hela basregistret.

Så skulle jag nog försöka göra, ha ett antal väl uttänkta delningsfrekvenser. Hornens storlek avgör ju i vilket frekvensområde de jobbar, typ, och framladdade horn ska helst inte spela ett allt för stort frekvensområde, så att till att börja med tänka ut sånt är nog bra.

mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/10/28 :  03:28:15  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Jag har misslyckats katastrofalt med liknande.
Det betyder inte att jag har gett upp

Jag kan rekommendera www.goodsoundclub.com för ingående beskrivningar av Cessarohornen och sajtens ägares horn i samma anda.

...Och att skaffa en mikrofon, tror jag.
Det är nåt som jag verkligen önskar mig, så jag kan mäta upp vad hornen egentligen pysslar med.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/28 :  11:32:53  Show Profile Send Marc a Private Message
Tack för input!

Bardis, om det är sån maskinpark du menar har jag ingen alls! Tänkte lösa det genom att köpa det det som är billigt och låna det dyrare.

Fisksmis ola, tycker det verkar bra det du säger om att lägga upp en plan för delningsfrekvenser etc. Eftersom jag tror att mellanregistret är viktigast att få rätt, tänker jag mig att jag skulle börja i den änden och välja ett bra element och sedan anpassa de exakta delningsfrekvenserna efter detta. Några element som verkar rekommenderas är JBL 375/2440/2441 och TAD 4001/4002/4003.

Sedan tänker jag mig en diskant på detta och en baslösning som till en början inte får vara för stor eftersom jag har ett litet lyssningsrum. Så någonstans skulle jag vilja lägga kompromissen i basen tills vidare och fokusera på att få mellanregister och diskant rätt inledningsvis. Och sen som du säger kunna utöka med ett mellanbashorn.

Ronnie, vad var det som gick snett med ditt försök?? Jag har sett bilder på ditt system (det såg ju ut som en bra början!) och varit inne på Romys site, där finns en hel del intressant info.

Bra idé med mikrofon också! Det ska jag investera i om jag bestämmer mig för att bygga.

Den stora frågan är dock fortfarande om det är möjligt för min del att klara av ett sånt här bygge, med tanke på att jag har noll erfarenhet av detta tidigare. På pappret ja, men i praktiken??

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/10/28 :  14:19:36  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Kör hårt och bygg ett par horn det kommer du inte ångra.
Här ser du mina som är byggda i masonite
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61450&SearchTerms=onken
Onken är byggda i spånskiva.
Börja med tratten så kan du låna drivers av mej att provspela med.
Jag har även ett par JBL D140 som du kan låna.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2007/10/28 14:39:09
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/10/28 :  16:14:56  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
quote:
Ronnie, vad var det som gick snett med ditt försök??

Romy skriver att det inte skall vara några problem att lyssna på pianoinspelningar via endast de stora hornen i veckor, och jag tror honom på den punkten.
Med mina storhorn på piano står jag bara ut i några sekunder, och jag har ingen aning om varför.

Hornen är på många sätt och vis är härliga att lyssna på ändå, men inte i den klass jag önskar.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000