HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tre män - tre minis
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2007/10/25 :  10:58:58  Show Profile Send weedo a Private Message
Det är rubriken på en artikel i senaste (6/2007) Klang & Ton (den tyska högtalabyggtidningen). Jag tyckte den var extra spännande då dom direkt jämför tre små tvåvägare gjorda av tre konstruktörer. Alla är gjorda med hi-end element.

MiniCG:
Diskant: Eton ER-4
Bas: Eton 5-880/25 HEX
Pris: 600 Euro/låda

MiniTS:
Diskant: Thiel C30N-6-24
Bas: Thiel C152-T4-82
Pris: 620 Euro/låda

MiniHB:
Diskant: Scan-Speak D2904/980000
Bas: Scan-Speak 15W/8831G00
Pris: 510 Euro/låda.

Inga lågprislådor precis... Alla presterar väldigt fina data, särskilt vid måttilga ljudvolymer.

I deras eget lyssningstest kallar dom MiniTS för "superprecis-neutral", MiniHB för "musikalist flytande" och MiniCG för en högtalare med den bästa allround-kvaliteten någonstans mittimellan de båda andra.

Själv har jag byggt med Thiel element och kan hålla med om att dom verkligen har extremt hög upplösning. Jag har också byggt med fina Scan-Speak element och håller igen med om att dom låter mycket musikalist men inte lika precist som Thiel elementen (som å andra sidan är lite FÖR bra på att avslöja alla brister i inspelningar).

Eton har jag aldrig stiftat närmare bekantskap med utom en gång då jag kort fick lyssna på ett par ER4 diskanter. Den gången blev jag inte imponerad med förhållandena var långt från ideala.

Skulle vara kul att höra vad ni andra har för för tankar och erfarenheter.

Anders Cöster www.coster.se

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/25 :  18:18:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
K&T utmärker sig ofta genom små byggen (fysiskt) med toppelement som kostar två njurar och en halv lever. Vill ofta prova men det kostar så mycket.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/28 :  21:54:17  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Intressant som den, särskilt som Eton 5:an är på väg in som mellanreg i mina kommande burkar, jag vet åtminstone en medlem på detta forum som tycker de låter skit, men skam den som ger sig. Skall ha en SS(7100) i toppen, så det blir lite av en kombo, men jag kommer garanterat ha fler intryck då.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000