HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 problem m MF X-10 v3 ! Hjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2007/10/20 :  18:41:54  Show Profile Send urban a Private Message
Hej , jag köpte nyligen en beggad Musical Fidelity X-10 v3.
Den verkade ha inverkan på ljudet men den verkliga effekten av den överskuggades av ett par problem! Det första är att vid påslag så kommer efter några sekunder en kraftig strömrusning på vänster kanal som låter illa och får baskonen att åka in till "stoppläge" för en till två sekunder! Sedan så brusar samma kanal ganska kraftigt hela tiden, så till den grad att glesare musik blir onjutbar.
Vid okulärbesiktining av kretskortet är det enda som verkar lite suspekt en transistor (JE350) vars anslutning vid kretskortet ser lite bränt ut. Annars ser det på ytan inget onormalt ut.
Tilläggas kan att med påslag menas att de trepoliga kontakten från väggtrafon trycks in i apparaten, inga brytare här.
Är det någon som med ledning av denna info kan ge förslag på vad problemet kan komma ifrån ?
Tacksam för alla förslag!!
(undrar varför killen sålde apparaten?!)
mvh Urban

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/10/21 :  09:22:05  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Låter som om den inte mår riktigt bra. Jag hade nog inte avnänt den förrän problemet blev fixat. Låter som kanske för mycket dc på utgången? Jag hade nog mätt upp den på olika punkter för att kolla hur den uppför sig.

Sedan har jag för mig att såna apparater mår bättre av att ha kontakten i sig och starta den genom att plugga i bulan i väggen - mindre påfrestning på doider och kretsen med strömspik.

/M
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2007/10/21 :  10:44:39  Show Profile Send urban a Private Message
jo, DC på utgången under en sekund eller två är nog alldeles troligt. Borde vara något som någon lokal radioreparatör kan klara av , Tack för tipset och sedan får jag om apparaten blir repad använda ditt råd om inkoppling av bulan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000