HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Chassiplåt som jordplan (rör)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/19 :  13:21:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Bollar en undran, eller kanske ett fattat beslut till HF:s (rör)fanatiker.
Peter Millett använder i sin Low-mu förförstärkare (http://www.pmillett.com/lowmu_preamp.htm och AudioXpress 2/04)en chassiplåt som jordplan till förstärkaren. Visserligen har han dubbla plåtar (den yttre mer dekorativ och den undre som monteringsplåt OCH jord.

Har ni testat den här varianten och har en fundering?

Klargörande: Med "jord" avser jag 0V-potential (ansluten till nätaggregatets 0V/jord). Vidare - jag har på G ett bygge där jag använder en kopparplåt att bygga på och med vetskapen att koppar är en utsökt ledare borde ju plåten vara bättre som referenspunkt än en grov kopparledning dragen i förstärkaren på så sätt jag brukar göra.

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2007/10/19 :  15:19:56  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Det ska funka alldeles utmärkt.
Returströmmarna har mer materia att gå i och tar alltid den kortaste vägen, vilket minskar de s.k. loopareorna och därmed minskar "förmågan" att sända och ta emot störsignaler.
Se bara till att inte riskera att chassit, i något skede, kan bli strömförande.
Den där snubben Peter Millett använder enkelsidigt mönsterkortslaminat (vanlig FR4, alltså glasfiber) som jordplan och verkar ha galvanisk isolation till övre täckplåten.
/B

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/19 :  18:08:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jo så var det - orkade inte leta reda på tidningen där han beskriver bygget. Jag tänkte att jag har ju plåten färdig och klar (och fick fel transformatorer till glöden ) och ska ju ändå någonstans ansluta den till "nollan", så varför inte använda den som referens. Ska undvika att lägga HSP (420V) på den ....
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/20 :  17:08:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det blir ett bildreportage framgent ...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000