HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad vinner man på det här?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/10/20 :  13:43:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Efter att i veckan har varit och lyssnat på Everest funderar jag nu på att byta min passiva radiator mot en aktiv högtalare. Mina basar som jag har heter LE15A och min tanke är att jag man monter in en av samma typ som sitter i Everest, alltså en 1500AL. De här två ska ha två olika delningsfrekvenser i basen men ändå samma delning mot hornen. Vad tror ni JBL:are och andra om om detta. Jag vill gärna veta både fördelar, nackdelar och om man överhuvudtaget vinner något på det här. Jag kan ta ett exempel, från början hade jag tänkt mig att använda en konhögtalare som mellanregister och sedan horn ovanpå. Men idag så spelar jag med 2446 2":s driver och Tractrix å jag tycker nog att det låter väldigt bra. Det känns som om det inte behövs någon mellanregister konhögtalar. En elgitarr som exempel låter precis som om musikern sitter i rummet och spelar. Ett jävla tryck med andra ord. Det senaste jag har skaffat är en Velodyne DD18 som jag har lite svårt att komma underfund med. Den ska ha ett slags automation för inställning av tonkurvan. Man ska få ut 25 olika frekvenser genom subben, men jag får inte ut en enda ton. Jag har läst manualen upp å ner fram å bak men det hjälper inte. Det slutar nog med att jag får ställa in manuellt med hjälp av en cd-skiva med inspelad pinknoise. Om någon vet hur man gör så skriv gärna om det, men annars var huvudfrågan som ovan.

Edited by - gcs on 2007/10/20 19:33:03

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/10/21 :  09:46:33  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Angående subben så verkar det som om man ska göra ungefär som med en annan Velodyne jag hade hemma på prov:

Koppla in subben och kolla att den spelar. Du skriver att du inte får ut en ton, men det gäller väl autoinställningen va?

Koppla in mätmicken.

Placera micken vid lyssningpositionen ( eller håll den framför näsan som jag gjorde ).

Tryck 3 2 1 på fjärren. Då startar autoinställningen.

Sen ska subben starta om och lira normalt.

Justera volymen.

Mvh

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/10/21 :  13:07:11  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag startar Velodyne´n och då ser jag på monitorn den första bilden "Velodyne", sedan klickar jag på fjärren på menu och sedan 12345 då får jag en bild på det som ska bli en frekvenskurva som en liten klutt som far fram och tillbaka. Nu ska man klicka igen på fjärren 321 och då ska man få ljud i subben, men inte får jag något ljud.

Edited by - gcs on 2007/10/21 13:08:08
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/10/21 :  17:06:43  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Har du provat att trycka 321 redan på första bilden "Velodyne"? Kanske det kan funka.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/10/21 :  18:26:19  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Har du provat att trycka 321 redan på första bilden "Velodyne"? Kanske det kan funka.
Inte får jag ut någon ton. På första bilden hörs ett litet mycket svagt brumm och det står att man ska trycka på meny för att komma till setup mode och sedan trycka 12345. Jag har försökt att trycka 321 i dom olika situationerna men inget händer. Man kan ju undra om det är fel på burken.
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/10/21 :  20:57:11  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Kanske vore ide att ringa någon återförsäljare, det kanske är något fel på subben då. Så bökigt ska det ju inte vara att få köra sina testsvep Du kanske skulle försöka kontakta Ulf här på forumet han har ju en DD-18.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/10/21 :  21:30:25  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Du kanske skulle försöka kontakta Ulf här på forumet han har ju en DD-18.
Jag har faktiskt tänkt på det. Tack i alla fall så länge.
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2007/10/22 :  12:18:56  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Länge sen jag höll på med Velodyne men har du kopplat in subben med lågnivåkablar till en ingång på försteget/receiver? Har för mig att man kopplar in den så för att få ut testsignalerna? Kanske jag kommer ihåg fel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000