HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur mäta på trafo?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yngwie
Starting Member

42 Posts

Posted - 2007/10/19 :  23:52:05  Show Profile Send yngwie a Private Message
Jag har hittat vad som påstås vara en gammal bioförstärkare, rörkonstruktion. Den mår inte så bra och det var nog längesedan den fungerade, men jag tänkte att om jag har tur kanske jag kan använda transformatorerna. Hur kan jag ta reda på deras specifikationer? Är det något som skiljer en utgångstrafo från en nättransformator mer än att de är specade för olika primär/sekundärspänningar? Förresten, på vilket sätt skiljer sig specifikationerna generellt mellan dessa? En utgångstransformator ska transformera från hög spänning/låg ström till motsatsen väl?
Många frågor, och jag är väldigt tacksam om någon tar sig tid och redgör för det här. Transformatorer känns mystiska med min knapphändiga kunskap om dem.
Tack o hej

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/10/20 :  00:00:03  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Lägg in en bild på stärkaren......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7896 Posts

Posted - 2007/10/20 :  00:33:23  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Förresten, på vilket sätt skiljer sig specifikationerna generellt mellan dessa? En utgångstransformator ska transformera från hög spänning/låg ström till motsatsen väl?

Korrekt, den stora skillnaden är att en utgångstrafo måste klara ett ofantligt mycket större frekvensomfång.
I utgångstrafosammanhang pratar man sällan om primär/sekundärspänningar utan om impedansomsättning, det är ingen skillnad egentligen utan bara olika sätt att definiera saker och ting. En trafo med 230V primär och 23V sekundär skulle kunna heta 800R/8R om det vore en utgångstrafo

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

yngwie
Starting Member

42 Posts

Posted - 2007/10/20 :  12:10:13  Show Profile Send yngwie a Private Message
Här kommer lite lågupplösta bilder på den vidervärdigt fula apparaten.

Tack fuling. Har läst runt en massa nu och det börjar klarna. Kan ni rekommendera någon procedur för att bestämma spec? Där man inte leker runt med för höga spänningar i onädan helst. Går det att ta någon liten väggbula som ger några tiotals volt AC och sen mäta på andra sidan? Och hur tar man reda på vilken sladd som är vilken?
Go to Top of Page

Fuling

7896 Posts

Posted - 2007/10/20 :  12:29:43  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det enklaste (?) är nog att genom detektivarbete ta reda på så mycket som möjligt innan man skruvar sönder någonting.
Kolla upp vilka rör som är inblandade och ta fram datablad på dem
( www.tubedata.info eller www.duncanamps.com), när man vet sockelkopplingen så kan man börja skissa upp ett schema.
Högtalarutgången är förmodligen märkt med antingen en impedans eller en spänning (eller flera spänningar, valbara med en omkopplare). Detta ihop med slutrörens datablad gör att man brukar kunna bilda sig en uppfattning om trafons impedansomsättning utan att behöva riva något.

Annars är du inne på helt rätt spår med att skicka in en relativt liten växelspänning på trafon och mäta vad som händer på de andra tåtarna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

yngwie
Starting Member

42 Posts

Posted - 2007/10/20 :  13:16:04  Show Profile Send yngwie a Private Message
Ja det är ju också ett alternativ. Det vore dessutom ganska roligt att ta reda på mer hur den är gjord egentligen. Och jag antar att detta vore mer precist egentligen, eftersom jag inte har någon variabel AC-källa. Men å andra sidan saknar jag kunskapen att kunna rita upp ett schema bara sådär utifrån givna komponenter.

En annan fråga till er som är hemma på rör-hifi. Tanken är att jag förhoppningsvis kan använda utgångtrafon till en gitarrförstärkarklon (klon och klon utan Fender-delar?). Enligt uppgift ska utgångsröret (6V6GT) i gitarrstärkaren se en impedans på 5k Ohm. Är detta ett normalt värde även inom hifi? Vad gör jag om den här trafon inte riktigt har rätt spec? Måste man linda om eller kan man kompensera genom att hitta rätt impedans på högtalaren? (Jag har 14 st små bredbandare som jag tänkte använda, så det går att justera total impedans ganska mkt.)
Go to Top of Page

Fuling

7896 Posts

Posted - 2007/10/20 :  13:56:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kan man få se en bild av baksidan? Det ser ut att sitta en del kontakter och omkopplare där som kanske avslöjar något viktigt.

De två tomma oktalhållarna framför utgångstrafon tolkar jag som att det ska sitta två slutrör där, vilken typ har jag dock ingen aning om. Jag kan inte se någon luftspalt i utgångstrafons kärna heller vilket också tyder på att det är en PP-förstärkare.
Om trafona är i bra skick (rostfria och med anslutningarna i sånt skick att de kan kopplas loss och sen återanslutas) så är det inte alls osannolikt att det går att återanvända dem i en gitarrstärkare.
Med 14 st högtalare går det som sagt att anpassa impedansen hejvilt.¨

Det första du bör göra är att leta efter modellbeteckningar och liknande och sen söka, söka, söka efter information!!

Go to Top of Page

yngwie
Starting Member

42 Posts

Posted - 2007/10/20 :  15:33:40  Show Profile Send yngwie a Private Message
Har redan börjat ta isär lite...

Vad är detta? Det står: 32 MFDS, 500V WKG, [nåt annat], Jun 46. (Gammalt gammalt!)

En hel del rörhållare... De rör som satt i var 2xEL12, 1x6SN7, 1x6SL7, 1x6SJ7, och nåt likriktarrör tror jag där modellbeteckningen var avskavd.

Här på baksidan kan man alltså välja matningsspänning och högtalarnas impedans. Går att välja mellan 4-8-16-250 Ohm.

Inte för att det syns så bra men jag tycker nättrafon här ser ganska fin ut iaf. Utgångstrafon har jag inte fått bort ännu. (60 år av rostiga skruvar är inte coolt. Känns mer som att meka moppe.)

Tack för all input Fuling. Nu ska här läsas på. Ska se vad jag egentligen kan få ut av att kolla rör-data, men men..

Go to Top of Page

Fuling

7896 Posts

Posted - 2007/10/20 :  15:51:36  Show Profile Send Fuling a Private Message
Prylen märkt 32 MFDS är en elektrolytkondensator på 32uF 500V.
Den ska du inte återanvända, den har haft dryga 60 år på sig att torka ut och bli förstörd.

Har inte data på EL12 i huvudet men om jag minns rätt så är det ett tämligen "normalt" rör, det ska inte vara några problem att hitta ersättare som funkar med samma utgångstrafo men som är billiga och lättillgängliga. Sekundärlindningen erbjuder som synes gott om möjligheter att prova runt med olika högtalarkopplingar, det är bra.

Enligt följande datablad ska EL12 lastas med 5kohm i en PP klass AB-koppling, så det är rimligt att anta att din utgångstrafo befinner sig i ungefär de trakterna.
Å andra sidan kan impedansen vara ganska mycket högre, kondingen på 500V antyder att matningsspänningen är högre än de 250V som nämns i databladet och då har man kanske höjt impedansen också.

Go to Top of Page

yngwie
Starting Member

42 Posts

Posted - 2007/10/22 :  14:27:47  Show Profile Send yngwie a Private Message
Okej, nu har jag avlägsnat transformatorn och mätt lite. Först mätte jag serieresistensen för att ta reda på vilka spolar som var störst och minst. Den har tolv tåtar och det var lite klurigt att veta vilken sida som var vilken (det skulle jag ju såklart ha kollat innan jag ryckte väg den). Hursomhelst hittade jag en koppling som verkade vara en stor spole, och flera som verkade vara små. Kopplade in en Ac-adapter på 16,8 V på den stora spolen och mätte på vad jag antog vara andra sidan. Multimetern kan mäta en låg spänning men den avrundar till 0.1 V, så jag tänkte att om jag gör tvärtom så borde jag kunna få bättre mätvärden. In med adaptern på den lilla spolen och mäta på den stora var tanken. Efter mycket tvekande och med darriga händer satte jag proberna mot kontakterna .. och.. schwoosh lät det i multimetern och den indikerar High Voltage. Bra, då transformerar den alltså upp spänningen med säkerhet. Men jag vet inte hur mkt. Från 16.8V till 600V (som är mätverktygets gräns) är det ju inte så stor omvandlingsfaktor som en sådan här transformator ska ha. Hur gör jag nu?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/22 :  14:49:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Spontant känner jag att du så pietetsfullt du kan renoverar förstärkaren. Snyggar upp, lackar om, byter komponenter som uppenbarligen sett sina bästa dagar och har den som "leksak" till någon roliga högtalare (horn).

Det är skändligt att slakta den bara för att komma åt någon transformator som du skaffar någon annanstans av bättre kvalitet.
Go to Top of Page

yngwie
Starting Member

42 Posts

Posted - 2007/10/22 :  14:59:51  Show Profile Send yngwie a Private Message
Ledsen om det rör upp känslor, men jag har inget emot att vara skändlig i det här fallet. Jag ser större charm/potential att använda lite äldre delar i en gitarrstärkare än i att renovera.
Tror du verkligen att trafon är av så dålig kvalitet? Vore det inte större sannolikhet att man beräknar och konstruerar en sådan här förstärkare som ska användas på en biograf mer noggrannt än en liten Fender-övningsstärkare som massproduceras? Och tekniken från '46 till '68 på transformatorfronten var väl inte så revolutionerande? Eller gör jag felaktiga antaganden?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/22 :  16:29:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Självklart tror jag inte trafon är kass. Kände bara att det var lite synd att .... ja scrappa den. Men du bestämmer - det är inte grejj!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000