HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kunstruktiv kritk av HFLS-1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2007/10/28 :  18:37:01  Show Profile Send Hasse a Private Message
Tackar för förslaget! Då får man ta och testa detta också.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/10/28 :  20:55:44  Show Profile Send marens a Private Message
Med reservation för att diskantnivån kan vara fel då. Det var ju en viss osäkerhet angående det där som jag fortfarande inte nått 100% konsensus om hur det ligger till. Ökar jag på diskanten 2dB så når den ändå inte upp till nivån på de publicerade mätningarna på hela högtalaren och det med den första 3.9ohm-versionen av dämpsatsen (den andra var ju 3.5ohm som jag förstått det).
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2007/10/28 :  23:11:22  Show Profile Send Hasse a Private Message
Kan man finjustera 8,2 ohm motståndet. För att trimma in rätt nivå på diskanten. Eller blir det konstigt då? Eller andra komponenter som kan tänkas finjustera.

Jag satt och pillade lite med edge. Men kunnde inte efterlikna dippen vid 400 eller toppen vid 3000 Hz. Problemet sitter troligen 20cm framför bildskärmen . PL 18 har i alla fall ett mycket fint baffelsvar i den här lådan. Vad skulle hända om man placerade DX25 asymetriskt på baffeln? Sklle det göra nån nytta?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/10/28 :  23:26:07  Show Profile Send marens a Private Message
Toppen vid 3kHz borde komma när man flyttar miken så att den lyssnar off axis åt sidan. Dippen vid 400Hz är jag mer osäker på, det kan vara en kombination av att elementet sitter nära 3 sidor på baffeln och något i själva elementets frekvensgång.

Angående diskantnivån, pga att 8.2ohm motståndet mest påverkar mellersta registret i diskanten eftersom 6.8uF kondensatorns impedans dominerar det lägre registret och 1.5uF bypassar högre frekvenser så är det bättre att justera nivån genom att sätta ett mindre motstånd (på någon ohm eller lite mer) i serie innan hela filtergrenen, alltså i serie med 4.7uF kondensatorn. Annars så stannar nedre registret i diskanten kvar på samma nivå upp till 4kHz, om man ökar på 8.2-ohmaren.

Edited by - marens on 2007/10/28 23:38:40
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2007/11/04 :  20:00:08  Show Profile Send Hasse a Private Message
quote:
... 1.5uF bypassar högre frekvenser ...
Antar att du menar 1.0 uF? Nu är filtret beställt i alla fall.Både 1,0 och 1,5 uF. Det här kommer bli intressant! Den gröna och lila energikurvorna är off-axis mätningar antar jag?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/11/05 :  11:44:59  Show Profile Send marens a Private Message
Ja sorry, det var en tidigare version av filtret som jag hade satt 1.5uF sedan ändrades det till 1uF pga de nya känslighetsuppgifterna för diskanten.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/11/05 :  11:47:51  Show Profile Send marens a Private Message
Jo det är den simulerade frekvensgången off axis utifrån mätningarna 20 resp. 40grader off axis.

Enegikurvan (effekten eller energin på det totala utstrålade ljudet) kommer likna dem ja, men det är frekvenskurvor.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2007/11/29 :  23:53:41  Show Profile Send Hasse a Private Message
HFLS-mkII spelar! När jag ändå var o grävde i högtalarna passade jag på att skicka dom på lackering. Äntligen har jag blivit av med mdf fininshen! Blanksvarta blev dom. Därför har det tagit lite tid innan man har kunnat lyssna på ny filtert.
Tyvärr så har jag bara lyssnat på nya filtret i mono. För att mina sladdar tog slut. Jag får återkomma med intryck när jag gjort en A-B Lyssning. Kanske är nån svavlare intresserad av att komma o vara oberoende testpanel?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/11/30 :  00:14:11  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jo alltså låter väl inte ointressant precis.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/11/30 :  14:04:09  Show Profile Send marens a Private Message
Ha inte för höga förväntningar bara. Det är ju bara ett framsimulerat filter "på gissning" utifrån hur ni tyckte att det förra lät. Potentiella problem att lyssna efter är dels allmäna diskantivån pga osäkerheten där och hur mycket "midrange glare" högtalaren har. Alltså energin vid 3kHz. Lyssna särskillt på kvinnliga normalt problematiska röster och annat med mycket information kring det frekvensområdet.

Sedan gäller det att försöka skilja på vad som är vad och det är inte det lättaste. Alltså så att man inte dämpar diskanten för mycket för att man tycker högtalarna låter ljust när det kanske är energin runt 3kHz som egentligen är problemet. Diskantnivån dämpas som sagt lämpligast med ett seriemotstånd innan diskantfiltret, alltså i serie med 4.7uF-kondensatorn.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2007/12/01 :  15:15:22  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Marens: "Jag tror ju inte på bandspolar och sånt, tror de billigare vanliga luftlindade nästan är bättre. Det går att räkna om lite som man vill beroende på vilka spolar man vill använda, bara det blir ungefär samma värden totalt på slutet."

Varför detta? Mvh Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2007/12/01 :  15:30:08  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Hur skulle det vara att dela aktivt?

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/12/01 :  18:29:38  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Varför detta?


Vilket? Rätt värde på resistansen har betydelse (inom rimliga gränser då). Det blir en annan funktion än den som är tänkt om man sänker eller höjer värdet på spolarnas resistans.

Bandspolar är ett relativt innefektivt sätt att bygga spolar på. Man får mer induktans för samma mängd koppar (dvs lägre resistans med samma tvärsnittsarea) med lackisolerad tråd. Man kan vira färre varv och få mer induktans.

Edited by - marens on 2007/12/01 18:30:28
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2007/12/03 :  18:53:51  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Marens: Ren nyfikenhet, därav frågan. Försöker hitta optimala lösningar till mina nya filter och det är alltid positivt att få mer info. Så det gällde alltså varför du anser bandspolar sämre. Och det fick jag veta. Tackar.

Mvh Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Edited by - Beat on 2007/12/03 18:54:43
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2007/12/04 :  08:43:48  Show Profile Send Larsen a Private Message
Hasse: har du lyssnat mer nu? Är intressant detta

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2007/12/04 :  19:47:31  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jajjemen nu har jag hunnit lyssna lite. Jag har filterna externt så det är enkelt att koppla över. Det ny filtret låter mycket bra! Det känns välballanserat mellan elementen. Kort sagt så kan man säga att gamla och nya filtret låter ganska lika. Det nya lyfter fram vissa detaljer mer i tex kvinnliga röster och akustiska instrument. Lite det jag önskade mig. Däremot så tycker jag att det saknas lite transparens jämfört med original filtret. När jag köpte nya filret så snålade jag lite och köpte bipol-elektrolyter men hoppas att det inte påverkar slutresultatet så mycket. Och vilket som låter bäst#8230;? Svårt att säga. Det är nog en smaksak. Vi får se vilket som blir min favorit.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/12/04 :  20:58:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Bipol-elektrolyter later klart samre, enligt mina erfarenheter. Prova garna att kopa en polyprop istallet...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/12/05 :  11:25:44  Show Profile Send marens a Private Message
Det kan ju hända att elektrolyterna har fel resistans, men skillnaden borde inte bli jättestor pga det. Det kan ju vara så att elektrolyterna tillför någon form av dist också men jag vet inte.

Jag kan tänka mig att det är något annat som gör att det låter mindre "transparent". Med "transparent", menar du då att det inte skimrar lika mycket, alltså på det där silkiga lena sättet. Det kan förklaras med att högtalarna har mer enegi under 10kHz där det gamla filtret har sin topp.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2007/12/07 :  14:53:51  Show Profile Send Hasse a Private Message
quote:
Jag kan tänka mig att det är något annat som gör att det låter mindre "transparent". Med "transparent", menar du då att det inte skimrar lika mycket, alltså på det där silkiga lena sättet. Det kan förklaras med att högtalarna har mer enegi under 10kHz där det gamla filtret har sin topp.


Jag lite så är det jag menar. Alltid svårt att sätta ord på dom små skillnaderna man hör. Ännu svårare att säga i vid villken frekvens dom ligger.

Det nya filtret låter mer som en #8221;vanlig tvåvägere#8221;. Diskanten är klar och detaljerad utan att vara hård eller påträngande. Men inte lika vacker orginalet.

I det gamla filtret låter diskanten mer len och silkig som sagt.

Det är möjligt att elektrolyterna spökar lite. Kanske provar med polyprop nån gång men dom växer inte direkt på träd här i jönköping.
Nån som kanske vill testa med marens filter? Det är värt att prova!

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2008/02/18 :  19:07:30  Show Profile Send kyan a Private Message
Har det provats med andra kondensatorer? Andra lyssningserfarenheter? Jag är lite nyfiken, tänkte knåpa lite på ett par HFSL-1 i vår och funderar på vilket filter jag ska satsa på.
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2009/06/04 :  12:04:52  Show Profile Send Sondek a Private Message
quote:
Det nya filtret låter mer som en #8221;vanlig tvåvägere#8221;. Diskanten är klar och detaljerad utan att vara hård eller påträngande. Men inte lika vacker orginalet.

I det gamla filtret låter diskanten mer len och silkig som sagt.


Vad blev resultatet av detta? Var standardfiltret bättre trots allt?

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2009/06/06 :  02:12:49  Show Profile Send Hasse a Private Message
Har bytt kondingarna till polypropylen nu.
Efter diverse omkopplande så kör jag permanent med Marens nya filter. Jag tycker det låter bättre. Det löste gamla filtrets (problem) som jag påpekade i börja på tråden.
Dvs nya filtret låter mer neutralt. Dock så är skillnaderna mellan filterna ganska små. Ingen natt och dag känsla utan mer en smaksak.
En annan fördel är ju att marens filter borde bli billigare med tanke på att spolarna är mindre och det inte ställs lika höga krav på dom.

Lycka till. =-)

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2009/06/06 :  02:16:55  Show Profile Send Hasse a Private Message
Är det nån annan som provat marens filter föresten? synpunkter?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2009/06/08 :  13:01:16  Show Profile Send Sondek a Private Message
quote:
Har bytt kondingarna till polypropylen nu.
Efter diverse omkopplande så kör jag permanent med Marens nya filter. Jag tycker det låter bättre. Det löste gamla filtrets (problem) som jag påpekade i börja på tråden.
Dvs nya filtret låter mer neutralt. Dock så är skillnaderna mellan filterna ganska små. Ingen natt och dag känsla utan mer en smaksak.
En annan fördel är ju att marens filter borde bli billigare med tanke på att spolarna är mindre och det inte ställs lika höga krav på dom.


Tack för den infon! Hade varit intressant att höra vad fler tycker.
Det blir väl samtidigt högre värden på kondingarna i Marens filter vilket kan göra filtret väldigt dyrt om man vill ha lite finare kondingar..

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000