HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vilken Ölflex som nätkabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2009/06/05 :  10:59:31  Show Profile Send Roger.L a Private Message
Tänkte skruva ihop lite nätkablar.
Har hört en hel del possitivt om Ölflex-kablarna. Men vilken Ölflex skall jag använda, Classic 100 CY eller Classic 110 CY? Räcker det med 3G1,5 eller skall jag använda 3G2,5?

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2009/06/05 :  21:32:57  Show Profile Send Roger.L a Private Message
Skillnaden mellan de nämnda Ölflex-kablarna är att de ena är skärmad och den andra är oskärmad. Behöver nätkabel till vinylen och rörförstäkaren vara skärmad?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/06/06 :  09:20:27  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Vill du ha svar på tekniska frågor? Om ja, så kan jag säga att 1,5 kvadrat fixar 10 A utan vidare och din skivspelare drar väl 10-20 mA så där krävs det inte 2,5 kvadrat. Skämt åsido, dina enheter kräver normal lampsladd så allt över det är overkill. Välj den kabel som känns bäst. Skärmade 230 kablar används företrädesvis till motorstyrningar där det då krävs EMC-säkra förskruvningar samt metallhölje hela vägen. Motorstyrningen stör, det gör inte din skivspelare. Att ha en kort stump skärmad elkalbel gör inte mycket nytta eftersom ledningarna i väggen inte är skärmade. Placeboeffekten är det man är ute efter här.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2009/06/06 :  09:25:56  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag måste hålla med P-A här, det är förvisso jäkligt snyggt med ölflex och jag har gjort en sådan kabel själv, men helt onödig är den ju.
Bättre vore att ha en DC-fällor och isolationstrafos till varje förbrukare, definitivt mer "pang för pengarna" garanterad skillnad!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/06/06 :  16:02:23  Show Profile Send esl a Private Message
Anledningen till att ha skärmade kablar bakom stereon är att signalkablarna går straxt bredvid.
Ingen placebo effekt alls om ni frågar mig att välja skärmad kabel.
Nu har jag inte skärmad kabel själv utan skijetransformatorer.
Och trådarna i väggen Per Anders, de är ju trots allt en bra bit ifrån signalkablaget oftast, medans nätkablarna ligger mycket nära eller t.o.m emot signalkablarna. Och störfält avtar sm bekant med kvadraten på avståndet vilket gör att vägguttaget 1 meter bort INTE behöver vara skärmat.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2009/06/06 :  20:34:54  Show Profile Send Roger.L a Private Message
@ mr. Triatic

Vill du förklara vad du menar när du skriver "Bättre vore att ha en DC-fällor och isolationstrafos till varje förbrukare"? Jag är en så förklara enkelt...
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/06/06 :  20:56:51  Show Profile Send bmxx a Private Message
hur ska man koppla skärmen? antar att det är till jorden men ska den kopplas i båda ändarna eller?

total noob på sånt här

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

mushkot
Member

60 Posts

Posted - 2009/06/06 :  21:02:32  Show Profile Send mushkot a Private Message
Man skärmar väl inte nätkablar för att slippa störningar utifrån, utan snarare för att de inte ska störa annat känsligt kablage. Då signalerna i vinylspelaren ju är svagare än i andra källor, så lär ju dessa vara känsligare för störningar, och därför kan jag mycket väl tänka mig att det kan ge effekt. Men å andra sidan är väl det de mesta förbrukarna som är viktigare att skärma då störfältet från dessa naturligtvis är störst.

Vi har mer störfält än vad man kan tro, testa bara att koppla en banansladd med ena ändan till ett oscilloskop och den andra i luften så behöver man inte vrida upp känsligheten speciellt mycket för att se ganska mycket störningar...
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2009/06/06 :  21:55:38  Show Profile Send gilgo a Private Message
Jag har bytt alla nätkablar till skärmad Ölflex, kan inte påstå att jag märker någon skillnad på ljudet men anläggningen brummar märkbart mindre. Sannolikt för att nätkablarna inte stör signalkablarna lika mkt längre. 4st 2m har kostat mig några hundringar i material och det är väldigt väl spenderade pengar för att slippa brumm.

Skärmen kopplas mot jord i ena änden, den änden som väggkontakten sitter i. Köp rejäla kontakter så du får plats med både jord och skärm bara.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0

Edited by - gilgo on 2009/06/06 21:57:10
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/06/07 :  07:05:56  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Varför lägger man ihop signalkablarna med nätsladden? God regel är att separera kräm från signal.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

mushkot
Member

60 Posts

Posted - 2009/06/07 :  10:22:34  Show Profile Send mushkot a Private Message
Du måste lägga nätkabeln en bra bit längre ifrån signalarna än vad som storleken på (det flesta) apparater medger för att det inte ska störa alls... Som sagt, testa bara hur mycket störningar det finns i ett vanligt hem i ett vanligt rum! Mer än man kan tänka sig...
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/06/07 :  12:16:03  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Jag byggde min strömkabel på en ölflex 3x6mm2 med Furutech kontakter i båda ändorna. Jag var tvungen att köpa lite dyrare kontakter då de vanliga inte tar kabel som är 18mm i diameter. Har jordat flätan i den ändan som jag sticker in i vägguttaget. Om jag testar med en vanlig
faspenna så reagerar den inte, så kabeln måste vara ganska störningsfri. Jag kan dock erkänna att jag byggde kabeln enbart för utseendets skull.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/06/07 :  22:21:27  Show Profile  Visit peranders's Homepage
... och det behöver man inte be om ursäkt för.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2009/06/08 :  12:40:24  Show Profile Send gilgo a Private Message
quote:
Varför lägger man ihop signalkablarna med nätsladden? God regel är att separera kräm från signal.


Alla kanske inte har plats och möjlighet till det? Då får man göra det bästa av situationen och minimera störningarna från nätkablarna.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000