HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 LM4780 bryggat vs. parallell
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/01 :  11:07:38  Show Profile Send Hemling a Private Message
Har suttit och funderat lite på vad som är bäst och kan inte riktigt komma fram till något bra svar själv så jag tänkte jag vänder mig till er

Vilka för/nackdelar har de båda sätten? Får man ut lika mycket effekt vilket som ?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/06/01 :  12:50:20  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
LM4780 är ju två förstärkare i ett!
Parallellkopplar man dessa kan man dra dubbel ström ut!
Blir perfekt om man ska driva lite tyngre last!
Om två parallella chip ska driva 4ohm så "ser" de bara 8ohms var! Och det är ju en snäll last för ett sånt här chipp.

En bryggkoppling ger ett större spänningssving ut, men man får inte ut mer ström än vad ett chip kan ge.
Alltså, man kan inte driva lika tung last.
Om man bryggkoppplar kretsarna i chippet och driver 8ohms last så ser de 4ohm var.
De klarar ju 4ohm om man anpassar matningsspänningen efter det, men de klarar inte mycket lägre!
Det blir en massa värme, och sen kan skyddskretsara slå i!

Om man bryggkopplar kretsen kan man jobba med högre utspänning och lägre utström och på så sätt nå ungefär 100W.

Vid parallellkoppling jobbar man fortfarande med samma utspänning, men den kan lämna större strömmar!


Summan av kardemumman: Man måste dimensionera utgångssteget efter lasten!

Vad är det för högtalare?
Är det dina Linn?
Hur ser impedanskurvan ut?

Edit: Felstavning på chippet.

Olle Norell

Edited by - mr.olle.norell on 2009/06/01 15:31:44
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/01 :  16:20:04  Show Profile Send Hemling a Private Message
jo just nu är det mina linn, dock har jag 2par. ett par katan som har 8ohms impedans och ett par espek med 4ohm.

Men spontant känns det ju bättre att bygga parallellt så man kan använda fler olika högtalare, eller ?

Ska man ha parallellt till 4ohm och bryggat till 8ohm?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/06/01 :  16:36:29  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Kanske det!

En förstärkare med två parallellkopplade LM3886 borde bli perfekt till ett par 4ohms högtalare!
Du kan nog köra med 24V-trafo eftersom att chippen bara ser 8ohm.

Vad har 8ohms högtalaren för lägsta impedans?
Du har ingen impedanskurva på dem?

Jag har själv 8ohms-högtalare och de har 4ohm som lägsta impedans.
Vid en bryggkoppling blir det 2ohm per chip. Det gillar nog inte skyddskretsarna...

Men om dina högtalare är "snällare" än så tror jag det ska gå bra!

Olle Norell
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/06/01 :  16:42:38  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Vet du vad jag bygger förresten...
Jag tror att jag har berättat men det var ett tag sen...



Det är en förstärkarmodul med tre chipp parallellt! Den är då bra på att driva tung last...
Om man bryggkopplar två kort får man 300W ut

-Effekttok, jag? Nej...

Jag ska såklart visa upp den här när den är klar

Olle Norell
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/01 :  17:35:33  Show Profile Send Hemling a Private Message
Nej tyvärr har jag ingen impedans kurva. Men tanken var ju att jag skulle kunna köra steget med många olika högtalare ifall jag byter.

Men det får bli parallellt för min del då. Gör ju mindre om man kör 8ohm med parallellt steg än 4ohm med ett bryggat antar jag.

Aja kanske blir att försöka sig på att etsa kort ikväll då. ska bara få till jordplanet i eagle...

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/06/01 :  17:57:27  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Etsa ikväll! Du var allt snabb

När du bygger sen, tänk på att vissa motstånd måste matchas!
Eller så köper man precisionsmotstånd med rätt tolerans!

Chippen måste ju ha lika gain osv... Utgångsmotstånden borde nog vara 1% kanske...

Jag ska nog bygga en förstärkare med 2 parallella LM3886 någon gång med
Det är ju rätt kul, och sen går nog alla förstärkare åt någon gång när man skaffar hemmabio...

Olle Norell
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/06/01 :  18:00:30  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Du, om du bygger moduler med 2chip parallellt så blir det ju lätt att uppgradera i framtiden!
Dessa moduler kan bryggkopplas två och två till en 200W monokanal.
4 moduler kan ge 2*200W

Tänk också på koppartjockleken så den räcker...

Olle Norell
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/01 :  18:10:17  Show Profile Send Hemling a Private Message
har 4st så det skulle funka om jag bara hade ett schema att göra korten efter. Eller hur funkar det ?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

Edited by - Hemling on 2009/06/01 18:14:13
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/06/01 :  18:29:43  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Med 4 chip kan du ju bygga två moduler som har två chip parallellt.
Det kan bli två stereokanaler, eller en monokanal.


Olle Norell
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/01 :  18:39:59  Show Profile Send Hemling a Private Message
Ok, ska man bygga 2st parallell kopplade moduler eller 2 st bryggade som man i sin tur parallell kopplar?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/06/01 :  18:56:57  Show Profile Send Lovan a Private Message
Du kommer få få mindre distortion om du kör bryggat. Du bör ha tight specade resistorer om du ska köra bryggat. Parallellkopplat "måste" du ha resistorer på utgången.

Vill du köra med dubbla lm4780 till varje kanal ska du köra parvis parallellkopplade och sen bryggkopplat. Finns ett app.note för LM3886 där man tar upp det och vad man bör tänka på.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/06/01 :  19:04:28  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Jag menar som Lovan att man kan "köra med dubbla lm4780 till varje kanal ska du köra parvis parallellkopplade och sen bryggkopplat."

Jag rörde ihop det lite med LM3886... Du har ju två sådana i samma kapsel

Edit: Ja bryggkoppling ger iofs dubbel nollgenomgång, men totalt sett brukar väl disten sjunka!

Men man får ju inte lasta chippen för hårt!
Därför parallellkopplingen som hjälper till med strömmen!

Tänk på värmen med! Det är mycket som ska kylas bort från en liten yta med ditt chipp, så kylningen är viktig!

Olle Norell

Edited by - mr.olle.norell on 2009/06/01 19:10:50
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/06/01 :  20:37:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Olle, har du tänkt på hur mycket extra det tredje chipet gör? Inte så mycket.... fast kylningen blir kanske lite bättre.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2009/06/01 20:38:08
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/01 :  21:53:14  Show Profile Send Hemling a Private Message
Nu har jag suttit och pratat lite med olle om en potentiellt schema så ska rita upp det och lägga ut så får vi se vad ni säger

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/06/01 :  22:47:38  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Precis vi pluggar i Linköping båda två...

Jo jag har rekommenderat att man kikar lite på ett DC-servo. Det är bra att ha, och finns faktiskt med i dokumentet AN1192!
Och sen är jag lite tveksam till att 35µM kopparlager räcker. Men jag är inte säker, och det beror ju på hur breda banor man lyckas göra.


Peranders, du menar att det tredje chippet som sitter på mina moduler inte ger någon extra effekt?
Nä om man bryggkopplar två av mina moduler och lastar med 8ohm så gör nog detta chipp inte så mycket nytta, mer än att sprida ut värmeförlusterna som du skriver.
Det blir nog "bara" 200W
Men om man lastar lite tynge, kanske 6ohm? Då får man nog ut mina 300W iallfall och man får användning av resursen från det tredje chippet!

Min matningsspänning är +/- 37V)

Edit: Nu har jag pratat LM3886 igen som har en krets i sig som jag har använt på mitt bygge.
LM4870 som tråden handlar om har ju två kretsar i sig.

Olle Norell

Edited by - mr.olle.norell on 2009/06/01 22:49:14
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/02 :  21:18:58  Show Profile Send Hemling a Private Message
Nu har jag suttit och trixat lite med scheman, det för lm4780 i parallell kopplat "läge" är taget direkt från databladet.
Det för att kunna koppla in stegen bryggat har jag tagit från http://sound.westhost.com/project14.htm och sist dc-servot som är taget från AN-1192.

Hoppas det kommer funka bara, frågan är dock, finns det något billigare alternativ till LF411? ska vara till dc-servot.

Här kommer schemana iaf. Länken under bilden är till en större bild.


http://i458.photobucket.com/albums/qq306/Hemling/schema-1.png


http://i458.photobucket.com/albums/qq306/Hemling/dc-servoochdelningfrsignal-1.png

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

Edited by - Hemling on 2009/06/02 21:19:31
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/06/02 :  22:37:47  Show Profile Send Joda a Private Message
Angående bryggkoppling.
När jag läst runt lite om PA steg så har majoriteten som gått sönder varit bryggkopplade.
Och dessutom tagit högtalarna med sig när den lämnat DC ut, då ena sidan brunnit eller stängts av.
Så av den anledningen skulle jag undvika bryggat i alla former. (förutom susy om man nu räknar det som bryggat)
Dessutom så har man valt fel steg, dimensionerat nätdelen fel eller båda om man behöver den ökade spänningen.
IMHO förstås.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/03 :  13:39:44  Show Profile Send Hemling a Private Message
Aja det får väll bära eller brista Kanske får bygga skydd på utgången med ?

Men jag har som sagt letat lite för att försöka hitta nån op-amp att ersätta LF411 med, men vad
ska jag leta efter ? Vilka egenskaper bör den ha? Skulle tex en opa228p kunna funka? Någon som har förslag?


Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/06/03 :  13:52:30  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
En op med låg offset!

Angående bryggkoppling så fungerar det ju utmärkt så länge man tänker sig för hur man lastar steget.
Man får ju inte lasta bryggkopplade steg lika tungt.

Det kanske var därför dessa PA-steg gick sönder?

Ett högtalarskydd är nog en bra idé iallfall!

Olle Norell
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/03 :  14:02:34  Show Profile Send Hemling a Private Message
OPA228: LOW OFFSET VOLTAGE: 75µV max Duger det ? http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/opa228.pdf

Anledningen att jag tänkte på den är att jag har några hemma.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2009/06/03 :  14:15:57  Show Profile Send Guru a Private Message
Jag hoppar in lite i denna tråd då jag också har 4st lm4780 liggandes..

Vad tror ni om denna variant ?
http://nospecifictopic.blogspot.com/2005/03/lm4780-bpa-200-amplifier.html
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/03 :  14:22:02  Show Profile Send Hemling a Private Message
Kollade lite på den med, men jag kände ändå att jag ville ta det från databladet. har dock inget som stödjer varför utan bara mitt personliga tycke.

Men är det någon som kan förklara för och nackdelar med de båda så skulle det hjälpa

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/06/03 :  15:06:40  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
LF411 verkar ha max 0,5mV offset.
OPA228 har ju faktiskt ännu mindre! 75µV!
Det verkar ju bra!

Men det kanske är fler saker man måste ta hänsyn till... Ingen som har koll?

Edit: mV!

Olle Norell

Edited by - mr.olle.norell on 2009/06/03 15:12:43
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/06/03 :  16:17:46  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Offseten är här en helt oviktig parameter. Mindre än 50 mV är bra och det finns ingen opamp som kommer upp i dessa nivåer, inte ens den sämsta. Det viktiga är låg dist under 1 kHz samt lågt brus och låga ingångsströmmar för då man man välja motstånd/kondingar lite friare.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/03 :  17:40:43  Show Profile Send Hemling a Private Message
Men till frågan, skulle OPA228P funka eller är det någon som kan ge ett annat förslag?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000