HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 System Audio Ranger
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Matteolle
Starting Member

18 Posts

Posted - 2007/10/11 :  21:28:26  Show Profile Send Matteolle a Private Message
Det börjar bli dags att byta ut mina gamla Infinity Kappa 6.2 och häromdagen lyssnade jag på ett par System Audio Ranger för närmare 25000:-. Skulle vara tacksam för lite input om denna högtalare eftersom jag inte hittat några personliga åsikter på nätet än.

Finns det någon på forumet som äger ett par, eller har varit och provlyssnat, skulle jag vilja veta vad ni tyckte. Dessutom vilka fler högtalare som varit aktuella för er, vad man kan tänka sig att driva dem med, prisvärdhet etc.

/Mathias

Matte

Edited by - Matteolle on 2007/10/12 22:02:37

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/10/11 :  21:55:46  Show Profile Send Njord a Private Message
Jag såg precis ett par beggade SA Ranger på danska hifi4all. 11.000 danska kr. Det är väl knappt 14 000 svenska kr.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=57479

Tyvärr vet jag ingenting om dom, tänkte bara tipsa...
Go to Top of Page

PelleC
Starting Member

33 Posts

Posted - 2007/10/13 :  02:37:54  Show Profile Send PelleC a Private Message
Efter en provlyssning av SA Ranger tillsammans med Primare I30+CD31 fick frugan ta på mig tvångströja i en vecka eller två för att jag inte skulle få tag på plånboken och köpa ett par på stående fot... :) Jag tyckte de var helt fantastiska. Hur lät de? Vackert OCH rack'n'roll på en och samma gång! Jag är dålig på att beskriva ljudupplevelser, men som ett exempel var det första gången jag hörde AC/DC "på riktigt"...och de har gått några varv på mina anläggningar under åren... Hade det inte varit för att jag hade turen att få fram nästan samma egenskaper ur min Dynaudio mha lite granitstenar så hade jag förmodligen varit ägare till ett par SA Ranger idag, men man vet aldrig hur länge jag klarar mig... :) Vill ha!

Nåväl, mina simpla helt ovetenskapliga erfarenheter för vad det är värt.

MVH//PC

TD166mkII/T61/FMJ CD23 ==> FMJ A22 ==> Audience 72 + Kappa Sub
Njutånger är inte en plats - det är ett tillstånd!
Go to Top of Page

Matteolle
Starting Member

18 Posts

Posted - 2007/10/13 :  09:41:22  Show Profile Send Matteolle a Private Message
Tack Njord för din uppmärksamhet på annonsen, nu blev jag ju väldigt sugen, verkar vara ett fantastiskt pris. Trots att jag bor utanför Malmö är det dock nästan 50 mil till norra Jylland. Fast att spara 11000 spänn är inte att förakta!

PelleC: Jag förstår att du blev lika imponerad som jag vid provlyssningen. Tyvärr har jag inga Dynaudio att tweaka så jag får nog köpa nytt! Får nog gå en rond till med lite egen musik med till butiken.

System Audio verkar inte vara något stort märke i Sverige vilket gör mig än mer köpsugen. Dessutom är jag svag för lite okonventionella lösningar typ Rangerns väldigt små, men som det verkar, välbyggda baselement. Har en Densen kombo som jag tror kan passa till dessa högtalare.

Matte
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/13 :  11:06:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Här i Jönköping så för Balance System Audio. Själv blev jag våldsamt imponerad av stativaren SA2K som jag lånade hem.
En kompis till mig var hemma och blev lika inponerad.
Det slutade med att han köpte ett par begagnade SA Ranger.
SA högtalarna verkar vara väldigt musikaliska. Lite ludedigt utryck, men det är helt enkelt roligt att lyssna på dom.
Nyckeln verkar vara snabba baselement där man hellre har ett antal små än en stor.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ill bill
Starting Member

9 Posts

Posted - 2007/10/15 :  22:25:03  Show Profile Send ill bill a Private Message
SA ranger låter mycket bra! Lyssnade på dem med en marantz stärkare samt pioneers nya cd spelare på hificenter i malmö och det lät otroligt luftigt och homogent genom hela registret. Dock så var dessa lite dyra för mig så jag köpte istället SA1750, den lite mindre och billigare (15000:-), men ack så ljuvlig att lyssna på. Tyvärr pga flytt till ny lägenhet med endast möjlighet till stativare måste jag nu sälja mina nästan nya "bebisar" :-(
Lycka till!

Primare I21, Primare dvd26,
System Audio SA1750
Harmonic Tech kablage
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/18 :  14:32:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag var hemma hos min kompis och lyssnade på hans SA Ranger igår ihop med Accuphase-elektronik.
Jag blev imponerad. Bra upplösning, tight bas. Lättflytande och musikaliskt ljud. Jättebra helt enkelt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000