HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subkabel, vad är det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/10/18 :  03:31:31  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Vad kan tänkas skilja sig mellan en subkabel och en "vanlig" högtalarkabel?

J. Ullberg

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/10/18 :  07:46:29  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Menar du lågnivåkabel och högtalarkabel, eller?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/10/18 :  08:44:31  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Buggsson:

Med subkabel menar man för det mesta en signalkabel - oftast obalanserad med RCA-kontakter - som överför signalen från förförstärkaren eller försteget i en integrerad förstärkare, till en aktiv subb med egen förstärkare. Det är sedan förstärkeran i subben - ett eget slutsteg alltså - som driver subbens högtalarelement. Kopplingen kallas lågnivå eftersom signalnivån är låg kabeln. En subkabel är specialdesignad för att överföra signaler med just de låga frekvenser subben ska återge. Det är oftast dessa lågnivåkablar som kallas subkablar i kataloger, internetshopar och i forumdiskussioner.

Många subbar - men inte alla - har även möjlighet att koppla in signal från högtalarterminalerna på ett slutsteg eller en integrerad förstärkare. Denna koppling kallas ofta högnivå eftersom signalen i kabeln har hög signalstyrka. Hur den signalen sedan behandlas av subben och dess förstärkare samt hur det ska ske i förhållande till eventuell lågnivåsignal från samma källa, finns det många olika varianter för - avancerade subbar har väldigt mångainställningsmöjligheter... För högnivåkoppling används vanlig högtalarkabel. Men naturligtvis gäller det att välja kabel som är bra på att återge bas.

Lågnivåkoppling är det vanligaste och alla aktiva subbar har den möjligheten. Högnivåingångar förekommer därutöver på mer avancerade konstruktioner.

Själv har jag erfarenhet av lågnivåkoppling. Min erfarenhet är att rätt vald subbkabel ger förvånansvärt stor inverkan på basåtergivningen, det påverkar även - åtminstone upplevelsen av - systemets förmåga att återge mellanregister och diskant.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/10/18 09:02:28
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000