HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En TVC beställd ... Och levererad ...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/07/09 :  17:05:09  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Beställde precis en sådan här ... http://www.promitheusaudio.com/tvc.htm

Billigt! Ca 2600 SEK inkl. frakt ...

Men nu väntar tydligen 400 långa inspelningstimmar ...

Någon som har lyssnat på och har kommentarer kring den här typen av passiva försteg?


Johan

Edited by - Jolojl on 2007/07/23 13:28:01

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/09 :  18:06:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Högintressant det där
För en annan som bara har cd så är TVC nått man borde testa. PG är nöjd med sin har jag förstått

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/07/09 :  20:29:34  Show Profile Send Snoop a Private Message
Detta blir intressant

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/07/09 :  21:23:51  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Det blir intressant Är lite otålig ...

Johan, är PG = Per-G Jeppsson?

Edited by - Jolojl on 2007/07/09 21:26:09
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/09 :  21:31:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Yeps det är det

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/07/09 :  22:30:20  Show Profile Send Jolojl a Private Message
OK! Tack!

Var lite nyfiken å letade efter PG:s system men hittade inte någon sådan tråd ... Skall söka allmänt på forumet efter TVC nu!

Johan
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/10 :  10:40:51  Show Profile Send OcA a Private Message
Det där ser oltroligt spännande ut! Gissar att det inte finns fjärr till den, vilket jag känner är ett måste eftersom jag är flitig volympillare när jag lyssnar, samt att jag är lat...

Blir väldigt intressant att höra vad du tycker!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/07/10 :  13:56:21  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Ingen fjärr, tyvärr ... Glad att den går att justera volymen på ö.h.t. för det priset ... Om den inte är något alldeles speciellt från start kommer jag nog vänta ut de rekommenderade 400 timmarna innan jag kommenterar den ...

Här är två recensioner f.ö.:
http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0407/promitheus_audio_tvc_se.htm
http://www.affordableaudio.org/PromitheusTVC.pdf

Men det var tråden http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=31621.0 på AudioCircle som fick mig intresserad.

Johan

Edited by - Jolojl on 2007/07/10 14:02:15
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/07/10 :  14:38:42  Show Profile Send U1 a Private Message
Det finns TVC med fjarr.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/10 :  14:47:54  Show Profile Send OcA a Private Message
Och var hittar man den då? Och vad kostar det?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/07/10 :  14:56:56  Show Profile Send Jolojl a Private Message
OcA: Här är några ... Men de kostar alla för mycket för mig ...

http://www.bentaudio.com/index2.html

http://www.diyhifisupply.com/diyhs_django.htm

http://www.mfaudio.co.uk/passive_pre.htm

Johan

EDIT: den sista verkar inte ha fjärr ...

Edited by - Jolojl on 2007/07/10 14:58:47
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/10 :  15:31:07  Show Profile Send OcA a Private Message
Skuttade ju upp en bra peng om man säger så...

Ursäkta dumma frågan, men vad är egentligen skillnaden mellan passivt och aktivt försteg? Vad vinner/förlorar man om man jämför de olika varianterna?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/07/10 :  16:07:42  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Oca, det finns de som kan svara på den frågan mycket mycket bättre än jag ... Jag skriver bara på känn här (inga följdfrågor tack ) ... Den som vill kan rätta och fylla på ...

Huvudsakliga skillnaden tror jag är att ett passivt försteg inte förstärker inkommande signal medan ett aktivt försteg förstärker signalen. Ett aktivt försteg behöver ström för att förstärka medan ett passivt inte behöver det. Beroende på hur det passiva försteget fungerar så har det ändå påverkan på signalen, det kan t.ex. anpassa impedansen mellan källa och effektsteg (som TVC:n gör t.ex).

Sedan sägs det att ju mindre som står i vägen för signalen från källa till högtalare desto bättre ljud blir det ... Och därför tycker många att passiva försteg ger ett öppet, klart och opåverkat ljud ... Jag vet inte, har ju inte testat än ...

Jag blev intresserad av TVC:n mest för att folk var så positiva över hur det lät (och till det priset), inte därför att det är passivt i sig (även om det säkert känns OK att inte behöva koppla fler apparater till nätet ...).

Så mycket (lite) vet jag, nu får gärna någon annan fylla på eller rätta ...

Johan

EDIT: stavfel ...

Edited by - Jolojl on 2007/07/10 16:43:44
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/10 :  16:22:50  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, då är jag med lite bättre! Tack!

Givetvis kommer en radda frågor upp, men det får andra svara på då...

Egentligen är det bara en stor volymlåda som inte förstärker signalen elektriskt utan bara justerar volymen? I mitt huvud låter det som att det blir ett jäkligt klent och tråkigt ljud, men jag kan ju ha hur fel som helst... Hur går det till egentligen? Jag menar, du har en insignal från en CD på en viss nivå och det är ju full utstyrning på den. Vad gör det passiva steget? Utgår den från insignalen på CD'n och sedan bara justerar nivån på just den signalen utan att påverka den elektriskt eller biffa upp den på något vis? Låter ju otroligt enkelt, men jag förstår inte hur det kan bli bra eftersom jag vet hur illa en volymreglerad CD kan låta direkt till ett slutsteg.. (beror ju på volymprincipen i CD'n, bitreducering osv)... Men själva ljudet blir aldrig särskillt "köttigt" utan det saknar väldigt mycket kropp och låter rätt naket och spinkigt. Ska väl tilläggas att jag aldrig provat ett passivt försteg så det här är väl egentligen bara ogrundade fördomar...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/07/10 :  16:45:59  Show Profile Send Jolojl a Private Message
OcA: ja, det måste någon annan svara på

Johan
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/07/10 :  18:29:53  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
quote:
Låter ju otroligt enkelt, men jag förstår inte hur det kan bli bra eftersom jag vet hur illa en volymreglerad CD kan låta direkt till ett slutsteg..


quote:
Men själva ljudet blir aldrig särskillt "köttigt" utan det saknar väldigt mycket kropp och låter rätt naket och spinkigt


Var precis vad jag upplevde när jag använde volymkontrollen i min Opera 2.2. Det var dock helt bortblåst när jag kopplade in Operas passiva försteg, 1.3. Skillnaden var faktiskt enorm. Allt blev mer kontrollerat och fick en helt annan kropp och närvaro.

Så jag tror att det här kan bli hur bra som helst, Jolojl!

Mvh, Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/07/10 :  18:59:10  Show Profile Send Jolojl a Private Message
UnBeliever: Hoppas på det!

Johan
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/10 :  21:17:41  Show Profile Send OcA a Private Message
Vad kostar Operas steg och finns det fjärr?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/07/11 :  20:46:26  Show Profile Send U1 a Private Message
Oca: Om inte jag minns fel så bygger Operaförsteget på en TVC.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/07/11 :  22:12:42  Show Profile Send Bardis a Private Message
Sitter o lyssnar till min TVC från S&B med BentAudio fjärr.
Mer transparent ljud får man leta efter.
Enda anledningen att titta på en annan lösning för mig vore om det fanns något lika bra till en billigare peng. Tänkte jämföra med optokopplare.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/07/11 :  22:54:25  Show Profile Send time a Private Message
Se det hela som att ni växlar ned volymen som i en bil, en vanlig volym är som att köra på femman och bara trampa på bromsen

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/07/11 :  23:09:29  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Bardis: har sett optokopplaren här på forumet, verkar verkligen häftig! Skriv vad du tycker om du jämför!

Time: tack för liknelsen! Den kan säkert förklara varför OcA tyckte det lät tunnt med volymkontroll på CD-spelaren (= femman med broms), och att många tycker en TVC låter så bra (= växla ned). Sen vad som händer rent elektriskt är en fråga jag inte riktigt är hemma på ...

Johan
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/12 :  12:25:15  Show Profile Send OcA a Private Message
Detta låter helt klart intressant iom att en av mina största käpphästar när det gäller hifi handlar om dynamiken! Utan en trovärdig dynamik låter det inte bra i mina öron. Och dessa passiva steg verkar ju vara helt rätt om man nu är ute efter ett transparent och dynamiskt ljud.

Om det inte vore för avsaknad av fjärr skulle jag beställa en TVC modell lite billigare på en gång...

Verkar vara något av en djungel med dessa passiva steg och jag antar att det finns både bra och dåliga, men vad kan man hitta för runt 5-10K (helst ink. moms, tull och frakt om man importerar) som har fjärr och låter bra?

Liknelsen med bilvärlden är klockren eftersom jag också är bilnörd, likaväl som hifinörd...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/07/23 :  13:29:06  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Kom idag ...

En timmes lyssning och första intryck är bra, riktigt bra ... Efter uppvärmning så låter den min förstärkare spela som den skall, andra positiva egenskaper än så länge är öppnare och klarare ljud. Negativt först var att det inte svängde riktigt lika mycket och att det lät lite tunnare men allt det verkar ge med sig, nu är det bättre ... Blir nog bra det här ...

EDIT: efter 25 timmar, oj! Lättast att beskriva är att det är som förrut, innan jag skaffade den, men mer, mycket mer av allt ... Var skall det här sluta ...

EDIT2: efter ca 70 timmar ... Det här är bland de trevligaste bekantskaper jag någonsin gjort ... Skriver mer ngn då jag får tid ... Musik, musik ...

EDIT3: Må låta lite löjligt men önskar alla som gillar musik en sådan här ... Viktigt är att man kan och gillar sin källa och förstärkare ... Nu har allt vuxit och det är så mycket bättre än jag kunde tro det skulle bli ... Sorry för att jag avstår från hifisnack men det kommer när jag orkar formulera ...

EDIT4: första kärleken har lagt sig lite och nu lyssnar jag mer kritiskt ... Den behöver spelas in, efter 200 timmar har hälften av rekommenderad tid gått ... Det låter det ibland mycket bra och ibland ganska dåligt (men jag är inte orolig ). Största hoppen hittills var vid 60 och 100-120 timmar. Den lät avrundad uppåt (och nedåt) fram till 100-120, nu är det snarare lite åt andra hållet (uppåt), basen ligger långt ned men det har jag hört kommer sist (vid 400 timmar ...). Även om transparens och stort rum så lite endimensionellt stundtals. Som sagt är inte orolig, bara lite info för ev. intresserade ... Några timmar senare: bara för att jag skrev så Nu släppte det lite till ... Å nu kom dynamiken ...

EDIT5: En sista uppdatering -- Inte riktigt färdiginspelad än men börjar väl närma sig 400-timmarsstrecket, och nu, det tog ett litet tag, är också närvaron och intensiteten där i musiken ... Det är bara att ta av sig hatten, bocka å buga, å vara tacksam att man kan få tag på en sån här till det priset . Om jag skulle karakterisera ljudet i ett enda ord fick det nog bli "renhet" (eller så kanske "öppenhet" ...). Vet inte om detta är något för alla (ett bra rörförsteg kanske skulle passa lika bra eller bättre i vissa anläggningar ...), men rekommenderas hursomhelst varmt (glöm bara inte att låta den gå 400-500 timmar innan slutligt omdöme fälls) ... Avslutar härmed mina intryck om TVC:n.

Johan

Edited by - Jolojl on 2007/08/12 22:31:52
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/27 :  23:14:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Japp, trafovolym är riktigt, riktigt bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/27 :  23:22:26  Show Profile Send OcA a Private Message
Blir galet sugen på detta!

Har spanat runt på nätet och det finns ju rätt många varianter att välja på.

Måste bara lösa problemet med min källa först. Min Denon CD jag har nu är verkligen riktigt dålig har jag märkt när jag bytt en del andra komponenter i kedjan... Kanske blir det en oortodox lösning med Squezeebox + bra DAC och sedan en TVC? Vore jäkligt kul att prova iaf!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000