HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi Consult Alingsås Rock Shit Yeah
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2007/10/11 :  20:30:59  Show Profile Send MaS a Private Message
Hej på er.

Detta har varit en överväldig dag för mig å min kompis.

Vi skulle igenom Alingsås med jobbet, så vi passade på att smita in till Hificonsult.

Jag har ej vart där på några år men köpt all min hifi där pga deras proffsiga trevliga bemötande.

Så vi gled in morsade på Ove (genomtrevlig kille) och frågade om vi fick lyssna lite.

Så vi började lyssna, tog oss igenom några rum.

Sen när vi gick ur ett rum så undrade vi , fan sitter det någon och spelar live i nästa rum.

IKKKKKE där stod ett par monsterhögtalare Apogee Diva (tror jag)

Drivna av 2 Ymer via en Gondul.

Detta är ABSOLUT det mest naturtrogna jag någonsin hört, vi lyssnade på hårdrock, rock , pop, Jazz, visa, klassiskt.

Hittade inget fel på dom, Verkar som dom klarar allt.

Ove sa att dom har slutats tillverka, man kan ju undra varför, det är ju så att Keith Richards vänder sig i graven å gubbfan ärju inte ens död än.

OOOOBBBBS

Åk dit och lyssna innan dom är sålda.

Mvh MAS

Ps Om någon på Consult läser detta så hälsa Ove och tacka honom för att han visat oss vad Hifi Nirvana är.

I ain´t no nice guy after all.

Edited by - MaS on 2007/10/11 20:48:30

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/11 :  20:46:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Apogee Diva eller Infinty Epsilon

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2007/10/11 :  20:48:09  Show Profile Send MaS a Private Message
Hepps

Apogee Diva.

Var det till 100% då.

Tack för rättningen.

MAS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/11 :  20:51:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är ingen dålig högatalare även om den har en massa år på nacken. Är hemsk att driva så det krävs rejäla slutsteg !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/10/11 :  21:51:31  Show Profile Send Micke65 a Private Message
En kompis har ett par såna och jag kan bara instämma, låter fruktansvärt bra. MEN kräver drivning, kompisen använder feta Krell monoblock.
/Micke
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2007/10/11 :  21:54:34  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Divorna lät otroligt bra när det begav sig och de står sig säkert mycket bra även idag. Lät inte alls lika bra med subwoofer (Grand Series) som utan. När Apogee kom ut på marknaden var det i stort sett bara Krell som klarade av lasten, idag finns det betydligt fler och Bladelius Ymer är väl en av dem .
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2007/10/12 :  22:20:55  Show Profile Send MaS a Private Message
Hur är det med elektrostater i övrigt?

Låter alla så här grymt?

Jag försöker smälta gårdagens händelse,

Tror aldrig att jag någonsin kommer få höra något så bra igen,

Finns det några vanliga högtalare som matchar detta?

MAS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/10/12 :  22:35:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Diva är duktigt kompetenta men de är inte elektrostater. I elektrostater byggs fälten som påverkar mebranen upp med spänningar. I Diva är det magneter som gör jobbet.

De funkar enligt samma principer som Dahlbergs banddiskanter.

Mer om Apogee Diva här: http://www.apogeespeakers.com/diva.htm

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2007/10/12 :  23:02:00  Show Profile Send MaS a Private Message
Tack för tipset.

Finns det i dag liknande högtalre att köpa, kanske lite mindre å snyggare?

Är det bara jag här som tycker att detta är det tvärbästa man hört, kanske har jag ej hört tillräckligt bra vanliga talare.

MAS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/10/12 :  23:30:21  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jo, Apogee är ju ena riktigt legendariska högtalare.
Stor synd och skam att de inte tillverkas längre!

Stereotypen
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2007/10/12 :  23:46:06  Show Profile Send Sceptic a Private Message
http://www.apogeeacoustics.com/index.html Det "nya" Apogee är baserat i Australien, till skillnad från det gamla i Randolph MA, USA. Startade från början med att restaurera äldre Apogee modeller men numera tillverkas även nya liknande de gamla men vad jag vet finns ingen distributör här. Har för mig att det också finns ett företag i Grekland som tillverkar högtalare snarlika Apogee.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/10/12 :  23:52:06  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Angående kopplingen till "den långa neodymiumdiskanten". Inspirationen kom direkt från Apogee diva's mellanregister som jag tycker är en helt lysande konstruktion. Att fylla på uppåt med en toppdiskant, blir ibland grädde på moset och ibland onödigt krångligt . Väldigt fina högtalare oavsett vilket
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/10/13 :  01:01:14  Show Profile Send jonasz a Private Message
KingSound King ar en ESL med nan ny lagspanningsteknik (11-15V). Lite annorlunda princip an Apogee men kan sakert lata minst lika bra! De ska dessutom ha riktigt respektabel basatergivning utan sub. Kostar ca $6-7000 i USA. Finns diverse mindre modeller ocksa forstass. Nan som vet om de tas in till Sverige? Skulle vara kanonintressant att fa hora ett par.

Recension
http://www.stereotimes.com/speak080807.shtml

Hemsida
http://www.kingsaudio.com.hk/king.html
http://www.kingsaudio.com.hk/products.html

Sag att de tas in till Norge av Maxwell Import och kostar 60000 Nkr, inte saaa farligt om de ar sa bra som recensionerna pastar.

Se under nyheter:
http://www.maxwellimport.com/

Undrar hur mycket de skulle kosta att privatimportera?


You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2007/10/13 01:11:41
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/10/13 :  18:12:16  Show Profile Send McEnroe a Private Message
quote:
kanske lite mindre å snyggare?


Har aldrig hört bättre ljud än från Apogee Duetta.Iofs har jag aldrig sett Diva.Men jag tror den är både mindre och snyggare.Åtminstone i färgen sand

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2007/10/14 :  11:59:47  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
kanske lite mindre å snyggare?
Stage var den minsta modellen (knappt metern hög) men har annars samma utseende som de övriga.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/15 :  09:32:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Har för mig att det också finns ett företag i Grekland som tillverkar högtalare snarlika Apogee.

Dessa: http://www.analysisaudio.com/Main.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2007/10/15 :  11:51:07  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Har ägt Apogee Scintilla som är snäppet under Diva. Det är det bästa jag någonsin har hört oavsett högtalarprincip (Har även haft ML Request)! Har för mig att Scintillorna gick ner till ca 0,9 Ohm, men jag matade dem faktiskt bara med ett relativt strömstarkt HK steg. Så man måste inte ha Krell-liknande dyrgripar för att få dem att ljuda underbart IMO... Spelade dock aldrig speciellt högt.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/10/15 :  14:31:00  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Mm..har hört ett par Apogee Scintilla med en Counterpoint som drivkälla och Krell CD och en Forsell skivspelare.
The Wall har aldrig låtit bättre :-)

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2007/10/15 :  18:52:19  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

Magnepan arbetar enligt samma principer som Apogee, det vill säga magnetostater. Dessa finns i prisklasser från ca 14 500:- - 165 000:-.

Apogee Scintilla (för övrigt en av Ken Kesslers favoriter) var en av Apogees första modeller och inte samtida med DIVA. DIVA var toppmodellen i sin årgång med Duette och Stage som småsyskon. Dessa modeller kom senare att kompletteras med subwoofers och kallades då Grand (DIVA + subwoofer och aktivt delningsfiler DAX och slutsteg från Krell till topp och botten drivning), Studio Grand (Duette med subwoofer och aktiv delning med DAX) och Mini Grand (Stage med Subwoofer). Av GRAND gjordes ett fåtal exemplar (inga till Sverige mej veterligen) men Studio Grand och Mini Grand såldes i ett antal exemplar i Sverige.

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2007/10/15 :  20:33:45  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Tack Björn, det måste alltså ha varit ett par Studio Grand som stod på HiFi Consult för många år sedan ? (du kanske kommer ihåg?). Minns dem som väldigt stora

Var det förresten pga att Apogee inkräktade på ett patent, som Magnepan hade, som gjorde att märket var tvunget att packa ihop

Edited by - Sceptic on 2007/10/15 21:45:58
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2007/10/19 :  20:40:08  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej igen,

Jodå, det var ett par Studio Grand som fanns i butiken...

Apogee Acoustics gjorde sig skyldiga till ett patentintrång som resulterade i en stämning från Magnepans sida. Apogee förlorade målet, men det var inte det som satte punkt för verksamheten.

Apogee såldes till ett elektronikföretag (ADC?)som tänkte utveckla hela system med Apogees egenutvecklade 4tums ribbon diskant som grund till konstruktionerna. Den fanns i Ribbon Monitor series, en serie monitorer bestående av modellerna Ribbon Monitor, LRC Speaker och Dipole Surround. Som namnen kanske skvallrar om, var dessa modeller tänkta för att användas i multikanal applikationer.

Man hade också tänkt ge sig in på custom installations med sin Architectural Series bestående av The Ribbin-Wall, The Ribbon-Wall och the Custom Ribbon Monitor. Dessa modeller var tänkta för vägghängd och infälld montering.

Tyvärr startades bara tillverkning av Ribbon Monitor mej veterligen, och då i ett ganska ringa antal innan verksamheten lades ner. Under min tid på Hifi Consult tog vi bara in två par av Ribbon Monitor, då modellen kom att kosta lika mycket som ett par Apogee Slant 6.

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000