HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 hjälp med simulering please :o)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/10/09 :  11:24:56  Show Profile Send dwain a Private Message
Har nyligen införskaffat ett par mds basar av hög kvalite. Detta är ett par 6,5tums element som jag tänkte bygga ett par golvare med eller ett par stativare om det går men främst golvare. Dom kraven jag har är bra ljudtrycks kapacitet bra basgång gärna med kraft i djupbasen och det ska låta bra Jag simulerade på skoj i ljudias program på hemsidan och fick fram att en låda på ca 50 liter ska ge -3dB vid ca 25hz. Men jag tror inte att det kan stämma så därför ber jag om hjälp här. Jag vet att det finns många vänliga själar här som har kunskapen å hjälpa en totalt gröning
Basen i dessa burkar få även ha en liten puckel i basen så dom låter lite maffigt i djupbasen

Tillverkare: MDS
Monteringshål: 143
Monteringsdjup: 75
Maxeffekt: 260
Frekvensomfång: 25-12800
SPL dB 1W/1m: 92
Impedans: 4
Fs Hz: 34
Qts: 0,57
Vas liter: 17,15

Här är lite specar och så en bild

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/10/09 :  12:06:32  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ett element med så högt qts skulle jag nog inte rekomendera att använda i en basreflexlåda. Det kan nog bli lite si å så med kontrollen misstänker jag.

I sluten låda därimat så kan det funka...men då går den ju inte lika djupt förstås..

Edit: Du har möjligtvis inte mer uppgifter om högtalelementet?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/10/09 12:10:50
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/10/09 :  12:14:34  Show Profile Send acebowler a Private Message
50 liter för en 6,5 blir lite väl stort med tanke på att vas ligger ca på 17 liter... Du kommer att få enorma konutslag och medförljande distortion samt dålig effekttålighet.

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/10/09 :  12:28:02  Show Profile Send dwain a Private Message
ungefär vad jag trodde också hehe. I mitt förra program jag hade så sa den att 50 liter då kunde man ha dubbla 10or å få ut ca 28hz. Men ska man då köra slutet? och vilken lådvolym? Jag prioriterar helst ljudtryck och att spela högt framför djupbas och den ska gärna kunna flytta en del luft i basen. Mina förra byggen med 6,5tums basar spelade ner till 26hz klarade av att spela högt men basen var riktigt tunn man fick köra loudness för att det överhuvudtaget skulle gå och lyssna på dem. Då körde jag en sluten låda på 4,5liter som var på tok för litet.

Men kör på med förslag på lådor
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/10/09 :  12:51:58  Show Profile Send acebowler a Private Message
13,5 liter sluten.Fylld med mycket ull. Qtc ,707. F-3 = ca 50hz

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/10/09 :  13:33:38  Show Profile Send dwain a Private Message
hmm när jag matar in 13,5liter sluten låda i win isd så får jag fram -3db vid ca 44hz vilket verkar väldigt bra. Men jag får däremot inte qtc till 0.707 utan till 0.86. Men det verkar finnas en liten puckel i basen. Det kommer ge lite extra maffig bas va? Jag tror det verkar som att jag kommer bygga ett par sådana burkar för att testa det verkar ju inte bli så stort i alla fall Men om någon annan har andra förslag så skriv ner dem
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/10/09 :  15:22:15  Show Profile Send acebowler a Private Message
Jag körde i JBL speakershop. Kanske inte är världens bästa prog...

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/10/09 :  15:32:47  Show Profile Send dwain a Private Message
hehe jag körde win isd men jag har inte tillgång till så mkt fakta om basarna så det enda jag fick reda på var att med den lådan så får jag okej output ner till ungefär 45hz
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/10/09 :  15:46:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
dwain: Tänk också på att om du använder dig av passivt filter till basen så kommer Q-värdet att stiga!

Egentligen så är det (om jag själv fattat rätt) så att den "drivarimpedans" som elementet ser - som gör att q-värdet stiger. En spole i ett passivt delningsfilter har väl ett motstånd på ca 0,12-0,2 ohm (på ett ungefär). Å andra sidan så är nog inte ett qtc=0,8 dåligt.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000