HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 ren batteri ström?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anteee
Member

81 Posts

Posted - 2007/10/08 :  20:42:28  Show Profile Send anteee a Private Message
att man kan tjäna på att ha batteridrift av vissa hifi komponenter för att slippa ifrån störningar från elnätet kan jag förstå, men hur ren/jämn är egenteligen strömmen/spänningen från ett batteri? jag håller på att bygga en hörlursförstärkare som jag tänkte driva med batteri så frågan jag vill ha besvarad är "är strömmen tillräkligt bra direkt från ett batteri eller kan man på något sätt få den nrenare och jämnare?

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2007/10/08 :  20:44:48  Show Profile Send Fuling a Private Message
Svårt att tänka mig att den kan bli särskilt mycket "renare" än från ett batteri, men lite avkopplingskondingar vill man nog ha ändå i kretsarna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/10/08 :  20:50:27  Show Profile Send TomasF a Private Message
http://www.tnt-audio.com/clinica/regulators_noise4_e.html

/Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/10/08 :  21:10:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det finns faktiskt lågbrusiga batterier att köpa (om jag inte minns fel så rör det sig om någon typ av gel-batterier). Fast var man får tag på dem som privatperson vet jag inte.

I realiteten så fungerar vanliga batterier lika bra i 99.99% av fallen. Fast kondensatorer behövs ändå, om inte annat så pga utgångsimpedansen på batterier är rätt hög.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2007/10/08 :  21:43:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Biltema säljer gel-batterier som går att använda jag tänker prova på min optokopplare för att höra om det blir någon skillnad.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2007/10/08 :  21:55:27  Show Profile Send Bardis a Private Message
På min optokopplare blev det rejäl skillnad jämfört med en 7805 och några kondingar.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/10/09 :  08:08:37  Show Profile Send acebowler a Private Message
SOm sagt renare än batterispänning får man nog leta efter. Frågan är väl om man vinner något på det om resten av anläggningen är kopplad på nätet.

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2007/10/09 :  09:09:59  Show Profile Send Bardis a Private Message
acebowler:
Apparaten som batterimatas frikopplas från det övriga systemet och slipper skräp från nätet som de övriga apparaterna åstadkommer.
Min teori är att det gör störst nytta på apparater med väldigt låg insignal. Tex. RIAA och försteg.
Sedan kan man skydda de andra apparaterna från störningar med batterimatning på förbrukare som antingen drar mycket ström (visserligen svårt att batterimata) eller pytsar ut mycket orenheter tex CD eller DAC.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

anteee
Member

81 Posts

Posted - 2007/10/09 :  21:03:19  Show Profile Send anteee a Private Message
tack för svaren, det kändes lite för enkelt att bara koppla in två 9volts batterier direkt, känns som att om man kan göra det bara lite bättre utan större insatser så finns det väll ingen anledning att nöja sig med "det blir nog inte mycket bättre"
jag har lärt mig att det väldigt sällan blir "mycket bättre" men många "lite bättre" blir tillsammans (kanske) mycket bättre och det är väll det som är det givande med att bygga själv,
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/10/09 :  21:16:12  Show Profile Send acebowler a Private Message
Bardis: Håller med fullständigt. Men samtidigt är en riktigt bra byggd nätdel en svår match att slå.

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000