Author |
Topic |
|
anteee
Member
81 Posts |
Posted - 2007/10/08 : 20:42:28
|
att man kan tjäna på att ha batteridrift av vissa hifi komponenter för att slippa ifrån störningar från elnätet kan jag förstå, men hur ren/jämn är egenteligen strömmen/spänningen från ett batteri? jag håller på att bygga en hörlursförstärkare som jag tänkte driva med batteri så frågan jag vill ha besvarad är "är strömmen tillräkligt bra direkt från ett batteri eller kan man på något sätt få den nrenare och jämnare? |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2007/10/08 : 20:44:48
|
Svårt att tänka mig att den kan bli särskilt mycket "renare" än från ett batteri, men lite avkopplingskondingar vill man nog ha ändå i kretsarna. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
TomasF
Medlem i AÖ
265 Posts |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/10/08 : 21:10:47
|
Det finns faktiskt lågbrusiga batterier att köpa (om jag inte minns fel så rör det sig om någon typ av gel-batterier). Fast var man får tag på dem som privatperson vet jag inte.
I realiteten så fungerar vanliga batterier lika bra i 99.99% av fallen. Fast kondensatorer behövs ändå, om inte annat så pga utgångsimpedansen på batterier är rätt hög.
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2007/10/08 : 21:43:11
|
Biltema säljer gel-batterier som går att använda jag tänker prova på min optokopplare för att höra om det blir någon skillnad.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2007/10/08 : 21:55:27
|
På min optokopplare blev det rejäl skillnad jämfört med en 7805 och några kondingar. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2007/10/09 : 08:08:37
|
SOm sagt renare än batterispänning får man nog leta efter. Frågan är väl om man vinner något på det om resten av anläggningen är kopplad på nätet.
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2007/10/09 : 09:09:59
|
acebowler: Apparaten som batterimatas frikopplas från det övriga systemet och slipper skräp från nätet som de övriga apparaterna åstadkommer. Min teori är att det gör störst nytta på apparater med väldigt låg insignal. Tex. RIAA och försteg. Sedan kan man skydda de andra apparaterna från störningar med batterimatning på förbrukare som antingen drar mycket ström (visserligen svårt att batterimata) eller pytsar ut mycket orenheter tex CD eller DAC. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
anteee
Member
81 Posts |
Posted - 2007/10/09 : 21:03:19
|
tack för svaren, det kändes lite för enkelt att bara koppla in två 9volts batterier direkt, känns som att om man kan göra det bara lite bättre utan större insatser så finns det väll ingen anledning att nöja sig med "det blir nog inte mycket bättre" jag har lärt mig att det väldigt sällan blir "mycket bättre" men många "lite bättre" blir tillsammans (kanske) mycket bättre och det är väll det som är det givande med att bygga själv, |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2007/10/09 : 21:16:12
|
Bardis: Håller med fullständigt. Men samtidigt är en riktigt bra byggd nätdel en svår match att slå.
S |
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
|
Topic |
|