HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur var det nu med dubbla portar isf. enkel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/05 :  21:39:03  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
..just det ja...

Om man har en port ( basreflex alltså) så är beräknad till 7 cm och given diameter. Hur mycket måste man förlänga resp. port om man kör två istället. Allt annat lika?

Har för mig att det inte är dubbla längden utan mycket mer, har simulerat i lite olika verktyg men får lite olika utslag tycker jag....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2007/10/06 :  07:13:00  Show Profile Send asto a Private Message
Jag har iallafall alltid hört att man ökar längden med samma procent som arean. Däremot skall ju portarnas volym räknas in i lådans volym, så lådan borde ju teoretiskt bli lite större med fler portar av samma diameter.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2007/10/06 :  07:21:39  Show Profile Send asto a Private Message
Jag kollade med Helmholz resonance calcylator programmet. Det skiljer ca 1 Hz i avstämning, när man använder 2 rör med dubbla längden oavsett lådans volym. Men hur det blir i praktiken kan jag inte svara på.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000