Author |
Topic |
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2007/10/04 : 22:53:33
|
PrimaLuna har tydligen konstruerat en biaskrets som aktivt justerar rörets prestanda. Skall enligt reklamen sänka distortion eliminera matchningsbehov av rören öka uteffekten och allmänt förbättra ljudåtergivningen. Halleluja! Ett undermedel! Undrar hur det funkar rent praktiskt
http://www.upscaleaudio.com/primaluna/autobiaswhitepaper.htm
|
Modda allt som går att modda! |
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2007/10/04 : 23:11:34
|
Rent praktiskt kommer det in mellan Halleluja! och Ett undermedel!
Bara på skoj !
/Erling
|
OB ... cd |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2007/10/04 : 23:35:36
|
Jag gissar på att de använder en komparator per slutrör vilken mäter spänningsfallet (och därmed strömmen genom röret), utgången på komparatorn styr sedan en krets som justerar biasen så att tomgångsströmmen blir vad den satts till. Det står nåt om att styrsignalerna ligger fem oktaver under audioområdet, vilket väl betyder att det sitter ett RC-filter med extremt låg brytfrekvens på ingången. Själva kretsen liknar nog ett DC-servo av den typ som brukar sitta på utgången i trisseförstärkare, men observera att nu sitter jag bara och gissar. Att distortionen skulle sjunka markant och att ljudet skulle förbättras så enormt tar jag med en näve salt.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/10/05 : 08:53:44
|
Jag skulle kunna tänka mig en liten PICK ... men vad skriver jag PIC menar jag, som ligger och känner av temperaturer, spänningar och strömmar och justerar biasspänning därefter. Tror det skulle kunna vara en "enkel grej" att fixa. Det skulle kanske kunna vara möjligt att ta fram en universalmodul som kan passa alla sorters rör/kopplingar. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2007/10/05 : 13:01:37
|
quote: Det skulle kanske kunna vara möjligt att ta fram en universalmodul som kan passa alla sorters rör/kopplingar.
Ja,tack! |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2007/10/05 : 14:36:36
|
En universal HifiForum Bias Krets. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/10/05 : 14:50:30
|
BAT har en liknande lösning. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2007/10/05 : 15:33:42
|
Bernt har du någon ide hur den funkar? |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/10/05 : 15:44:14
|
Kan man ha en CCS (Constant Current Sink) som styrs av en PIC på katodsidan??? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/10/05 : 15:55:02
|
quote: Bernt har du någon ide hur den funkar?
Ingen aning hur det är gjort. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
MartinX
Member
430 Posts |
Posted - 2007/10/05 : 17:43:44
|
Jag skulle tro att den där kretsen bara använder en operationsförstärkare som jämför det erhållna spänningsfallet över ett motstånd mellan katoden och jord med en referens, och sedan styr den ut en transistor som reglerar biasspänningen. Kortet man kan se på bilden i länken verkar inte innehålla någon microcontroller.(Detta är bara vad jag tror med utgångspunkt från bilden)
En fördel med en sådan här krets är att man genom en enkel mätning av biasspänningen skulle kunna avgöra i vilket skick röret befinner sig, och man skulle kunna indikera när rören är på väg att ta slut. Eftersom strömmen blir lika i bägge rören får man inga problem med magnetisering av utgångstransformatorn i push pull förstärkare.
Nackdelarna består nog mest i att om kretsen slutar leverera biasspänning blir strömmen genom rören maximal vilket kan skada dom eller trafon, så man måste konstruera sånt här med tillförlitlighet i åtanke, lite extra skyddskretsar skadar nog inte. Man får också se upp så kretsen inte börjar reglera på audiosignalen vilket skulle kunna påverka främst basåtergivningen negativt.
Det finns ett exempel på en sådan här krets i Morgan Jones bok vill jag minnas, äver på Tube Cad Journals websida finns info och hade inte någon förstärkare från Conrad Johnson något liknande? Nytt är det defenitivt inte. |
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns |
Edited by - MartinX on 2007/10/05 17:45:18 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2007/10/05 : 18:46:50
|
Någonting liknande en superregulator då?Lite ombyggnad kanske då?.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/10/05 : 19:01:54
|
en superregulator är ju egentligen "bara" en precisionsreferens och sen utgången som styr utspänningen så man kan nog säga att det finns vissa likheter iomed att båda kommer verka för att få en viss spänning eller ström. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/10/05 : 23:17:36
|
Det är nog som MartinX skriver.
quote: En fördel med en sådan här krets är att man genom en enkel mätning av biasspänningen skulle kunna avgöra i vilket skick röret befinner sig, och man skulle kunna indikera när rören är på väg att ta slut.
På BAT är det en lysdiod per rör som lyser grönt när allt är ok. Undrar om den lyser rött när röret blir slitet då tro?
quote: Nackdelarna består nog mest i att om kretsen slutar leverera biasspänning blir strömmen genom rören maximal vilket kan skada dom eller trafon, så man måste konstruera sånt här med tillförlitlighet i åtanke, lite extra skyddskretsar skadar nog inte.
Detta har de löst med en trög säkring per rör. Enkelt!
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2007/10/05 : 23:30:06
|
quote: Undrar om den lyser rött när röret blir slitet då tro?
Slutar röret helt sonika att dra ström när det närmar sig slutet? |
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 07:19:16
|
Nej men det minskar sakta |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
|
Topic |
|