HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Digital linjeväljare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/10/05 :  19:53:05  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag har under ett tag försökt jaga tag på ett sätt att skifta mellan digitala källor på en DAC, som ingångar på ett försteg. Jag hittade en massa krångliga kretsar men en massa kretsar jag jag inte kunde hitta på kort utan scheman. Tro det eller ej så har jag sökt under ett ganska bra tag, ända tills igår då jag stog och lyssnade på Mustasch på mejeriet i Lund. Mitt under spelningen fick man en sån där tanke som direkt får en att vilja begrava ansiktet i händerna och bara stöna över hur simpelt det är (hoppas jag).

Tanken är den att om jag "bara" vill ha två optiska toslinkingångar och två koaxialingångar, räcker det då inte med att ta några optiska mottagare (75-360-14 på elfa) och köra de fyra digitalsignalerna från dem och de andra två ingångarna genom varsitt relä som man skiftar genom att köra 5V-spänningen genom en omkopplare.

Precis så som man kan göra med vanliga stereoförsteg?

.....where the music comes to die.

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/10/05 :  20:17:16  Show Profile Send Lovan a Private Message
eller så använder du en vridomkopplare(som man gör med stereoförsteg) eller en MUX eller en....
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/10/05 :  20:26:42  Show Profile Send Kmj a Private Message
aha, då är det så enkelt alltså. I och med att jag bara har sett ganska avancerade lösningar så trodde jag att det var nått med de digitala signaler som strulade till det. Men då är det ju bara att köra på då ju.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8631 Posts

Posted - 2007/10/05 :  20:35:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Hur är det,man får väl lova att terminera coaxuttagen (75 ohm),eller räcker det efter omkopplaren?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/10/05 :  20:39:03  Show Profile Send Kmj a Private Message
nu är jag inte med.
Det är väl bara att löda kontakten med en silvertråd eller vad som till kretskortet eller reläet?

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8631 Posts

Posted - 2007/10/05 :  20:52:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ställde en liknande fråga på ett annat forum,och blev rådd att löda ett 75 ohms motsånd från mittpinnen till jord på kontakterna.Byggde alldrig,men det var rådet jag fick.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/10/05 :  20:59:51  Show Profile Send Kmj a Private Message
du menar från signalingången till signaljord??

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/05 :  21:05:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
koaxialreläer....??
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/10/05 :  21:06:53  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag skruvade upp min (känsliga varnas för hemska ord) KÖPEDAC och den hade mkt riktigt ett motstånd mellan jord och signal, ett på 100ohm.

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/10/05 :  21:08:32  Show Profile Send Kmj a Private Message
koaxialrelä?
Lite dyra, jag tänkte mer på "vanliga".

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/10/05 :  21:52:05  Show Profile Send Lovan a Private Message
KMJ: säker på att det inte var 75 ohm? SPDIF skickas "alltid" över 75ohms kabel. AES/EBU använder 110 ohm men då är det balanserat...
Sätt 75 ohm mellan signal och jord på coax-ingångarna innan väljaren.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/10/05 :  22:26:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tänk på att det är den karakteristiska impedansen som är 75 ohm. Att ha just ett 75 ohm terminator är bara meningsfullt om man använder 75 ohms kabel hela vägen (dvs ÄVEN inne i lådan, från kontakterna till kretskortet osv; en enkelledare är INTE 75 ohm; man måste använda koax eller liknande); annars så kan man lika gärna ta det motstånd som passar drivsteget bäst och det är troligtvis ett högre motståndsvärde.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8631 Posts

Posted - 2007/10/05 :  23:15:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
en enkelledare är INTE 75 ohm; man måste använda koax eller liknande);

Gissar att flätade kablar likställs med enkelledare?Hur hitar det motstånd som passar drivsteget bäst?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/10/06 :  09:10:10  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
KMJ: säker på att det inte var 75 ohm?

Japp, enligt multimetern iallafall.

Men det är säkert så som f95toli sa för jag kan inte tänka mig att tillverkarna bekymrar sig med att sätta in speciella kablar och anslutningar för att få exakt 75ohm inuti.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000