HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Säker mätning på diskantelement ?(ändrad rubik)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Uffe
Starting Member

38 Posts

Posted - 2007/10/06 :  12:03:33  Show Profile Send Uffe a Private Message
Eller historian om ett diskantelements allt för tidiga död.

Efter att stått i gaderoben i en evighet har jag släpat fram mitt clio light för att starta min mätkariär.

Efter en hel del meck fick jag till något som likande trovärdiga frekvenskurvor. När jag nu satt å växlade mellan olika mätningar och element i kombination med ett trött o dumt huvud lyckades jag bränna diskanten.
Eftersom jag har filtret extern kan jag enkelt mäta varje element med eller utan filter. Det som hände var att jag körde MLS mätning direkt in på diskanten och den dog en ögonbliklig död redan vid första tonen .

Det är nu ni kommer in, hur gör ni mätgurus för att inte riskera att elda upp diskantelementen?
Är det bara att hålla huvudet på skaft och se till att inte belasta diskanten med låga frekvenser och ha en rimlig nivå på signalen?
Hur mycke kan man räkna med att en diskant klarar (så klart beroende av angiven effekttålighet)?

uffe

- Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet -

Edited by - Uffe on 2007/10/06 18:30:34

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2007/10/06 :  14:55:13  Show Profile Send hobbes a Private Message
Tråkigt
Ingen guru men jag brukar ha en lämplig kondensator som skär av de lägre frekvenserna..

Mvh
Go to Top of Page

Uffe
Starting Member

38 Posts

Posted - 2007/10/06 :  15:04:55  Show Profile Send Uffe a Private Message
Tack Hobbes för svaret.För mig är alla som mätt mer än mig gurus, dvs mer än provmätt lite.

Det är ju rimligt att lägga in en konding som "minifilter" en bit under det man vill mäta.

uffe

Go to Top of Page

Uffe
Starting Member

38 Posts

Posted - 2007/10/06 :  18:33:41  Show Profile Send Uffe a Private Message
Hej på er.
Många som läser få som svarar.
Skriv gärna något om era erfarenheter. har ni eldat upp något?

(Jag tror rubriken kanske vilseleder så jag korrigerade lite)

uffe

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8631 Posts

Posted - 2007/10/06 :  19:31:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag har alldrig i nyktert tillstånd eldat nån högtalare.(Inte annars heller.)
Däremot en gammal kompis till mig,kopplade gitarren med distpedal i min stereoförstärkare och vred på fullt,lät i ca 10 sekunder..brydde väl inte han sig om.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/10/06 20:11:31
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/06 :  20:32:54  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag har eldat ett 8 tums baselement. Körde en testskiva som hade sinus på 16,20,25 Hz....tyckte det "hördes" för lite, så jag vred upp...inte lång tid med häftiga konutslag innan skrapet kom, följt av rök.... Inget dyrt men pinsamt.

brukar inte skydda diskanten har inte lyckats bränna nån ännu...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/10/06 20:34:45
Go to Top of Page

Uffe
Starting Member

38 Posts

Posted - 2007/10/07 :  09:57:49  Show Profile Send Uffe a Private Message
Känns skönt med ert stöd.

Jag har sökt runt en del på nätet och med er input tycker jag att en samanfattning kan se ut så här:

- Bara man har koll på utninvån kan man mäta direkt på diskanten utan problem med fullt sweep.
- Om man vill vara lite extra försiktig lägger man in en konding som skär bort dom lägsta frekvenserna.

uffe

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2007/10/07 :  12:45:47  Show Profile Send asto a Private Message
Jag har mätt en del diskanter men aldrig lyckats bränna dom. Nivån har jag hållt kring 85-90 db vid mätning på 1 meter.

I ungdomsåren var vi ett gäng som byggde lite högtalare. Och då var det en kille i gänget som fick en ide´ när han läst "50Hz" på de flesta hushålls maskiner.

Wow, detta måste bli en häftig baston om man kopplar in en 12" baslåda i väggutaget tänkte han.
Det blev inte så himla mycket kvar av talspolen i hans baselement
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/10/07 :  18:45:55  Show Profile Send acebowler a Private Message
Har faktiskt eldat 2 st 18" are... körde på 2KW på ett par gamla sunkiga RCF.... det spelade som själva f-n i en minut sen blev det tyst... konena satt som fastsvetsade....Lukten var väl inte heller så kul...

GM 70SE Nu kör vi!!

Edited by - acebowler on 2007/10/07 18:46:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000