HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gamla rör bättre än nya?? *fler svar efterlyses*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

KennethH
Starting Member

43 Posts

Posted - 2007/10/04 :  17:42:39  Show Profile Send KennethH a Private Message
Enligt tråden "Uppgradering av 6SL7-rör?", är jag ny inom rör-världen. Jag har nu läst på lite och får lite funderingar. Jag är ingenjör till vardags och kunnig inom både akustik, mekanik och relativt kunnig inom elektronik. Jag jobbar med produktutveckling och har svårt att se varför gamla rör från 50-talet skulle "automatiskt" vara bättre än nya? Att ett högt specat och dyrt gammalt rör kan vara bättre än ett enkelt nytt rör, det köper jag. Men på vissa forum läser man att vi inte kan göra lika bra rör idag. Det kan inte stämma! Ingen utveckling går baklänges och tillverkningsmetoder som inte fanns på 50-talet finns idag. Bl.a. måste vi kunna få ett bättre vakuum i rören idag. Vi vet troligen också mer om effektiv värmebortledning och minimering av mikrofoni. Om det finns seriöst tillverkade rör ämnade för högt specat audiobruk, som är nytillverkade, vågar jag påstå att de kan vara avsevärt bättre än gamla. Rören åldras ju dessutom, även liggandes i sin förpackning...
Nu till den egoistiska slutklämmen; finns det någon som vet om det säljs high-end specade nytillverkade rör och var man hittar dessa?

.::MF kW550::Esoteric DV-50s::MonitorUnlimited 2.8SE::Kimber Select::Schroers&Schroers::Atacama Reference::.

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/10/04 :  18:00:54  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det finns några som gör nya rör:

Alesa VAIC har gett upp men lite läsning finns här: