HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Min nya subbwoffer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/10/06 :  18:32:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Här om dagen så ned kom hos mig en subwoofer från Velodyne modell DD18. Ja den var jätte stor större än vad jag trodde från början när jag gick om kring och mätte med tumstocken var den skulle platsa. Nu har det gått några dagar och idag försökte jag flytta subben till sin plats. Men jag fixar inte det själv den är nästan som gjuten mot golvet. Det sitter någon typ av gummifötter som suger tag i golvet. Okej jag får väl be någon kraftig typ hjälpa mig, men innan dess måste jag skaffa lite nya kortare kablar med lämpliga kontakter. Inmätningen får nog ske när jag fixat kablarna och fått hjälp med flytten av lådan. Nyfiken som man är så tänkte jag ändå först testa subben och sedan spela tillsammans med mina stora tre-ampade sarkofager med 15":s element och horn. Jag säger bara det, nog har jag hört mycket under åren men en sådana bas nu visserligen oinmätt. Basen sitter som en slägga och sitter man ovan på lådan spelandes lite musik då känns det som att man sitter på en massageapparat.

Flyttat "Medlemmarnas System" --> "HiFi-diskussion".
/ztenlund

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/10/06 :  19:47:22  Show Profile Send Peg a Private Message
Grattis !

Ingen sladdrig bas där inte :)

Den är förbaskat svår att lyfta själv så jag brukar dra runt min på en matta när den ska flyttas på.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/10/06 :  21:17:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det är konstigt för den väger knappt 60kg men fötterna under gör ju att den står oerhört stadigt mot golvet.
quote:
Ingen sladdrig bas där inte :)
Nä det är en riktig spark i magen. Jag körde lite frekvenstest, 20Hz & 16Hz. Mina golvare har jag tidigare mätt -3dB/25Hz och 20Hz är hörbart men nivån har fallit kraftigt och nu med DD18 kan man nästan välta väggen med 20Hz. Jag var länge lite fundersam över om det verkligen är värt pengarna för vad en DD18 kostar. Men nu när jag hört hur pass bra det kan komma att bli, så det är nu inget att fundera över.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/10/08 :  15:14:00  Show Profile Send ljud a Private Message
Tjena gcs! Grattis till basen! Hur tänkte du dela/integrera den? Är lite nyfiken, då jag kopplat ur min sub efter sommaren, eftersom jag inte tycker att den limmar ihop med frontarna.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/10/08 :  17:37:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag ska till kommande helg fixa hem en liten monitor som jag ansluter till DD18 så att jag kan se vad jag egentligen håller på med. Sedan låter jag automatiken i subben sköta sitt med hjälp av micken som tillhör subben. Mina golvare är redan inmätta så vad jag kommer att göra nu är att jag spelar upp en CD med rosabrus och finjusterar både subben och golvarna med hjälp av mätmikrofon och en RTA/Klark Teknik DN60. Nu hoppas jag att jag kan lokalisera vilken frekvens jag bör dela golvarna till subben. Jag gissar att det kommer att ligga runt 50Hz. Jag jobbar kväll så jag satt hemma på förmiddagen och njöt av musik som(vid viss musik)slog ann i rummet likt en slägga.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/10/09 :  07:22:31  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
RTA/Klark Teknik DN60


nu snackar vi ! :)

Frequency Response: 15Hz - 22kHz
Attenuation accuracy: ±0.2dB

Fina prylar de dära Klark Teknik

Grattis!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000