HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med högtalarval.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2007/09/29 :  15:10:28  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Jag sitter lite missnöjd med det ljudet som jag har nu. Det låter bra, inget snack om den saken där men där saknas liksom något. Jag fick chansen att höra på ett par högtalare från märket Vandersteen när jag var på besök hos min syster i USA. Kommer inte ihåg modellen dock. Det ljudet som dom släppte ut till mina öron kommer jag alldrig glömma. Det lät stort och väldigt brett men framför allt så kändes det som om att man satt ibland musikerna. Min fråga till er nu är vilka högtalarmärken ger också den känslan som finns att köpa här i sverige för en rimlig peng. Isåfall kommer jag sälja mina högtalare och subben omgående om ni kan komma fram med intressanta alternativ till mig. dom får kosta MAX 10.000 kr för min ekonomi tillåter inte mer. Nytt som begagnat går bra. Just nu så har jag Jamo D-590 och Velodyne Minivee sub.

MVH/ Kristofer

Musik är livet

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2007/09/29 :  16:12:11  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Hej,

Dali Ikon 6 har ju fått en hel del goda omdömen. Dom finns på hifiklubben. Det kanske är värt ett lyssningsförsök?

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2007/09/29 :  17:11:07  Show Profile Send Leif B a Private Message
Monitor audio har några bra modeller.

mvh
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/09/29 :  17:54:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är nästan omöjligt att svara på då olika högtalare skiljer väldigt mycket från varandra (betydligt mer än elektronik).
Det bästa är att helt enkelt traska runt bland hifi-butikerna och provlyssna några kandidater i prisklassen. När du sedan hittar någon/några du gillar så kan du använda detat som "referens" för att få tips på ytterligare högtalare som låter på ungefär samma sätt.

Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/09/29 :  18:43:35  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Hur vet du att det var högtalarna som skapade illusionen du upplevde?
Rummet, Högtalarplaceringen och elektroniken har också påverkan.
Som f95toli skriver, knalla runt och lyssna. Hittar du något som låter som du vill, låna hem och lyssna. Annars kan du bli besviken.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2007/09/29 :  19:05:22  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
miaber: när jag var där så hade han ett par canton stativare ståendes brevid vandersteen högtalarna. han testade båda för mig och medans canton spelade mer rakt på lyssnarna så bredde Vandersteen ut sig i hela rummet istället.

Meyer: Dom e väldigt intressanta. Har haft ett par Suite 3.5 innan från Dali och dom lät otroligt bra för sina pengar.

Monitor Audio har jag alldrig lyssnat på. Borde kanske göra det med tanke på vilka omdömen dom har fått.

Han drev dom med ett rotel slutsteg som jag inte minns beteckningen på och en sony förförstärkare av modell äldre. Minns bara att den har sidor av träd. Såg ut som björk. Magiskt lät det iaf.
Funderar kanske på ett par Carlsson. kanske OA-12, 14 eller 116. Alla är väldigt intressanta. Sen så finns där Visaton dipolerna som jag e lite inne på.
E det någon som känner till en bra hifi affär i Eskilstuna trakten? Har nyligen flyttat hit så jag känner inte riktigt till området här.

Musik är livet

Edited by - Wing Zero on 2007/09/29 19:09:58
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2007/09/29 :  19:12:02  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Hittade hemsidan till Vandersteen http://www.vandersteen.com/

Detta är den modellen jag lyssnade på http://www.vandersteen.com/pages/1clit.html

Musik är livet

Edited by - Wing Zero on 2007/09/29 19:12:25
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/29 :  19:20:19  Show Profile Send ztenlund a Private Message
www.audioart.se finns i Eskilstuna.

Edit:
Sökte lite snabbt och fick fram två st till som jag inte hade koll på att de fanns:
http://www.hifistudion.se/
http://www.klintons.se/

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2007/09/29 :  19:39:38  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Tack för länkarna ztenlund. Dom butikerna ska jag definitivt kolla upp.

Musik är livet
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/09/29 :  20:41:41  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det finns ett par IS6 Pro i senaste version till salu på hifimagasinet för 7600kr, ordinarie pris 24600kr, det anser jag är gratis mot vad dom presterar, dom är faktiskt bland de bästa stativarna jag hört oavsett pris. Värdesätter du neutralitet och hög upplösning tillsammans med smittande musikalitet kommer du att gilla dessa.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2007/09/29 20:43:03
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/09/29 :  23:37:49  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Från http://www.hometheatermag.com/floorloudspeakers/1005vandersteen/index1.html

quote:
Speaker 1C
Type: Two-way tower
Tweeter (size in inches, type): 1, metal-alloy dome
Midrange (size in inches, type): 6.5, polycone
Woofer (size in inches, type): 8, die-cast basket with curvilinear polycone
Nominal Impedance (ohms): 6.8
Recommended Amp Power: 20#8211;100 watts
Available Finishes: Light Oak, Dark Oak; Other finishes also available
Dimensions (H x W x D, inches): 36 x 12 x 10
Weight (pounds): 44
Price: $785/pair


Du borde med lite kreativt sökande kunna köpa dom högtalare du lyssnade på inom budget.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/09/30 :  01:46:57  Show Profile Send scorpion a Private Message
Here you are, 100 $: http://newjersey.craigslist.org/ele/435440104.html

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/09/30 :  10:31:23  Show Profile Send 80-talet a Private Message
http://www.minhembio.com/Bolle1 har vandersteen! finns det ingen återförsäljare i Danmark eller Norge?

eoJeud
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2007/09/30 :  11:02:35  Show Profile Send rolandm a Private Message
Hm, tuff fråga detta...
Klipsch har ju mycket ljud, lättdrivet, snabbt, dynamik...
Monitor Audio har mer precision, men detta med stor rumsfyllande ljudbild... nja.
KEF iQ 7 eller i kan vara något, det är en storslagen ljudbild och högtalarna responderar gott på bra elektronik. Låter rätt tighta också. Jag vet att en del har klagat på att basen är tunn, men det är den inte - den är tight, rytmiskt, snabb. Kvalitet istället för kvantitet. Beror på rummet också...

ALR Jordan är mina personliga favoriter, men de kanske är för analytiska för dig?

Dali har ett lättlyssnat, behagligt ljud. Lätt att gilla, men...
Kan vara lite väl slankt ibland. Brister i tryck och dynamik. Inget för techno, trance eller ens hårdrock. Inte Ikon-serien iaf (finns andra Dalis som passar bättre för sånt). Däremot utmärkt för pop, klassiskt, blues, jazz och så vidare...

Just det - en viktig fråga: vad lyssnar du på för musik? :)


Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/09/30 :  11:25:14  Show Profile Send Snutten a Private Message
Revel har ju en billigare modell F-12 tror jag den heter, golvare som verkar bra.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2007/09/30 :  11:38:23  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag tycker Monitor Audio Gold serien har en stor ljudbild. Men då blir det ju beg. i så fall.

mvh
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2007/09/30 :  14:00:11  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
rolandm: Jag är en allätare inom musik. Lyssnar såväl på trance, techno, hårdrock, jazz, blues, pop mm. Med andra ord allt som kommer i min väg.
Enligt Vandersteen så finns där en återförsäljare här i sverige. Ska ringa dom imorgon. Hoppas.
Hur mycket brukar priset skilja sig mellan Dollarn och kronan på produkter? Då menar jag pris där gentemot här på samma produkt.


Musik är livet
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/09/30 :  19:56:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Är du vågad så bjuder du hem några forummedlemmar på en fika. Jag kan garantera att du kommer få bra tips och vettiga förslag när de sett din setup och hört den. Kanske är det bara lite placeringshjälp eller lite dämpning som behövs?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2007/10/01 :  08:03:17  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Det där är ingen dum ide alls Micke Y.
Finns här några forummedlemmar som hade velat lyssna på min setup och ge mig tips på vad man kan göra för att förbättra, ändra systemet?

/Kristofer

Musik är livet
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/10/01 :  09:03:21  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det du saknar verkar vara ett par Quad ESL av lämplig modell...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2007/10/01 :  09:11:25  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Quad ligger väl utanför min budget? och där tror jag att min förstärkare/cd kommer inte att hålla samma höga kvalitet som Quadarna. Men det är kanske bara att testa.

Musik är livet
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/10/01 :  10:43:58  Show Profile Send marens a Private Message
Jag är också nyligen inflyttad till Eskilstuna. Jag PM:ar telefonnummer.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/10/01 :  11:41:28  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag är gammal Eskilstunabo, iofs återfinns jag numer en kvarts bilkörning utanför stan - men jag kan tänka mig att "hänga på" om det blir tillfälle...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/10/01 :  12:32:54  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ang. Quad. Man kan få hyfsade ESL-63 för 10000 kr. Byter man ut den trista bipolära på ingången till något bättre är det inte mycket som kommer i närheten ens på andra sidan 10'

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/10/01 12:34:02
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2007/10/01 :  14:14:23  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Jag ska som sagt se om man kan ordna en lite träff isåfall hemma hos mig. Hade varit väldigt kul att träffa likasinnade människor här i Eskilstuna.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2007/10/01 :  22:07:27  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
idag har jag varit och lyssnat på olika högtalare. Dom 3 modellerna som är mest intressantast som jag har lyssnat på är Monitor Audio Silver RS6, Canton Chrono 509 DC och Mirage Omni 550. Dessa tre ligger inom min prisram och dom låter helt underbart. Men det som kommer avgöra är vilken som kommer låta bäst hemma hos mig. För det är trots allt där en av dessa ska stå sen ett tag framöver. Ska låna hem dom sen under ett tag och testa mig fram. Ska bli väldigt roligt och troligen samtidigt väldigt svårt för alla lät så otroligt bra fast på helt olika sätt.

Musik är livet

Edited by - Wing Zero on 2007/10/01 22:09:27
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000