HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ny bok om den "kiosklagade" maten.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/09/28 :  10:23:25  Show Profile Send Passerati a Private Message
Någon som läst nyheterna och reflekterat över detta : Matbluff avslöjas i ny bok

quote:
Matreklamen lovar hemlagat och gröna hagar. Verkligheten är storskalig industriproduktion med tillsatser som misstänks ge nervskador. Det menar Mats-Eric Nilsson som i dagarna ger ut den första svenska boken om det ­utbredda fusket med maten.

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/09/28 :  10:53:00  Show Profile Send nahoj a Private Message
Dyker väl upp liknande saker mellan varven känns det som.

Jag är väldigt mycket för sunt förnuft
De flesta borde väl begripa att färdiglagad mat är sämre en om du köper råvaror och lagar till själv.

Blir nästan irriterad över att folk behöver upplysas om sådana här och liknande saker.
Och börja inte tala om alla dieter som går i trender, jösses vad jag har fått rätta människor som gått på dessa fantastiska dieter men ändå så blir det kockos i slutet.

Oj förlåt jag kom visst lite OT
Men sånt här får igång mig då jag är väldigt intresserad av kost o allt därtill.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/

Edited by - nahoj on 2007/09/28 10:54:59
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/09/28 :  11:19:40  Show Profile Send Passerati a Private Message
Jag tycker även debatten är intressant, även om alla dessa dietprogram nästan gör en trött på livet
Samt att ganska mycket folk inte verkar förstå sambandet mellan att trycka i sig hejdlöst med käk och att gå upp i vikt, helst då också skräpmat förstås.

Intressant är varför det ska behöva finnas så mycket tillsatser i vanlig mat.
För att inte tänka sockerkriget och nu senast fullkornskriget.
Chips med fullkorn i och dammsugare som marknadsförs "utan fullkorn", då har det gått långt.

Att köpa en köttbit som har sockerlag osv ger märkliga perspektiv.
Utan att dra för stora växlar kan man misstänka att matindustrin är sponsrad av läkemedelsindustrin.

Men nog om det nu.
Vad säger ni om att boken släpps, är det dags eller rena döden

Edited by - Passerati on 2007/09/28 11:23:14
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/09/28 :  11:28:03  Show Profile Send nahoj a Private Message
Personligen hoppas jag att det inte säljs en enda bok

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/09/28 :  12:03:57  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Författaren säger
quote:
Det var ju ingen glass, bara en massa kemikalier.


Hmm... allt är ju kemikalier, vi består själva av dem...

Jag upphör liksom de tidigare inläggen inte att förvånas över att nya dieter ständigt dyker upp, liksom det stora "avslöjandet" sedan att de inte funkar osv... Det är enkel matematik egentligen. Stoppar man i sig mer än det som förbränns så är det inte bra. Bra råvaror och en rimlig dos fysisk aktivitet är sannolikt positivt för livskvailiteten i stort.

Det är nog däremot positivt att det hela tiden dyker upp information och att samtalet om hälsa fortsätter, det finns trots allt en sundhet i att påvisa vad som är hälsosamt eller ej på ett nyanserat sätt - vilket inte alltid görs i tabloidpressen...

..å andra sidan, hur länge har inte alla människor varit medvetna om rökningens faror, ändå börjar många att röka trots det. Man lever inte som man lär...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/28 :  14:46:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Om man nu inte skräms av lite dioxin och tungmetaller kan man ju vara medveten om att färdigmaten är så processad att dess näringsvärde är fjantigt lågt - inga mineraler (förutom kadmium, bly och kvicksilver) eller vitaminer (om nu inte DDT och fenol räknas dit).

Hemlagat är godast dessutom.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/09/30 :  15:09:36  Show Profile Send Passerati a Private Message
Undrar hur folk skulle ställa sig och hur en sådan innehållsförteckning (kadmium, bly, kvicksilver, DDT, fenol) skulle se ut.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/01 :  20:03:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Nu var det enligt aftonblaskorna ett nytt hemligt tillsatsämne i maten som gjorde oss feta .... jaja!!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000