HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Helt ärligt, "var är brudarna"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/09/23 :  08:59:08  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag tror att kvinnor har väldigt bra koll på när en anläggning låter bra. Jag vet att kvinnor gillar fina anläggningar. Och att lyssna på musik såklart.

Men vad är grejen? Hur många % av medlemmarna här är kvinnor? Måste vara mindre än en promille?

Finns det en logisk förklaring till detta?

Det strider mot naturlagarna.


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/23 :  09:21:49  Show Profile Send MatsT a Private Message
Tråkigt är det att inte finns mer kvinnor här men det beror kanske på naturlagarna?!

Jag håller med om att kvinnor ofta är mycket bra på att avgöra vad som låter bra och inte.

Många av dem struntar dock i det ändå men det finns ändå en stor grupp kvar som bryr sig och varför är inte de här då?

Kanske för att det inte är så intressant att diskutera prylar?

I musikavdelningen kanske kvinnorna syns mer?

Kanske hade det varit fler kvinnor om vi diskuterat mer på vilket sätt vi berörs av musik och hur även återgivningskvalitet påverkar upplevelsen?

Inga svar, bara frågor...
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/09/23 :  09:29:57  Show Profile Send iroise a Private Message
Antar att de intresserade kvinnorna ej är medlemmar utan är tillsammans med hifi-snubbe och nöjer sig med det dvs intresserad utan att vara medlem. Jag har själv undrat om det finns kvinnor som är medlemmar.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/09/23 :  09:30:51  Show Profile Send Marc a Private Message
Är inte de flesta nördar överhuvudtaget män? Och det här är väl ett nördforum...

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/09/23 :  09:54:41  Show Profile Send B-200 a Private Message
Frugan är med intresserad men ej medlem.
Hon åker också på mässor, lyssningsträffar osv men för henne handlar det mestadels om musiken och ej om sakerna bakom, det kanske är ett skäl att kvinnorna ej sitter här och diskuterar olika produkter och annnat?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/09/23 :  09:56:47  Show Profile Send Jamo a Private Message
Finns det inte kvinnliga motsvarigheter till nördar? Sådana som fördjupar sig i mode, heminredning, trädgårdskonst och annat som ofta inte berör oss män på samma sätt?

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/09/23 :  10:28:27  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Det finns säkert många fler män som gillar trädgårdssysslor och heminredning, än det finns kvinnor som är inbitna hifi-entusiaster.

Tycker att någon borde göra en ingående doktorsavhandling om detta. Det kan kanske finnas en bio-kemisk förklaring


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/09/23 10:29:04
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/09/23 :  10:44:32  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag har hört talas om ett "kattforum" där det är mer än 95% kvinnor. Så visst kan de vara "nördar", men de kanske inte gillar "döda ting" utan behöver något som mer passar för moderskänslorna.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/09/23 :  10:54:04  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Kan stämma. Men 95% ? Då finns ändå 5% katt-män. Hur många aktiva tjejer har vi här på forumet? 0?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/09/23 10:54:34
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/09/23 :  11:39:14  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag ser väl mig själv som "kattman"... Vi har två underbara raskatter...

Min flickvän är oerhört musikintresserad, lika mycket som jag skulle jag tro. Men däremot är det svårt att se att hon skulle bli mer intresserad av "hifi" sen vi träffades för tre år sedan trots att jag många gånger försökt att påvisa "hur mycket roligare" det är när det låter riktigt bra..... Jag upplever att hon lika gärna sitter vid datorn och lyssnar... Det roliga är ändå att musik är ett intresse som vi delar...

.. dock får man ändå säga att hon tog i rätt bra (är så stolt) när hon köpte sin hemmabio för ett gäng år sedan innan vi träffades. Rejäla jamo-golvare... dock den äldre dolby pro logic i jvc-receivern, när vi får råd så...

Edit: Min flickvän gjorde faktiskt ett inlägg under mitt namn i tråden "fem bästa" i musikavdelningen.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/09/23 11:41:12
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/23 :  12:57:59  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Min flickvän gjorde faktiskt ett inlägg under mitt namn i tråden "fem bästa" i musikavdelningen.

Som jag trodde då... Mer intressant att diskutera sådant än prylar.

Kvinnor är intressanta att studera, man kan ägna ett helt liv åt studier utan att bli så mycket klokare. Kanske bäst att inte ta det så allvarligt?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/09/23 :  16:44:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Höll i ett GK (gruppköp) av kretskort på utländskt forum,och av ca 30st köpare jorden runt,dolde det sig bakom nicknamnen ....Ett kvinligt namn.Jag blev alldeles varm...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/09/23 :  20:35:44  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Musik-forumet på HF är en väldigt stillsam plats vad gäller antalet inlägg, tyvärr. Det kan säkert vara en förklaring, en annan är att män gillar att snöa in på saker och ting i högre grad än kvinnor. En tredje är att pojkar förväntas kunna teknik och vara intresserade av det, men inte flickor och det hänger kvar.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/09/23 :  20:40:53  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag tror också att sättet vi diskuterar topics på följer ett typiskt manligt mönster och nog känns en smula exkluderande för många kvinnor. Både i fråga om hur vi säger saker och vad vi säger.

Handen på hjärtat, när ni tittar på valfri topic på detta forum, vad liknar diskussionerna mest - en kaffepaus på bygget (med oftast uteslutande män), eller en fikarast på en arbetsplats med både kvinnor och män... eller mest kvinnor? (kommer inte på några fler bra exempel...)

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/09/23 :  20:57:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Appropå kaffepaus(fikastämmning)tänkte på fabriken jag jobbade på förrut.
De huvudsakliga ämnena på rasterna var allt som inte får diskuteras här,och de värsta pådrivarna av detta var kvinnorna.
Inte så konstigt att jag inte orkade mer än ..12år..

EDIT:OT Hörde några år efter att jag slutat att alla "flickorna" och nån grabb slutat där,samt att ledningen "basen" fått sparken..Hur kunde det gå så nu då..?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/09/26 15:04:37
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/26 :  15:15:46  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Är det inte så att kvinnor har mindre intressen, eller är det bara alla jag känner? Om jag frågar så säger de förstås, ja men jag tycker om att laga mat eller träna, men utöver det...

Får de tid över så går det till TV'n eller läsa en bok.

Karlarna har dock alla flera olika även om olika intensiva intressen.

Min världsbild kanske är missvisande?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/10/01 :  01:20:38  Show Profile Send esl a Private Message
Kvinnor "fikar" och "umgås" och tittar på serier... om dom inte fikar med en kompis förstås.
Dom shoppar och bloggar mat men mest kläder och mode.
Pratar smink och krämer och går på tupperwareparty där dom fikar...

Det är helt ok...
Men jag saknar de där gamla GENUINA tjejjerna som det fanns mer av förr.
Som hade flätor, inget smink, kläder som dom trivdes i och kanske färgat själva, var självsäkra i att klä sig i en favvotröjja om den så hade 8 år på nacken, de gick ut i regnet för att de tyckte det var mysigt och de följde gärna med på fjällvandring.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/10/01 :  09:44:23  Show Profile Send B-200 a Private Message
esl: minns tillbaka med ett leende på läpparna. ja det var en annan tid med de tjejerna (var är de nu, vad hände med dem?)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/10/01 :  11:32:48  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Det som hände var väl kanske "sex and the city"... ni får bli lite mer metrosexuella grabbar... Ta en fin drink istället för en öl och fixa naglarna, namedroppa lite och dissa de rätta modenamnen över en cappuccino med amarettosmak, det är ok för killar också att sminka sig.... eller så... struntar vi i det

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2007/10/01 :  11:59:05  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
eller så... struntar vi i det


*Tar en jättesnus och grymtar medhållande*

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2007/10/01 :  14:02:10  Show Profile Send global a Private Message
Kan det inte vara så att vi som har detta intresse är en samling nördar i andras ögon?
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/10/01 :  14:28:14  Show Profile Send BosseBula a Private Message
global: Lite är det väl så. Och om inte nördar så iaf lite udda.

esl: Mitt ex passar in på din beskrivning typ.

Min sambo vill gärna ha ljud runt sig men bryr sig över huvud taget inte om vad som producerar musiken, därav Denver radion i köket som skränar. *huga* Och nä alla Denver-fantaster, den Denvern har inget med välljud att göra.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/10/01 :  15:25:38  Show Profile Send 80-talet a Private Message
hehe nu tycker jag att åldersstratifieringen märks ! min fläckvän/sambo och alla tjejkompisar har generellt fler hobbys och intressen än jag och mina killkompisar! jag tror att vi snöar in, som ngn sa, mkt mer än tjejerna. men en sak är att jag har inte en enda tjejkompis/bekant, långväga eller nära som kan sätta sig ner o lyssna på musik! oftast är det en bisyssla för dem, när de läser eller ngt annat kul som att städa/laga mat då bryr de sig helt enkelt inte om hur det låter.. musik är ngt som lyfter en fest eller träningspasset helt enkelt. ingenting man ägnar tid åt. speciellt inte prylarna de ska på sin höjd fungera, kosta minimalt och se bra ut/vara minimala möjligvis med undantag för TVn/DVDn som får kosta överhuvudtaget.

sen tror jag inte heller, precis som en annan sa här ovan, att vårt sätt att diskutera just dessa ämnen lockar kvinnor! mer i musik delen och mindre gnabb så hade det kanske sett annorlunda ut!?
sen kan man fråga sig om man saknar kvinnor/tjejer här? jag har gärna denna hobbyn ifred och saknar inte kvinnligt perspektiv.. sen delar jag många andra intressen med dem!

eoJeud
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/10/01 :  17:37:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Men jag saknar de där gamla GENUINA tjejjerna som det fanns mer av förr.
Som hade flätor, inget smink,

Hmm sådana som vi hadde som befäl i lumpen.Ja då var det kul att bli befälad.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/01 :  20:01:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har haft korsettsömnadskurs i helgen och hade en deltagare som berättade att i förra äktenskapet var hon ansvarig för bl a högtalarna - några stora och dyra as, som hon fick lämna med tårar i ögonen när hon skilde sig. Hon fick inte plats med dem i lägenheten dit hon flyttade.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000