HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Koppla router efter dator.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2007/09/24 :  16:00:00  Show Profile Send patst577 a Private Message
Hej!

Jag har mobilt bredband via USB på min stationära dator och vill nu koppla in en trådlös router till den, så jag kan få internet på min bärbara och till min Wii.

Går det? och hur gör man i så fall?

MVH/
Patrik

/Patrik

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/09/24 :  16:15:56  Show Profile Send Stormen a Private Message
Om man har en traditionellt modem (ADSL) kopplat via nätverkskortet i datorn. Så kan man sätta i ytterligare ett nätverkkort i samma burk. På den tiden nätverkskort med flera utgångar eller trådlöst
På det viset kunde flera datorer i hushållet få tillgång till internetuppkopplingen. bara huvuddatorn med två nätverkskort var igång.
Senare kom det spännande produkter på marknaden. Router med inbyggt modem. Dvs fungerar som en hub + DHCP och sedan modem. Då kunde man ansluta 4 nätverkanslutningar direkt till routern och sedan ut på www.

Och så ser de flesta burkarna som kommer från leverantören ut idag. Oftast är det både en router för tråd och antenn samt modem.

Så det du beskriver med USB-dongle borde fungera genom att göra som man gjorde förr. man sätter in ett nätverkskort i datorn som sedan går till en hubb. Eller som i ditt fall ett trådlöst näverkskort.
Det borde fungera. Du får skriva in i nätverkskortet på dator nr 2 vad för gateway du ska kalla på för att gå ut på nätet. Men det kanske fungerar automatiskt nuförtiden

Hängde du med eller var jag otydlig ?

Edited by - Stormen on 2007/09/24 16:17:59
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2007/09/24 :  16:54:15  Show Profile Send patst577 a Private Message
Jo det var något så jag tänkte, jag har sedan tidigare en trådlös router som borde fungera. Du tappade bort mig där med gatewayen, hur fungerar det?

MVH/
Patrik

/Patrik
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/24 :  17:40:36  Show Profile Send Lovan a Private Message
Använder du XP och får upp uppkopplingen under nätverksanslutningar kan du högerklicka på den -> Egenskaper och välja att dela ut internet på nån av flikarna. Då kommer du automatiskt att slå igång DHCP, NAT och gateway.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/09/25 :  08:23:49  Show Profile Send Stormen a Private Message
Lovans förklaring är mycket kortare o enklare
Ja nuförtiden så verkar allt fungera alldeles automatiskt o bra.

Tidigare så fick man skriva in i den datorn som var på nätverket vilken IP-adress / gateway den skulle kalla på när den ville ut på internet.

Sen skulle givetvis datorn ha en giltig IP-adress tilldelad från en router eller server (DHCP) som delar ut IP adresser.
Man kunde smidigt begränsa vilka IP-nummer som ska få tillgång till servern och nätverket. På så vis begränsa något vad det gäller nätverksintrång. Jag hade DHCP tjänsten avstängd och körde med fasta IP adresser på varje dator istället. ett spann på tillåtelse på 20 ip-adresser till routern 192.168.123.10 - 192.168.123.29 Då visste jag hela tiden via nätvärksövervakningsprogrammet vilken datorn som gjorde vad. (det stod nämligen bara IP nummer i det enkla programmet)

Vi hade ca 4 km nätverkskabel nedgrävd i hembygden, med flera nätverksskåp med hubbar mm. Det var roliga tider.
Idag kan alla få tillgång till internet. Då slog man världen med häpnad med ISDN lina.

Edited by - Stormen on 2007/09/25 08:26:40
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000