HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Skada vid vägreparation - vem är ansvarig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/23 :  18:29:14  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Körde efter en bil nu i helgen och varken jag eller bilen framför mig (förmodligen inte bilen framför honom heller och massor andra bilar) hinner bromsa för ett stort (ca 2 x 2 meter) hål de har tagit upp i asfalten. Ett sådant hål är ger normalt sett en kant på 4-5 cm när man måste upp ur hålet men här var det borta massa grus i själva hålet så gropen var nog det dubbla.

Jag har 235/35 19" så det small milt sagt utav vara f4n!

Stannade och kollade men såg inga skador på fälgarna -- åker vidare.

På väg till svärföräldrarna låter det FRRRT-FRRRT-FRRRT-FRRRT några sekunder och bilen kränger.. känner att det är punktering, stannar. Höger bak är tomt

Ser ett avtryck på däcket som är stort som en femkrona och ett hål i botten på mönstret på ca 5 mm.

Vi tyckte det var lite misstänkt med tanke på hålkörningen och att det kan ha varit p.g.a. detta. Byter till reservdäck, åker vidare.

Ser nu att jag dessutom på höger fram har en skarp skåra på ca 30 mm ute på kanten mot fälgen. Det är bara en tidsfråga innan det går sönder - men självklart även en säkerhetsfråga.

Kommer att kräva den som är ansvarig för hålet på nya däck, de kostar lite över 2000 kr st

Men är det Vägverket eller Kommunen som är ansvarig för vägarbeten på smågator inne i städer?

GAH!

Edit: Skåran går vad jag kan se minst lika djupt som däckmönstret, ser ut att varar ännu djupare än så.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/09/23 18:31:26

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2007/09/23 :  18:47:22  Show Profile Send Jonne a Private Message
Hittade detta på vägverket

http://www.vv.se/templates/page3____17767.aspx
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/09/23 :  18:49:13  Show Profile Send ninja a Private Message
Testa här:

http://www20.vv.se/sjalvtest%5Fskada/

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/23 :  18:50:19  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Måste tillägga att hålet inte var skyltat

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/23 :  19:13:13  Show Profile Send Lovan a Private Message
Trist att sånt händer men du får se det ljusa i det, det kunde ha varit värre...
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/09/23 :  19:16:23  Show Profile Send Digger a Private Message
Smågator inne i samhällen är det i regel kommunerna som har ansvaret för.
Det kan ju dock vara något annat företag som utför något arbete i gatan, typ fjärrvärme mm. Då är det i regel dom som har ansvaret.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/23 :  19:16:33  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Absolut men 4k5-5000 kr hade ju jag lätt lagt på något annat!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/09/23 19:16:49
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/23 :  19:17:56  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Digger: Det är inget vägarbete i vägens bemärkelse utan jag tror det är något med rör i marken, de har grävt upp där tidigare också.

Jag ringer kommunen i morgon och lyssnar.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/09/23 :  20:37:00  Show Profile Send Passerati a Private Message
Usch, alltid lika tråkigt, MEN ...
...Förhoppningsvis lär du dig att köra mera försiktigt i fortsättningen, här i vägverkets region ala gnällbältet är vägarna fulla av hål.
Man undrar vart vi är påväg, om vi kommer ha grusvägar i framtiden.

Har själv två varv eltejp på fälgarna och får allt som oftast kryssa runt hålen på vägarna, ibland undrar jag faktiskt vad bakomvarande ska tro.
Misstänker att det nästan kan se ut som fylle-körning ibland när vägen är alltför dålig

Edited by - Passerati on 2007/09/23 20:38:00
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2007/09/23 :  20:46:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,det är lika om man kör med kortade fjädrar,det gäller att se upp så det inte rätt som det är smäller till..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/09/23 :  21:07:05  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Risken finns att det kommer upp skyltar om man klagar och sedan.....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2007/09/23 :  23:41:45  Show Profile Send Nitram a Private Message
Fanken va trist... låt oss veta hur det går.

Är ett hellskotta å köra med lågprofil ibland (kör med 18")... men oftast skoj =)

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2007/09/23 :  23:44:13  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Misstänker att det nästan kan se ut som fylle-körning ibland när vägen är alltför dålig

förmodligen kör man dubbla sträckan med allt snirklande...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/09/24 :  10:53:58  Show Profile Send Stormen a Private Message
Karlskoga - Nora
Noravägen har haft en del skriverier under våren. Under tiden som vägverket gjorde om vägen så lade de på en makadam som hade mycket vassa kanter. Resulterade i att många fick punktering. Pendlarna hade upp till flera punkteringar i veckan vilket var kostsamt.

Nu ligger det fin asfalt på och alla som fått punktering under tiden som vägarbetet pågick kommer att få ersättning.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/09/24 :  11:26:40  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag saknar, djupt, min Land Rover Defender 110. Det var inte många hål jag körde runt

Hoppas du får ersättning!!! surt annars...

Ps. detta är det fordon jag saknat mest av alla jag ägt och är fast besluten att ha en igen när det blir rätt läge.

Artphotography
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/24 :  20:04:05  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Var om på gummiverkstan' efter jobbet idag och det lät som att det nog skulle gå plugga däcket, om det inte skulle visa sig vara mer trasigt på insidan men det trodde han inte.

***PHEW***

Framdäcket grejsade han med en mejsel i och försäkrade mig om att det inte var någon fara, det hade inte gått så djupt att det kommit igenom slitbanan.

***PHEW*** (igen)

Han sa också att jag kan glömma att få någon ersättning av kommunen även om de gjort fel, för det förekommen i princip aldrig, inte för däck.

Men, pluggningen kostar 350 kr så jag kommer undan billigt. Känner mig rätt lättad faktiskt

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2007/09/24 :  21:40:24  Show Profile Send Nicks a Private Message
Ingen direkt hjälp kanske... men var där några skyltar överhuvudtaget?

Om inte så vill jag påstå att du har STORA chanser att få ersättning.

Fanns där skyltning om vägarbete så glöm det...

MVH

Niclas (anläggare)

Hihi. :)
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/24 :  22:52:58  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
quote:
men var där några skyltar överhuvudtaget?


Nix Inte en endaste skyltrackare, varför jag blev så överrumplad. Tydligen är det inte så vanligt med skyltar inom tätbebyggt område, på småvägar där det är 50 km/h och det stämmer nog ganska bra in på Skellefteå i varje fall.

Du har rätt, om där finns en skylt så är det förarens ansvar att vara uppmärksam och anpassa hastigheten till eventuella hinder.

Har anmält det till kommunen och de ska höra av sig, så vi får fortfarande se vad de säger.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2007/09/25 :  07:50:33  Show Profile Send Nicks a Private Message
ett enkelt sätt att kontrollera kommunen är att det normalt sett ALLTID skall finnas en så kallad Trafikanordningsplan (TA-plan) vid ALLA vägjobb. Kommunerna kan vara slarviga men ALDRIG vägverket.

Finns det ingen sådan heller så har du alla möjligheter i världen att få ut ersättning.

Hoppas det hjälper dig lite i allafall.

Hihi. :)
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/09/25 :  07:50:37  Show Profile Send Peter S a Private Message
Gå och ta en bild på stället innan dom sätter upp en skylt och säger den var där hela tiden.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/09/25 :  08:01:02  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Eller ge mig bilden så redigerar jag bort den igen....

Artphotography
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2007/09/25 :  08:51:37  Show Profile Send Nicks a Private Message
Finns det ingen korrekt daterad TA plan så kan de sätta upp alla skyltar i världen i efterhand... TA planen gäller!!

Hihi. :)
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/25 :  09:12:10  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
quote:
Gå och ta en bild på stället innan dom sätter upp en skylt och säger den var där hela tiden.

Redan i går morse när jag var på väg in till jobbet hade jag digitalkameran med mig i högsta hugg men dom min förvåning när de redan hade varit och asfalterat åt hålet -- snyggt, jämt med kolsvart asfalt låg där och skrattade åt mig.

Gummiverstan' ringde nu och sa att det var 50-50 chans att en lagning skulle funka för däcket hade rullat lite för långt tomt. Tycker jag saktade in och vek in på en P-ficka direkt, men däcken tål kanske inte så mycket synd..

Går det så går det, annars blir det 2k2 för ett nytt däck monterat och klart.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000