HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Å vart tog basen vägen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2007/09/22 :  20:56:26  Show Profile Send sopwith a Private Message
Har bytt grejor allteftersom och av någon anledning så har basen blivit tunnare å slankare med bytena....SUCK!!, har QLN612 som trycker på rejält, skaffade en Thule CD100 och den dyra DVD spelaren fick se sig skamset överkörd, helt plötsligt fanns där både mellan och rejäl djupbas, tyckte då att en Thule IA100 borde passa med den kraft den kan trycka ur sig, upps! vad rent ljud jag fick, men basen blev väl slank, allt är snörat med Supra, vill inte skaffa en subbas då jag tycker att 612:orna räcker, när man kör i bioläge så har man nämligen en grymt tung bas, men så över i finstereo så, plopp plopp, vad gör man?

mvh

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/09/22 :  21:31:04  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om du har "grymt tung bas" när du kör bio så beror nog knappast bristen på bas vid stereolyssnade på att förstärkaren inte orkar med.
Det kan inte vara så att du helt enkelt inte är van vid "hifi bas"?

När en förstärkare inte orkar med en högtalare så kan det resultera i en hel del "mullrande" som de flesta nog tolkas som "mer bas" även om det egentligen inte är ljud som finns på skivan.
Det är rätt få vanliga skivor som har någon djup-bas att tala om, antagligen av den enkla anledningen att det är rätt få som äger anläggningar kan hantera den.
Så när man har en anläggning som kan spela "rent" så tycker många till en början att basen är lite väl slank.
Filmer är lite annorlunda av den enkla anledningen att subbar trots allt är rätt vanliga så därför tar de med en hel del ljud under 80 Hz.

Hur låter det om du spelar skivor som HAR mycket djupbas?
Grupper som Infected Mushroom, Massive Attack (första spåret på "Mezzanine"), Blue Man Group samt några till brukar vara rätt bra som testskivor.


Go to Top of Page

Toko
Starting Member

34 Posts

Posted - 2007/09/23 :  16:00:35  Show Profile Send Toko a Private Message
Thule IA100 betonar inte basen precis, kanske känns den en aningen undertryckt...

Testa med nya kablar. Själv använder jag signalkabel Harmonic Technology Truth Link och högtalarkableln Audioquest cv-4. HT kablarna skall överlag ge ett "homogent" ljud där basen tas fram på ett trevligt sätt.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2007/09/23 :  19:00:14  Show Profile Send sopwith a Private Message
menar du att IA100:an är ljus i ljudet?, jag har egentligen ingen större lust att labba med olika kablar, tror du att kabeln mellan cd/stärkare gör mest för ljudet, var finner man den signalkabel du nämner?

mvh
Go to Top of Page

Toko
Starting Member

34 Posts

Posted - 2007/09/23 :  20:27:21  Show Profile Send Toko a Private Message
Nej, ljus är kanske att ta i - Thule IA100 är nog mer neutral...

Jag tror inte kabeln mellan cd/förstärkaren gör mest för ljudet.

I min anläggning hade kabeln stor betydelse för basåtergivningen, men om du inte vill testa är det upp till dej...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/09/23 :  20:32:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
Sopwith: Innan du börjar byta grejer; har du kollat det jag föreslog? Dvs. med skivor som HAR djupbas
Det problem du har är som sagt inte ovanligt. Det är enligt min mening rätt vettigt att kolla så att du faktiskt HAR ett problem innan du börjar spendera pengar; särskilt då du skriver att filmer låter ok.

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/09/23 :  21:09:41  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Man kan ju alltid laborera med uppställningen av högtalarna.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2007/09/23 :  22:02:24  Show Profile Send Jimmy a Private Message
jag har haft en thule ia150b
den var snabb och fast...
men kunde inte lira djup bas..


upplevde att thule var ganska neutral i ljudet..

pga djup bas så är den såld!!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/09/23 :  22:06:36  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Svårt att säga var problemet ligger när man inte har lyssnat själv, det kan vara som redan nämnts att det nu spelar bas när det skall och inte som ett kontinuerligt muller längre och därför upplevs den tunn, den skall däremot inte sakna slagkraft, gör den det tycker jag det lutar åt antingen förstärkarproblem eller möjligen att rummet ger dåligt basstöd.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2007/09/24 :  19:45:26  Show Profile Send sopwith a Private Message
jag skall försöka skaffa någon/gra av de skivor du nämner och testa, jag har labbat en hel del med olika högtalarplaceringar och även ren CD mot olika DVD spelare, och reflekterat över hur bedrövligt tunnt en del DVD låter med CD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000