HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har någon märkt någon skillnad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/20 :  11:43:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en fundering när det gäller digitala kablar. Man skiljer ju på optiska och elektriska anslutningar och det jag undrar över är dom elektriska kablarna. Här skiljer vi på AES/EBU och Spdif och som alla vet så ska det vara olika impedanser på kablarna. För AES/EBU så är det 110 ohm och för Spdif så gäller det 75 ohm. När jag jobbar och behöver en kabel så struntar jag faktiskt i om det är en vanlig mikrofonkabel eller en digitalkabel, huvudsaken är att det sitter två XLR. Samma sak gäller för mig om jag behöver en Spdif, då tar jag det som finns och ibland kan det till och med bli så att jag tar en vanlig mikrofonkabel och lite vändor när jag egentligen behöver en RCA-kabel. Hur påverkar min vilda framfart det digitala ljudet egentligen? Är det någon som har testat och vet svaret?

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/09/20 :  12:45:09  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jo, jag har provat. Förrän jag köpte nin Chord Codac
SPDIF kabel 'försökte' jag med signalsnöre med RCA
som digitalkabel. Efter inköp av digitalkabeln
gjorde jag jämförelse och jag var minst sagt förvånad.
Signalkabeln skickade ut 'dynga' till DAC:en
i jämförelse med digitalsnöret......

Martin
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/20 :  13:31:55  Show Profile Send gcs a Private Message
MartinN: Vad menar du med dynga? Jitter eller vadå? Jag gjorde för något år sedan lite jittermätningar på några kablar och jag kunde då inte se någon skillnad.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/09/20 :  13:34:38  Show Profile Send MartinN a Private Message
Visserligen är vi hifi-folk speciellt känsliga
för vad andra skulle kalla 'skillnad som nästan
inte existerar' när vi lyssnar noga. Men jag hade
en aha-upplevelse och skulle inte rekommendera
för någon att köra signalkabel som digitalkabel
i sin HEMMASTEREO.

Martin
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/09/20 :  13:38:57  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag kommer inte ihåg precis hur jag upplevde
skillnaderna, dock att det var frågan om om
en för mig mycket stor försämring.

Martin
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/20 :  13:47:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Som du beskriver det hela borde även jag ha studsat till, men det har jag ju inte gjort. Jag får nog överväga ett nytt test eller om någon kan visa mig på ett övertygande sätt.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/09/20 :  13:50:31  Show Profile Send MartinN a Private Message
Testet är lätt att utföra för var och en som har en
elektrisk digital utgång och en elektrisk digital ingång.
Testa dels med en signalkabel och sedan med en s.k.
75Ohm digitalkabel. Vem hör skillnad i hemmastereon ?

Mvh
Martin
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/20 :  14:06:45  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Vem hör skillnad i hemmastereon ?

Ja men hur har du då testat om inte i din hemmastereo?
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/09/20 :  14:11:29  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag testade hemma i min stereoanläggning med dels
no-name signalkabel vs. Chord codac med längder på 1m.
Om jag minns rätt så hade jag då en CD-spelare med
digital ingång och körde med digital-signal från
en Pioneer DVD-A spelare.

För mig var det fråga om reella skillnader.

Martin
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/09/20 :  19:54:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
När jag jobbar och behöver en kabel så struntar jag faktiskt i om det är en vanlig mikrofonkabel eller en digitalkabel, huvudsaken är att det sitter två XLR.


Vilket också är meningen. När man specade AES/EBU standarden så valde man 110 Ohms impedans just pga det är impedansen för vanlig mikrofonkabel vid dessa frekvenser. För vanliga konsumeter så valde man 75 Ohm eftersom det är impedansen för vanlig hushållskoax, ex. antennkabel.
Det finns egentligen inga direkta tekniska för/nackdelar med någon impedans; så länge man inte blandar kablar av olika impedans i en kopping så spelar det ingen större roll om det är 50,75,93 eller 110 Ohms standard som användas.



Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/20 :  20:19:56  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Det finns egentligen inga direkta tekniska för/nackdelar med någon impedans

Ja det är väl då därför som jag inte har märkt någon speciell skillnad.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/20 :  21:23:03  Show Profile Send Lovan a Private Message
gcs: Du missförstod nog vad han syftade på. Han syftade på att det inte var så stor skillnad på om man gjort ett system för 50,75,110 ohm impedans.
Inte om att man ska ha 50ohm kabel i 75 ohm anläggning osv.

f95toli: Valde man inte impedanserna (åtminstone förut) för att dom hade olika egenskaper? 50ohm är den som leder ström bäst, 60ohm är den som ger mest effekt, 93 för högst spänning etc. Alltså, minst strömfall, effektfall resp spänningsfall.
Har för mig att jag läste lite om det på nån sida men jag vet inte hur mycket sanning det ligger bakom det då jag inte har studerat transmissionlines.
75 ohm till SPDIF valdes för att den var vanligast, bl.a. från video(komponent)?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/20 :  21:59:02  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Du missförstod nog vad han syftade på.
Jag förstod nog men jag använder mig redan av vanlig balanserad mikrofonkabel och s.k. high end kablar från Kjell.com
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/09/20 :  21:59:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Efter vad jag läst (i någon bok om studioteknik) så blev det 110 Ohm helt enkelt pga det var ett önskemål från studiotekniker, TV-bolag osv. AES/EBU är ju en förhållandevis ny standard så när den kom så fanns det redan väldigt många balanserade kablar i omlopp (eftersom de länge varit standard för mikrofomer och anant); och i många fall i permanenta installationer.

Eftersom det som sagt inte gör någon större skillnad rent tekniskt så var det därför både ekonomiskt och praktiskt att kunna använda samma kabel som tidigare.
Nackdelen med AES/EBU är väl annars att bandbredden är rätt begränsad pga kabelns ubbyggnad; triax hade väl annars varit bättre (används ju för TV/video) men när standarden specades så tror jag inte de hade en tanke på att någon kanske skulle vilja överföra ljud i 24/196 i 8 kanaler...

Det är sant att det gör en viss skillnad för signalnivåerna (spänning vs. ström; eller rättare sagt elektriskt vs. magnetiskt fält efterom det är höga frekvenser vi talar om); men rent praktiskt så spelar det knappast någon roll om man använder 50 eller 110 Ohm. Skärmning osv spelar större roll för signalkvalitén.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/09/20 :  23:37:17  Show Profile Send Peg a Private Message
gcs prova med en riktigt billig rca kabel, sk lakrits, och sen med en välanpassad kabel tex en 75 ohms antenn installations kabel med pålödda kontakter så borde du höra skillnad. Resultatet varierar förmodligen väldigt mellan olika apparater men i min stereo hörs det en hel del skillnad.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/09/21 :  10:41:51  Show Profile Send marens a Private Message
Lakrits funkar som digitalkabel. Den brukar vara 75ohm. Jag skulle inte säga att man "borde höra skillnad".
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/09/21 :  18:22:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag trodde lakrits hade en högre resistans och att det är därför man använder koppartrådar som ledare istället.
Tänk vad man får lära sig här på forumet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/09/23 :  18:11:05  Show Profile Send TomasF a Private Message
Om vi pratar spdif, så tror jag många nya DACar är ganska okänsliga för kablage. Men jag har testat och märkt enorm skillnad på en gammal Cambridge DAC3. Och det är inte så underligt, för så här skriver konstruktören:

"Unfortunately, the designs biggest weakness is the TDA1315 #8211; the SPDIF input receiver. The TDA1315 has very poor jitter performance #8211; despite claims otherwise from Philips, by the time this was realised; the front panels and casework had already been manufactured (the front panel has LED#8217;s for sampling rate and copy protection). Changing the design to the better performing CS8412 was not an option, as the CS8412 has no direct method to drive the front panel sampling rate LED#8217;s #8211; and the budget was already very limited (original retail price was £149). If possible, modifying the unit to #8220;clock-lock#8221; with the transport will bring enormous improvements #8211; then the quality of the Dac becomes the limiting factor."

/Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000