HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Primärswitchat nätaggregat DIY förslag önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/09/20 :  05:11:27  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag önskar lite assistans...

Situationen är som följer:

Jag har två el-bas förstärkare som är på väg till pensionering pga bristande funktion. Jag tänkte försöka rädda dem genom att installera en hypex-slutsteg i vardera. En 180:a och den andra en 400:a.

Ringkärne-trafos är otympliga och tunga, så jag vill ha primärswitchade nätaggregat till förstärkarna för att de ska bli så lätta och mobila som möjligt.

Kan jag få förslag till DIY-projekt med schema och kretskorts-layout och komponent-lista, eller kanske länkar till något företag som säljer prisvärda byggsater alternativt färdiga moduler?
ELFA har aggregat, men de kostar mellan 3000:- och 4000:- för en modul i 300-500 Watts-klassen.

Eller kanske ett ombyggnads projekt som tar en 500-kronors 50W modul som kan byggas om till tio-dubbla märkeffekten...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/09/20 :  11:29:36  Show Profile Send UrSv a Private Message
Kör på ringkärna är mitt förslag. Billigt, enkelt och garanterat enkelt att få ihop. Switchat är svårt, dyrt för hempulare och dessutom inte motiverat rent tekniskt. En ringkärna som duger till din använding är varken otymplig eller speciellt tung. Om du väljer ringkärna så kan du dessutom ha nätdelen klar innan dagen är över...

Om du prompt vill ha switchat så kanske detta kan vara nåt:

http://www.a-and-t-labs.com/K6_Sw_Amp/index.htm
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2007/09/20 :  18:03:16  Show Profile Send El_D a Private Message
http://www.cadaudio.dk/ och http://www.coldamp.com är exempel på företag som säljer både förstärkarmoduler och switchade nätaggregat.
Om deras produkter är bra/prisvärda har jag ingen aning om.

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/20 :  18:17:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har lite nättrafos liggande om du behöver .... 2 x 27V.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/09/25 :  23:25:19  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Tack för länkarna...

Sneglar lite grand åt alla dator-nätaggregat jag har liggandes. 12V, 20A är ju inte helt fel. Undrar hur mycket man kan modda upp spänningen på dylika.

Kom gärna med fler förslag, och fler länkar!


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/09/26 :  13:25:48  Show Profile Send ILLY a Private Message
Halvt OT, men kanske av intresse...

Jo, jag har alltid fått intrycket att switchagg är något vi amatörer ska hålla oss borta ifrån och överlåta till proffsen, att dragning av kretskortsbanor är mycket kritiskt et c.

Blev ju rätt förvånad när jag fick se denna bilden på sweclockers:
http://www.sweclockers.com/upload/gallery/1674-full.jpg

Visserligen inte komplett aggregat, det där är ju "bara" regulatorerna. Inte alls frågan om samma effektuttag heller. Men ändå, själva grejen, fungerande switchkretsar byggda på provkort.

Så då kan jag inte låta bli att undra... Är det verkligen så svårt och komplicerat som man leds till att tro?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2007/09/26 :  22:25:10  Show Profile Send weedo a Private Message
ILLY skrev:
quote:
Jo, jag har alltid fått intrycket att switchagg är något vi amatörer ska hålla oss borta ifrån och överlåta till proffsen, att dragning av kretskortsbanor är mycket kritiskt et c.

Jag har jobbat med switchade kragg som proffs. Dom har en del fantastika fördelar som låg vikt, mindre storlek och låg värmeutveckling (mycket högre verkningsgrad än analoga stabbar). Men det är långt ifrån enkelt. "Inlärningskurvan" får anses som lång.

Det kanske största problemet är det som ILLY är inne på: Switchad kraft är HF (högfrekevens) konstruktioner och därmed känsliga för layout. Visst går det att få något att funka på ett bread board men funktionen blir sällan så bra.

Switchad kraft blir också lätt veritabla störsändare i diverse frekvensband om layouten inte är 100% rätt och avstörningen är rätt utförd. Att få koll på det utan tillgång till en HF spektrumanalysator (tok-dyr!) är snudd på omöjligt.

Så visst kan man latja lite och visst lär man sej massor men utgå ifrån att det är mycket svårare än linjär kraft.

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/09/27 :  02:36:05  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Att få koll på det utan tillgång till en HF spektrumanalysator (tok-dyr!) är snudd på omöjligt.

Jag har såna stående på var och varannan arbetsbänk på jobbet...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000