HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 The Altmann BYOB
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cheva66
Starting Member

32 Posts

Posted - 2007/09/20 :  23:03:07  Show Profile Send cheva66 a Private Message
Någon som vet vilken slags krets som används i denna ( The Altmann BYOB) konstruktion?
http://www.mother-of-tone.com/byob.htm

Nån som har lyssnat på den? Baserad på bilstereo slutsteg och säljs för 7500:- tror jag.....

MD

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/09/23 :  22:46:05  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Mycket pengar för den lille grejen. Skriver han nånstans vad det är för krets, det där? Jag skulle ställa mig mycket tveksam till att släppa till 7500 utan att veta vad det är på kretskortet som jag får betala så mycket för.
Annars gillar jag idén med lådlös design och att använda trä. Har spelat nio år utan låda på The End-stegen, och de har inte lidit ett dugg av det. Tvärtom.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/09/23 22:46:48
Go to Top of Page

cheva66
Starting Member

32 Posts

Posted - 2007/09/23 :  23:53:24  Show Profile Send cheva66 a Private Message
Det står ingen stans vad för sorts krets det är men garanterat nå bilstereo härkomst, allt matas med 12 V batteri....
Själva texten på ic är vänd neråt mot träskivan.
Är väl komponenter för max ett par hundra spänn skulle jag tro och volympotten koster säkert flera kronor! Så förtjänsten måste vara väldigt bra!
Skulle vara bra om nån lyckas hitta nå schema på eländet, jag har letat men inte inte hittat nå't.

MD
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/24 :  00:00:37  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag tror du behöver se över hur "dyra" komponenter du hittar i vanliga kommersiella förstärkare i den prisklassen. Jag skulle tippa på nåt liknande till lm1875 fast i steroevariant, med tanke på den blygsamma effekten.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/09/24 :  10:39:02  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jo, det förstås, andra köpe-förstärkare för 7500 har kanske inte så bra grejer i sig de heller. Men de brukar levereras med nätdel.
LM1875, är det nåt att hänga i julgran tro? Kan ju isåfall vara bra att ha i åtanke om man behöver bygga nåt litet med bra kvalitet så småningom.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/09/24 :  11:19:31  Show Profile Send Bardis a Private Message
Skulle inte en T-Amp funka lika bra till en betydligt blygsammare peng?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/24 :  13:27:41  Show Profile Send Lovan a Private Message
zix: Jag tror man betalar en hel del bara för att slippa lådan. Sen har han väl behandlat plankan på nåt skumt vis om jag förstår texten rätt. Jag vet dock inte om det gör nåt för ljudet.
LM1875 är lite av en lillebror till LM3875 som är betydligt mera poppis.

bardis: Är inte T-amp en klass D förstärkare?
Go to Top of Page

cheva66
Starting Member

32 Posts

Posted - 2007/09/24 :  15:45:42  Show Profile Send cheva66 a Private Message
Om ni kollar denna länk nedan så har han nån koppling med två slutsteg perkanal där den ena bra driver motkoppling medans den andra driver lasten i det här fallet högtalaren.
http://www.altmann.haan.de/splif_page/#intro

Och jag tror att TDA 7370 är mer likt, den har fyra förstärkare och höljet är mer likt det på bilderna, bara en gissning av mig?

MD
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/09/24 :  15:51:08  Show Profile Send Bardis a Private Message
Tänkte mer på konceptet: Liten förtärkare med batteridrift. Hög moddningspotential. Finns beskrivet på nätet. Funkar säkert utmärkt upp spikad på en planka. Fast betydligt billigare.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/24 :  16:55:12  Show Profile Send Lovan a Private Message
TDA7370 kan det mycket väl vara. Fyra förstärkare lär det vara iomed att han inte har nån kondensator på utgången.
Dock tror jag inte han förstår hur globla negativ feedback fungerar...
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/09/24 :  17:45:27  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Har byggt en hel del med LM1875 och kan starkt rekomendera detta chip!
Mer välljud för 21:- är svårt att få!

Tror även det var detta chip som satt i "orginalet" Gain Card från 47-Labs !?


/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/24 :  18:54:41  Show Profile Send Lovan a Private Message
Har för mig att dom fick ur mer effekt ur gaincard så det är nog lm3875.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/09/24 :  19:36:54  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Lovan: Tydligen efterföljaren 4717, som kom 2002, som har LM1875 !

- Låter bra gör de i alla fall & är busenkla att bygga!

Priset för BYOB är helt i klass med Gain Card i alla fall!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/09/24 :  22:40:57  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Tja... då borde det väl inte vara alltför komplicerat att tillverka en liknande krets?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

meshuggener
Member

74 Posts

Posted - 2007/09/25 :  09:56:41  Show Profile Send meshuggener a Private Message
som ägare av denna lilla amp kan tillläggas att den spöar lätt Thule´s av modeller rätt hårt!! spelar renare. mera dynamisk

Testad mot NAD m3 för drigt 27000kr Största skillnaden var att naden hade mera "attack" detta berodde främst på att mitt optima batteri var nästan tomt!! fullt ska det vara då jobbar den som den ska:)

Driver tex b&w 803s på "lagom" volym.
ska man spela tokhögt är det ingen stärkare att ha är det ok med "lagom" är detta planetens kap:)
allt enigt mina öron, och jag tror tyvärr inte att det är så lätt att göra en kopia, charles är en klippa.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/09/25 :  19:03:08  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
jag tror tyvärr inte att det är så lätt att göra en kopia

Varför då? Har han skrapat bort beteckningarna på komponenterna?
Missförstå mig inte nu, jag tror säkert att det är en bra förstärkare, och accepterar mer än gärna att Altmann har hittat en bra typ av koppling. Vad jag förstår bygger han stärkarna för hand i få ex. Priset blir därefter, räknar man in kostnad byggtid på sina egna grejer så blir ju priset på den nivån - eller högre.
Edit: förtydligande...
I början när jag såg kretsen så trodde jag att han sålde den som DIY, vilket ju inte stämmer - det ska nog ses som en färdig köpeförstärkare, fast utan nätdel/strömförsörjning. Så lite DIY blir det ändå, och därmed är 7500 inte slutpriset - och fortfarande absolut inget jag själv skulle köpa, inte för de pengarna.
Men eftersom vi är på DIY-delen och diskussionen handlar om kretsen så tycker jag att vi glatt, om än hänsynslöst, fortsätter gräva i kretsen... här är lite hjälp och ledtrådar:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=300286
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=25654&perpage=25&pagenumber=1


En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/09/25 19:29:24
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/25 :  19:22:07  Show Profile Send Lovan a Private Message
Kopplingen är förmodligen bara en vanlig inverterad/icke-inverterad koppling. Dock så är det nog inte där hemligheten ligger utan i helheten.

Meshuggener: Har du testat andra op-förstärkar baserade förstärkare(gain clones)?
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/09/25 :  22:14:33  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
inverterad/icke-inverterad, med hans egen "splif"-koppling (global feedback + ett extra drivsteg som körs utan feedback)?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

meshuggener
Member

74 Posts

Posted - 2007/09/26 :  12:41:28  Show Profile Send meshuggener a Private Message
Lovan: har inte hört andra op-förstärkare. har lyssnat runt mycket annars på både stärkare samt dac, altmann dacen är mycket bra för pengen om man ser vad man köper i affär. ligger typ i klass med 30.000+ cd spelare enligt mina öron och mina intryck spelar otroligt rent.
Har köpt både dac och stärkare beggat och är för första gången helt nöjd med min stereo och känner att det låter så bra att det inte är värt att uppgadera.

Allt gåt väl att byggas själv om man är kunnig. Alla ska ju tjäna pengar på sina prylar.

Vore kul med test?! är inte så många i sverige som äger dac samt amp:)
Go to Top of Page

cheva66
Starting Member

32 Posts

Posted - 2007/09/26 :  18:57:50  Show Profile Send cheva66 a Private Message
Meshuggener som äger en sådan förstärkare kan väl skruva loss den från träbiten och tala om vad det står på ickretsen? tack på förhand....
Mycket intresserad vad det är för bilstereo slutsteg som påstås låta så bra..

MD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000