HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 LTSpice & kapacitans i Lundahl trafar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/27 :  08:44:23  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har just lärt mig använda det mycket smidiga LTSpice/SwitchercadIII som dessutom är fritt och utan begränsningar. För att komma igång behöver man komplettera med rörsymboler och modeller. På www.intactaudio.com/forum samt www.duncanamps.com finns en massa matnyttigt.

Steve Bench har sammanställt några olika modeller som jag skulle vilja anpassa till Lundahl. Så om någon roat sig med att mäta upp:

Primärkapacitans
Sekundärkapacitans
Primär till sekundär kapacitans

på några Lundahl trafar skulle jag gärna vilja ha lite info för att kunna lägga upp ett bibliotek som alla sedan kan ha nytta av.

Lundahl tillhandahåller av någon outgrundlig anledning inte de data som behövs här. Har beställt 2st 1676or från Diyparadiso i Belgien då Benny G. är mer än 10% billigare på Lundahls produkter. Därtill är Benny väldigt engagerad och rekommenderar de varianter han anser låta bra med devisen "Sound is king".



Skärmdumpen visar vad som händer(frekvens- och fasgång) när man simulerar olika parafeed-kondensatorer på min ev. pre-amp. Har där chansat på värden för LL1676. Det är mkt enkelt att som här köra simuleringar där man testar olika komponentvärden, belastningar etc. på samma gång. Det som är krångligast och som jag gått bet på, är att hitta klamrar, {}, på mitt tangentbord?



mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2007/09/27 :  10:56:38  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message
{} hittar du underAlt Gr 7 och 0

WOW säger jag bara sjukt snabbt program på att simulera switchat, sågade det helt i sitt ursprungsutförande så har inte tittat på det sen dess men nu va det ju kalas! tackar delux! för att du fick mig att titta på det igen.
Microcap som jag annars kör på är grymt på att simulera analoga saker men det gör att det blir vansinnigt långsamt när man då kör switchade nätdelar som jag jusst nu håller på med.

Har du frågat herr Lundahl själv efter värden? han brukar vara hjälpsam.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/27 :  11:20:00  Show Profile Send reVintage a Private Message
{} finns på min stationära här på jobbet men inte på notebooken hemma av ngn anledning. Ska kolla igen!

Lundahl har ej tillhandahållit svar på de frågor om induktans för LL1676 jag ställt, så jag ger upp där. Det verkar allmänt som om trafo-gubbarna vill hålla lite hemligt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2007/09/27 :  11:41:28  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message
Hmm har ju mätt på jusst LL1676 för några år sen men hittar inga data och tyvärr bara en trasig trafo så inget att mäta på. du inga du själv kan mäta på?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/27 :  12:12:27  Show Profile Send reVintage a Private Message
Min gamla Marconi mätbrygga funkar inte för den här typen av kapacitansmätningar. Det enda jag hittat på nätet är att resonansen ligger vid 110kHz.
Du kanske kan mäta på de lindningar som är hela?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/27 12:16:08
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000