HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nivå från CD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/19 :  12:28:41  Show Profile Send reVintage a Private Message
Vad är nominell resp. max utnivå från en typisk CD-spelare?


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/19 :  13:07:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
2 volt RMS ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/19 :  14:50:37  Show Profile Send reVintage a Private Message
Det är ingen gissningstävling!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/19 :  15:10:31  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Standardnivån är väl 2V som Zalve skriver men den varierar, framför allt uppåt. Min egen Marantz SA-7001 har jag för mig mäter 2,4V men jag har sett högre än så.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/19 :  15:16:12  Show Profile Send reVintage a Private Message
Vi tar frågan igen:

"Vad är nominell resp. max utnivå från en typisk CD-spelare?"

Det räcker med ungefärliga värden.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/19 15:22:39
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/19 :  15:39:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nominell 2 volt RMS

Max är väldigt varirende - upp till 10-15v för de som har inbyggda försteg.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/19 :  15:45:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Alltså det är så här att full nivå i den digitala världen är 0dBf vilket motsvarar +18dBv och det blir 6,2volt. Nu är det ju också så att olika tillverkare verkar kunna ha olika nivåer ut när man mäter analogt från en CD-spelare. Här brukar de flesta tillverkarna ange 2volt. Jag mätte just nu nivån på en proffs CD-spelare med en musikskiva och konstaterar att topparna liggar uppemot 6,2volt. Därför undrar jag nu vad tillverkarna menar med 2volt.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/19 :  15:47:27  Show Profile Send ztenlund a Private Message
2V ska motsvara +6dBV om jag kommer ihåg rätt. Det är inte så att 2V är max kontinuerlig utnivå?

reVintage blir klokare och klokare av den här tråden.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/19 :  15:59:57  Show Profile Send Lovan a Private Message
Varför behöver du veta det?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/19 :  16:03:25  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nu tog jag saken i egna händer och genererade en 1 khz sinusvåg med full utstyrning och slängde in i den HD-970 som står framme oinkopplad (enkelt att komma åt utgångarna). Det gav 2,04V.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/19 :  16:05:51  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
2V ska motsvara +6dBV om jag kommer ihåg rätt.

1,55 volt = +6dBv, alltså är 2 volt +8dBv.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/19 :  16:14:25  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nej, du tänker på dBu där referensnivån 0dBu är 0,775V istället för 1V som när det gäller dBV. Du är inne bland professionell utrustning och jag antar att det inte är sådan den här tråden rör sig om.

http://www.micworks.com/freeinfo/decibel.htm
quote:
Example: Working in DbV, which puts zero at one volt, +6DbV =2v and +12DbV =4v. +20DbV would be 10 volts, and +26DbV, 20 volts. +100DbV comes up at 100,000 volts, and of course +106DbV is 200,000. The change from zero to +6 is only 1 volt, and from +100 to +106 100,000 volts, but the relative change is identical at 1:2. Another characteristic of the system is made obvious by the above. The ratios get very big very fast as the decibels increase.

staffwww.itn.liu.se/~nikro/notes/tnmk07/ljudteknik_ver2.pdf (kopiera länken, forummjukvaran får spader av hur den ser ut.)
quote:
Här följer en jämförelse mellan dBV och dBu-nivåer i relation till den faktiska
spänningen:
dBV Spänning dBu (dBm)
+6dBV 2 Volt +8.2dBu
0dBV 1.0 Volt +2.2dBu
-6dBV 0.5 Volt -3.8dBu
-12dBV 0.250 Volt -9.8dBu
-20dBV 0.1 Volt -17.8dBu

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/19 :  17:07:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Du skulle frågat om utimpedansen också .... 2V RMS betyder inget om CD-spelaren har ett Zut på 100kohm....
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/19 :  18:58:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Ztenlund du har helt rätt i att dBu och dBv har två helt olika referenser. dBv(0dBv = 1 volt)använder man när man mäter känsligheten på en mikrofon. Men nu talar vi om nivåer från ljudutrustning då är det referensen 0,775 volt som gäller och då är ju ändå 2 volt lika med +8dBu. Idag brukar inte vara just någon större skillnad i nivå mellan proffs och konsument. Skillnaden brukar möjligen vara att proffsgrejorna är ballanserade och idag oftast elektroniskt ballanserade. Sedan vad det gäller Zut från t.ex en CD-spelare så är inte impedansen 100Kohm utan den är ganska lågohmig. 100Kohm är belastningsimpedansen eller ingångsimpedansen på förstärkaren.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/19 :  19:16:33  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Varför behöver du veta det?


Jag kan nog svara å reVintage's vägnar. Vi har haft en diskussion om detta i nedanstående tråd och även jag är intresserad av vad som kommer fram här.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63660
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/19 :  20:30:50  Show Profile Send reVintage a Private Message
Ooops, det blev en väldigt rörig tråd som också tyder på total begreppsförvirring i många fall. Rekommenderar genomläsning av detta:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

Hittade efter ytterligare lite sökande EIA-standarden för uppmätning av CD-spelare. Man kan från den dra slutsatsen att den nivå som ges från fabrikanterna är vid full utstyrning 0dB från testskivan. Ofta förekommande är 2Vrms. Men en del proffs/DJ-CD verkar ange max +6dBV=6V och nominellt -10dBV =ca 0,3V

Vad står de 5mV man anger som vi normalt använder som utsignal från en skivspelar-PU? Jo, det är den nivå man får ut vid 5cm/s 1kHz som är referensnivån för 0dB.

Skillnaden mellan CD och skivspelare är väl att CDn inte lämnar mer än angivna maxnivån. En PU däremot kan lämna väldigt mycket mer och spårar säkerligen minst 20dB högre signal än referens.

Ett RIAA-steg dimensioneras ofta för 40dB total gain vid 1kHz vilket i så fall motsvarar 0,5V max.

Om mina slutsatser är riktiga så borde RIAA-steget ha ytterligare 12dB gain för att komma upp till CD-nivån, alternativt att CDns gain skulle minskas med 12dB.

Då jag inte använt CD i hajfaj-sammanhang på länge är min nya fråga:

Skiljer det 12dB(även lyssningsintryck) mellan en typisk CD och en typisk skivspelare med RIAA-steg? Jag inbillar mig att skillnaden är mindre eftersom man i digitalfallet troligtvis håller ner nivån för att inte riskera att överstyra medan man i vinylsammanhang inte har samma problematik.

Ett sätt att ta reda på hur det ser IRL skulle kunna vara att ta en CD och vinyl med samma inspelning och sedan spela in det i exempelvis SoundForge och jämföra.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/19 20:40:02
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/19 :  21:34:19  Show Profile Send ztenlund a Private Message
I det reVintage länkar till står det jag far efter, nämligen att för HiFiutrustning anges värdet ibland i dBV och ibland i dBu. Vi kan nog sluta oss till att båda har rätt (jag och gcs). För mer professionell utrustning gäller dBu precis som gcs skriver.

Hur dB fungerar vet jag förutom att min mer avancerade matematik är drabbad av gravrost då förstås så några avancerade beräkningar lär det inte bli.

quote:
Man kan från den dra slutsatsen att den nivå som ges från fabrikanterna är vid full utstyrning 0dB från testskivan.

Precis vad jag gjorde, körde 1 khz med full utstyrning vilket gav cirka 2V, visst är det underbart när teorin stämmer med verkligheten.
quote:
Skiljer det 12dB(även lyssningsintryck) mellan en typisk CD och en typisk skivspelare med RIAA-steg? Jag inbillar mig att skillnaden är mindre eftersom man i digitalfallet troligtvis håller ner nivån för att inte riskera att överstyra medan man i vinylsammanhang inte har samma problematik.

Ja och nej.
På gamla cd-skivor hålls nivån ofta nere och dynamiken kan vara stor medan "modernt" mastrade skivor, särskilt av "mainstreammusik" ofta är komprimerade och utstyrda så att det distar så det står härliga till.
Här kan du se lite vad jag menar (hade dessa liggande på bildservern redan). Dynamikmässigt finns bättre exempel.

ZZ Top - Got med under pressure (orginalutgåvan av Eliminator)
http://bildarkiv.hififorum.nu/ztenlund/Loudnessrace/ZZ-Top-Eliminator.jpg

ZZ Top - Got med under pressure (Greatest Hits)
http://bildarkiv.hififorum.nu/ztenlund/Loudnessrace/ZZ-Top-Greatest-Hits.jpg
Det här är ändå ganska snällt jämfört med hur det kan se ut. De värsta syndarna har en totalt kompakt massa. Det är tyvärr vanligt förekommande att det komprimeras och överstyrs för att få skivan att låta högre.

Vad gäller skillnaden i nivå så blir det lite halvvanskligt att dra en riktigt bra slutsats eftersom utnivån på pickuper varierar. Sedan beror det ju lite på cd'n man har också eftersom utnivån varierar även där, dock rör det sig väl mer om storleksordningen 1-2 dB i normalfallet. Genom att pröva med specifik utrustning lär du komma närmre lika nivå men lika lär det aldrig bli, även om det är det i absoluta termer. CD-skivans beskaffenhet kommer vara väldigt avgörande för lyssningsintrycket misstänker jag.
quote:
Ett sätt att ta reda på hur det ser IRL skulle kunna vara att ta en CD och vinyl med samma inspelning och sedan spela in det i exempelvis SoundForge och jämföra.

Mjae, det kommer förmodligen vara olika mastring så egentligen säger det ju ingenting. Du kan nästan lika gärna ta två helt olika skivor och spela upp...

Edit:
Gjorde om bilderna till länkar och förtydligade.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/19 :  22:27:10  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hr. ztenlund: Dessvärre är ditt inlägg för mig i stort sett obegripligt mht det ursprungliga ämnet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/19 :  22:54:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det svarar ju varken på frågan om nominell eller max utgångsnivå. Det trodde jag vi var förbi iom ditt senaste inlägg?

I övrigt:

  • Det första har väl mest att göra med att jag och gcs inte var överens om dBV och dBu, ganska oväsentligt för dig.

  • Sedan påpekar jag att mitt test längre upp med 1 khz ton i cd'n stämmer överens med det du hittat. Bara ett allmänt konstaterande alltså.

  • Nästa stycke med bilderna försöker visa på att ditt antagande om att man alltid håller låg nivå på cd-skivor för att undvika överstyrning inte stämmer för nyare cd. Den övre bilden visar ett äldre och relativt "tyst" spår. Den nedre visar samma spår fast från en senare skiva (samling) och där är den i en del toppar utstyrd över 0dB=klippning. Det senare är tyvärr respresentativt för en hel del nyare skivor. Dessa kommer ge hög utnivå från cd-spelaren och därmed förmodligen högt lyssningsintryck vid oförändrad inställning på volymratten.
    Nu beror det här på vilken musikstil det är frågan om. Vad gäller t ex klassiskt så är det inte alls på det här sättet så en typisk cd varierar med musikgenre.

  • Jag konstaterar vidare att utgångsnivån för pickuper varierar och är inte alltid 0,5mV. Utnivån från cd-spelare varierar också men inte så mycket men tillsammans med variationer i utgångsnivån från pickuper så lär det ändå ge en tydligt hörbar skillnad.

  • Sist så konstaterar jag att mastringen lär vara olika på vinyl och cd-utgåvor av samma skiva, alltså kommer jämförelsen dem emellan inte att ge någon mer information rent nivåmässigt än om du spelar upp helt olika skivor med rimligt lika musikstil och kör inte dem i datorn.


Blev det mer begripligt, eller ännu mer obegripligt?
Mitt svar svarar (!) inte direkt på din fråga men ger ändå viss information som trots allt har betydelse för vad svaret slutänden blir. Hoppas jag.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/09/19 :  23:09:49  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Vad är nominell resp. max utnivå från en typisk CD-spelare?
Om Audio Aero Capitole är en typisk cd-spelare är svaret på max utnivå 7V RMS. Det är ungefär så teknisk jag blir

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/19 :  23:13:51  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Den är väl balanserad?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/09/19 :  23:22:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
För nån månad sen provade jag min Denon 3910 med 1khz 0db,det blev 2v RMS.Provade inte med högre signal,hadde det låtit bra om jag överstyrt digitalsignalen?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/09/19 :  23:28:58  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Den är väl balanserad?
Nej egentligen inte. Fast den har ju iofs inbyggt försteg... Sen ska det vara så att -10dB=0V och -7dB=2V

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/09/19 23:34:16
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/19 :  23:44:58  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Okej, låt mig omformulera: Den har väl balanserade utgångar och dessa har mig veterligen högre utspänning än obalanserade diton.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/09/19 :  23:47:12  Show Profile Send Marc a Private Message
Jo det är sant, och det är kanske där det mäter 7V då.

Hm..efter lite sökande på nätet har jag även hittat siffror på 6V och 5V.. Glöm AA, den är ju inte ens typisk för sig själv!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/09/19 23:51:53
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/20 :  00:06:19  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Ett RIAA-steg dimensioneras ofta för 40dB total gain vid 1kHz vilket i så fall motsvarar 0,5V max.

Vanliga Riaa steg med 47-100Kohm brukar ha en förstärkning på 45-47dB. Det betyder att 1KHz med 5cm/sek gör 1 volt om puppan lämnar 5mV. Man ska nu inte glömma bort att 5cm/sek är ingen nominell nivå vid skivgravering utan den ligger lite högre än så. När man graverar måste man också ta hänsyn till den diskant förhöjning(+20dB) som sker pga Riaa-kurvan. Jag har jämfört vinylskivor med motsvarande CD och kommit fram till att skillnaden i nivå brukar ligga på 10-12dB. Det här kan ju stämma med tanke på hur proffsskivpelare typ EMT/Technics brukar vara kalibrerade från fabriken. Jag spelade en testcd nu ikväll med 1KHz 0dBf(+18dBu)på min HHB CDR recorder som har oballade analoga utgångar. Jag fick ut +12dBu och jag ska testa imorgon på jobbet där vi har Denon och Studer spelare. Det är vanligt idag att man styr ut CD-skivor upp till -0,1 eller t.o.m 0dBf medans man tidigare för så där 20-25 år sedan inte styrde ut mycket mer än den analoga mastern. Man spelade också in digitalt men ändå så styrde man inte ut till 0dBf. På den tiden körde man också, då speciellt på klassiskmusik en extra diskantförhöjning (Pre emphasis). Det gjorde man eftersom D/A omvandlarna ännu inte var tillräckligt bra. Man ville höja inspelningsnivån i det spektrum där musiken var som svagast, alltså i diskanten. Sedan använder man ett inverterande filter vid avspelningen. Det märkliga är att det här kunde bara ske analogt och ändå så stod det på CD-skivorna DDD!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000