Author |
Topic |
Pettersson
Member
441 Posts |
Posted - 2007/09/21 : 09:36:34
|
quote: Pettersson: Tråkigt för frun Var bägge öronen lika illa därann innan operationen eller
Ja, det var dom. Hon har hörapparat nu och det funkar bra, dom blir mindre och mindre, och effektivare, för varje gång hon byter men till slut så kommer kanske inte ens detta att hjälpa. Hon tar det bra, men jag svårare och svårare att få igenom investeringar till stereon. |
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2007/09/21 : 11:24:16
|
Tråkigt med frun Jag är inte så lite fundersam över varför jag blev rekomenderad hörapparat som första alternativ då det här är ett degenererande tillstånd. Varje fördröjning ökar ju risken för att man skall hamna i samma sits som henne. Mitt läkningsförlopp ser ut att följa det förväntade (peppar, peppar) med överkänslighet för skarpa ljud och sakta tilltagande hörsel. |
|
|
Pettersson
Member
441 Posts |
Posted - 2007/09/21 : 11:46:57
|
quote: Jag är inte så lite fundersam över varför jag blev rekomenderad hörapparat som första alternativ då det här är ett degenererande tillstånd.
Det är väl så, efter vad jag har förstått, att ingen kan säga hur dålig personen kommer att bli. Operation av detta innebär en högst påtaglig att förlora hörseln totalt så det är väl därför.
|
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2007/09/21 : 12:09:08
|
Nja, det stämmer inte riktigt. Jag klistrar in lite text från info-länken.
quote: Komplikationsrisker
Som vid alla kirurgiska ingrepp är även detta behäftat med en operationsrisk. I genomsnitt beräknas risken för dövhet till ca 1 %. Chansen att få bättre eller riktigt bra hörsel bedöms vara ca 90 %. Normalt är att Du några veckor efter operationen kan ha lättare yrselkänningar, speciellt vid hastiga kroppsrörelser. Denna yrsel är alltid övergående.Efter operationen kan man dessutom drabbas av förändrad smakupplevelse på tungranden. Detta betingas av att en liten smaknerv, som finns i mellanörat, kan störas eller skadas vid ingreppet. I de allra flesta fall är dessa besvär också övergående men kan ibland kvarstå ca 1 år. Det är sällsynt att smakstörningen blir bestående.
Jag tyckte att en på hundra var en rimligt låg risk. Sämsta resultatet är ju som jag ser/såg det i praktiken "ingen förändring" och ingreppet går att göra om så..... Enligt förundersökningsresultaten så skall jag ha bra förutsättningar för ett lyckat resultat och det spelade naturligtvis också in i beslutet. |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2007/10/04 : 22:22:36
|
Det verkar som om det har fungerat, hör lite bättre dag för dag Ploppar och har sig lite när jag sväljer. |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/10/04 : 23:49:55
|
Hörselgången håller på att svälla av. Verkar lovande! |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2007/10/05 : 00:52:06
|
Känner mig försiktigt positiv i alla fall |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/10/17 : 08:12:45
|
Bättrar det sig? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2007/10/17 : 09:08:55
|
Jodå det går åt rätt håll men det är inte bra än. Skall på mitt första återbesök imorgon . |
|
|
poppop
Member
460 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 00:31:46
|
...och hur har det gått? |
Mono är underskattat! |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 01:47:51
|
För närvarande så har jag numer exakt lika bra hörsel på det opererade örat som på det som benämns som "med full hörsel" upp till ca:1 khz. Det hänger dessutom med bra upp till ca:6khz och på det stora hela så känns det som om det har gått bra. Har fortfarande lite besynnerliga fenomen när jag sväljer eller när 3000pers jublar över ett mål på hockeyn. Att trycksätta örat (hålla för näsan osv) är också lite mysko. Kommer att kallas till återbesök om ca:1 år då det tar så pass lång tid innan det går att se/höra det slutliga resultatet. |
|
|
Pettersson
Member
441 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 07:41:04
|
Skönt att höra att operationen lyckades och att förmodligen är hörseln räddad. |
Edited by - Pettersson on 2007/10/27 07:43:14 |
|
|
Topic |
|