Author |
Topic |
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2007/09/17 : 12:21:26
|
Jepp, nu är det heldött på vänster sida är iofs nyopererad för det så jag väntar med späning på resultatet |
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/09/17 : 12:24:21
|
Ett monoblock är billigare än två !
Lycka till med tillfrisknandet |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2007/09/17 : 12:42:31
|
Enligt kirurgen så har det gått bra och när hörselgången är nyrensad från diverse operationsrester så hör jag i alla fall mer än tidigare även om det låter minst sagt konstigt (det skall visst vara en normal del av tillfrisknandet). För dagen så är det däremot heltyst men det beror på att det är tätt i hörselgången. |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/09/17 : 12:51:19
|
Jag hoppas du inte fick bekymmren i samband med graviditet Lycka till med tillfrisknandet |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Sesam
Member
133 Posts |
Posted - 2007/09/17 : 19:27:02
|
Man vet aldrig vad man har förrän man mistar det. Jag ägnar en tanke och en känsla åt ditt tillfriskande |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2007/09/17 : 20:19:34
|
Lite störande att allt har en lätt bismak av plåt efter operationen
|
|
|
Sesam
Member
133 Posts |
Posted - 2007/09/17 : 20:20:56
|
narkosmedlets biverkning, |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2007/09/17 : 20:36:15
|
Nej det går en smaknerv förbi operationsområdet. Det är en vanlig biverkning som brukar gå över efter en tid. Har haft lite kufiskt balanssinne också men det har i princip gått till sig redan |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2007/09/17 : 21:46:40
|
Hoppas också på ett lyckat tillfrisknande!
Mvh Anders.S |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2007/09/17 : 22:07:42
|
Kanske skulle tacka för omtanken från er alla det värmer |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2007/09/18 : 04:27:36
|
Vad var symptomen? Var vissa frekvenser samre eller var hela registret nedsatt eller hur yttrar det sig?
Lycka till att bli frisk! |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2007/09/18 : 09:22:07
|
Började märka det för ca:3 år sedan när jag pratade i telefon med folk. Trodde först att jag inte höll telefonhögtalaren på rätt ställe men så var det ju naturligtvis inte och efter ett besök på vårdcentralen där det gjordes ett enklare hörseltest så var det hela i rullning. Försämringen kom som jag uppfatttat det ganska hastigt och har inte varit ett långsamt förlopp. Hörseln har försämrats över hela frekvensområdet och igentligen så är det lite förvånande hur bra man klarar sig med ett halvbra och ett fullt fungerande öra. Det som är mest förvånande är att ljudbilden fortfarande har haft bra fokus på centrumplacerade solister, det borde ju luta åt ett håll. Det här är ett degenererande tillstånd och man måste operera innan broskpåväxten på stigbygeln växer innanför det ovala fönstret, då är det nämligen för sent att göra något.
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/09/18 : 13:30:26
|
Läste om ingreppet... blir alltid lite svag i knäna att läsa om sånt där. Hoppas verkligen att det repar sig och blir tip-top igen! |
Min anläggningstråd |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2007/09/18 : 19:16:30
|
Det finns en liten informationsfilm för den som inte är kräsmagad i länken lite längre upp (5mb) |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2007/09/18 : 19:39:41
|
Dahlberg, filmen behövs nog inte, jag fick rysning bara när du berätta om operationen i går.............
Ska nog kolla ändå . |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2007/09/18 : 20:07:03
|
Längsta tre timmarna jag har varit med om i alla fall . |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2007/09/18 : 23:46:55
|
Vad tror du PG, skall jag dra en skräckhistoria eller kan man bli för OT här |
|
|
Pettersson
Member
441 Posts |
Posted - 2007/09/19 : 00:54:16
|
Dahlberg, hoppas det går bra!!
Min fru har denna sjukdom. Hon är opererad på det ena örat där dom bytte ut stigbygeln, men tyvärr är/var det för sent, hennes hörsnäcka har börjat påveras. Mao så är det ingen ide att göra något åt det andra då det troligen skett även där, så vi vet inte hur det kommer att sluta. Än en gång, hoppas det går bra!! |
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/09/19 : 06:29:07
|
quote: Vad tror du PG, skall jag dra en skräckhistoria eller kan man bli för OT här
Ge oss vad vi tål |
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/09/19 : 10:56:42
|
quote: Vad tror du PG, skall jag dra en skräckhistoria eller kan man bli för OT här
Jag lovar att blunda när jag läser.... |
Min anläggningstråd |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2007/09/19 : 17:31:56
|
Pettersson: Tråkigt för frun Var bägge öronen lika illa därann innan operationen eller
Skräckhistoria eller "hur man tar hål i skallen på Dahlberg".
Operationen utförs under lokalbedövning med målsättningen att man skall kunna svara på frågan om man hör något på örat redan under ingreppet. Det här gör det hela mycket mer spännande men som tur är så är man även andligt bedövad Det första snittet strax framför örat märkte jag aldrig av men sen började en procedur som bestod i att ta sig igenom skallbenet samt att tvinga isär det på nått vis. Det skedde med hjälp av handverktyg till att börja med (stämjärn eller nått liknande). Kirurgen karvade liksom bort material lite eftersom och det här hör man väldigt tydligt kan jag meddela. Låter ungefär som "kraaaas kraaas kraaas" och så är han där med nån suganordning med jämna mellanrum. Det här pågår som jag uppfattade det ganska länge fram tills dess att han talar om för mig att han nog måste borra sig igenom Jag är tydligen ovanligt tjockskallig Som sagt, tur att man är bedövad . Så tog han då fram nått slags roterande rasp och satte igång med den,det hördes också väldigt bra Ligger där och tänker att "han vet nog vad han pysslar med, tror jag " Mycket riktigt, efter ytterligare lite karvande och nån ytterligare procedur så talar han om att diagnosen var riktigt ställd. Det var ju roligt att höra vore ju tråkigt om jag ligger här helt i onödan hinner jag tänka innan han talar om att "det här kan nog bli lite otäckt"
Tja när man bryter loss stigbygeln från stigbygelplattan så kan man nog skita på sig oavsett bedövning eller inte Jag klarade mig Sen så skulle det plockas lite med själva protesen och han pratade lite med mig förmodligen för att kolla om jag var medveten om vad som hände osv. Minns inte särskilt mycket av vad han sa igentligen men efter ett tag så kläcker han ur sig att nu skall vi borra ett litet hål i det ovala fönstret och det är väldigt viktigt att du ligger stilla (har för mig att han sa det, låter logiskt nu i alla fall ). Vet inte riktigt hur jag skall beskriva den sensationen men det fick dom tidigare upplevelserna att framstå som ganska lindriga
När hålet var borrat och jag har börjat andas igen så började då monteringen av protesen. Lite plockande fram och tillbaka och jag fick svara på om jag hörde något vid några tillfällen och sen så var det mest bara att sätta ihop mig igen. Det här tog ju en bra stund det också. Tror att jag blödde ovanligt mycket för det var ett evigt sugande innan det hela var klart. Då hade operationen tagit nästan tre timmar och jag var rätt så less. Kanske skulle dra en historia tänkte jag smått omtöcknad och frågade om dom hade hört historien om Pecka som kom till doktorn och klagade på att han inte hade nån ork.
Till min förvåning så tyckte dom att jag kunde berätta den Förmodligen svamlade jag till det rätt mycket men jag fick ur mig hela historien i alla fall . Responsen blev att - Du är då fortfarande bedövad i alla fall
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 00:21:25
|
Tur att du var bedövad Just att höra hur dom meckar o borrar borde vara det värsta ! Hade dom egna verktyg föresten eller fick du ta med dina egna ? |
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 15:04:37