Author |
Topic |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 10:21:58
|
Hej. Har ett dilemma i kabelfrågan. Måste beställa ett par rca kablar igen och är lite fundersam. Har Supra dual rca kablar för 400kr/m som jag finner gör sitt jobb bra men funderar på att lägga upp lite mera denna gång. Problemet är detta, jag vet inte om det är nödvändigt att köpa dyrare kablar egentligen då det sitter folk på alla möjliga forum och lödar sina elfa signalkablar till höger och vänster och tycker att kablar över 200 spänn är rena rånet. Jag är därmed förvirrad, tänkte köpa en till supra dua rca,kabel men det finns ju tex EFF-ISL som skall vara bättre (har haft en själv men det var länge sen), Skall använda kabeln mellan försteg och slutsteg, längd 2 m. Jag finner att supra kabeln har goda kontakter och skärmen är fullgod men undrar om det kan lyfta mitt system mera. Jag har supra dual rca på 4 platser till just nu.
Skall beställa kabel idag eller imorgon så ett hyffsat snabbt svar hade varit bra.
Tacksam
//A
PS. snälla få ej denna tråden att spåra ur om man skall löda sina egna kablar osv jag undrar enbart om det är värt att lägga mer pengar på rca kablar då vissa finner att dyra kablar ej tillför något. Med detta menas då frågan om mina supra dual rca räcker. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 10:36:46
|
Övertygad om att Supra räcker och blir över för själva syftet. "Nödvändigt att köpa dyrare kablar" för sakens skull låter som ett bräckligt argument, men jag antar att du menar att det skulle gå att utvinna mer ur anläggningen med 'bättre' kablage.
Som ett std försiktigthets förslag råder ju som vanligt att om du hade möjlighet att få lyssna själv i lugn och ro på kablar i olika segment så hade det varit en bra start.
/M |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 11:00:45
|
I min anläggning påverkas ljudet givetvis av olika kablar. Både positivt och negativt. Bäst resultat har jag uppnåt med Nordost kablar i klassen 1500-4000 spänn (1 meter). Finner dem ytterst transparenta och "snabba" i ljudet. Lite grann som att tvätta ett halvskitigt fönster och sedan kunna njuta av detaljerna i utsikten...
Om Nordost skulle funka hemma hos dig har jag ingen aning om, men i min anläggning har Nordost-snörena funakt bättre än den Supra EFF-ISL som jag har som "referens" hemma. Nordosten tillför mer detaljer, ökat lugn i ljudet samt större ljudbild och framförallt en fin lyster och krispighet i ljudet som Supran saknar.
Som digitalkabel kör jag en Supra Trico och den funkar bra. Har inte provat med nåt annat än billig coax från Onoff och Supran är betydligt bättre än den iaf...
Till högtalarna kör jag EKK till bas/mellanregister och en Straight Wire Symphony till diskanten då jag tyckte att EKK blev väl ettrig och vass i just diskanten.
Rådet är som vanligt att försöka låna hem olika kablar och testa i lugn och ro, endast då kan du vara säker på att du får ett bra resultat.
Har även provat en hel del Audioquest, men har inte uppskattat ljudet från de kablarna. Lite loudness-känsla i dem med mycket bas och diskant och sänkt mellanregister.
Kablar är en knivig fråga som handlar enormt mycket om matchning mellan komponenter. Generella rätt och fel finns tyvärr inte, utan det är en fråga om vad som funkar med din elektronik. I vissa fall kanske den billgiare kabeln funkar bättre än den dyra och tvärt om.
Skillnad är det dock, är egentligen bara en fråga om tycke och smak samt plånbokens storlek.
Men "bättre" kablar än den Supran du har idag, det finns det. Frågan är bara om du märker någon skillnad som befogar priset? Det enda du kan göra är att ta det lite lugnt och prova hemma först innan du förivrar dig!
Har själv tänkt att byta ut kabeln mellan för och slutsteg och har provat diverse kablar hemma i flera omgångar, men inte slagit till ännu eftersom jag vill vara 100% säker på att det är värt investeringen. Nu är jag 95% säker på att ett kabelbyte kommer göra skillnad på det sättet jag vill höra på musiken och då börjar det bli läge att köpa. Blir förmodligen en Nordost Solar Wind, men ska testas hemma igen eftersom jag bytt försteg och då kanske den kabeln inte lirar lika bra i systemet längre.
Så, ha lite is i magen, kablarna kommer inte vara slutsålda... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 11:08:41
|
Tack båda 2.
Har ju faktiskt möjlighet att testa med att lyssna i lugn och ro hemma då jag har dessa kablar hemma i ett antal ex. Går från ett surround försteg till ett stereoförsteg Hificonsult. Iom jag ej fått hem det ännu så tänkte jag beställa kablar tills det kommer hem så man kan koppla ihopa det direkt på studs.
Har försökt hålla tyst om vilket försteg det blev tills jag fått hem det men då frågan ej går att besvara på annat sätt så blir det premiär på detta forumet.
Jag skall avlasta min nuvararande Harman Kardon AVR 330 surround processor och sätta en Densen B-200 försteg med HT passthrough så jag på detta sätt får både hembio men också ett bra 2 kanalsljud.
Till sammankoppling av surrljud skall jag fortsätta använda Supras Dual rca kablar då de ligger i rimliga kabelpengar där och fyller sin funktion där.
Använder enbart HK som försteg och kopplar mellan bio försteg och slutsteg (rotel) med supra kablarna.
Behöver nu kablar till mitt Densen försteg som skall kopplar till stereoslutsteg kommer använda samma slutsteg så länge (10 mån till). Sen skall jag uppgradera slutsteget till värre doningar.
Så mellan Densen försteget och rotel slutsteget Hifi consult. Skall jag köra på samma kablar så länge eller skall man gå upp lite i pris?
Funderar lite på att köra supra och sedan byta lite succesivt och på så sätt få tillgång till lite mer pengar.
Vad rekommenderas?
Tacksam för svar
|
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 11:11:45
|
uj blev ett svar undertiden jag författade ett svar. Tack för det OcA. Jag håller med dig att det finns bättre kablar frågan är vilken nivå man skall lägga sig på. Nordost borde jag kunna låna hem finns ju butiker inom rimligt avstånd. Har VDH och oehlbach hemma med , men de räcker inte till i den klassen känns det som.
Hmmm...skall man bli kabeltestare nu med ;) |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 11:17:42
|
Råd 1
Slappna av. Dålig idé att fatta snabba beslut bara för att kunna köra från timma 1.
Råd 2
låna hem och lyssna
Råd 3
Råd från internet är gundade på allt från ren okunskap, till passionerad märkesbundenhet till sunt förnuft och normal hjälpsamhet. Behandlas med nypa salt.
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 11:18:06
|
Om du verkligen vill minska din förvirring (det är inte säkert att man vill det): Innan du "köper" något gör lite olika tester. Tex koppla in några olika par kablar (låna hem om du inte har så många olika hemma redan) mellan ett par tapeloop-kontakter (om du har sådana) och lyssna. Ändras ljudet likadant med alla olika kablar när du kopplar in tapemonitorn så är det tapeloopkontakterna som färgar. Om det är någon skillnad i hur ljudet ändras så kan man misstänka att kablarna kan göra att det låter olika även på en annan plats i anläggningen.
Då får man testa det. Fördelen med testet ovan är att man kan byta snabbt och direkt uppfatta ev. skillnader så inte hjärnans smarta komihåg-distorsion (att man filtrerar bort sådant som inte är viktigt och lägger till associationer som beror av förväntningar ur intrycken) ställer till det.
När du har fått en uppfattning om vad som händer (eller inte händer) när man kopplar in en extra kabel så kan du ta med dig intrycken därifrån och börja skifta kablarna där de ska användas.
Ett annat intressant experiment är att köpa jättelånga billiga kablar (på tex elfa) och löda på kontakter själv, säg 20 eller 50m eller något sådant. Dessa jämför du med en kort bit kabel eller tex i kopplingen ovan sedan kortar du ner kablarna tills du tycker att du inte hör någon skillnad längre. Då kan man få en uppfattning om hur mycket kablarna påverkar. |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 11:34:04
|
Mycket bra råd från er alla och resultatet blir som följer:
Jag kör på Supra så länge. Undertiden försteget spelas in så skall jag testa olika kablar i olika prisspann och sen avgöra hur jag skall göra. Skall även löda lite med olika kontakter för att se vad som sker. Skall testa en hel del för att på så sätt inte enbart förhasta mig. Skall testa både billigare och dyrare.
Tack allihopa det har hjälpt mig mycket.
Mvh Morgan
(sitter förresten och läser det bästa jag någonsin läst på nätet, akustik anligt Sladd. En klassiker som jag ständigt återkommer till). |
Edited by - B-200 on 2007/09/14 11:36:41 |
|
|
-AG-
Member
238 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 13:33:36
|
Kan bara instämma med HifiConsult
Det enklaste sättet att se om kabel X ger ett lyft eller inte och vad man kan förvänta sig av olika kablar är att låna hem ett gäng kablar och i lugn och ro fundera hemma. Att läsa på nätet gör en prillig och debatterna brukar sällan vara nyanserade. Jag brukar låna hem om jag är nyfiken på om en viss uppgradering kan ge nåt. Efteråt brukar man antingen kunna konstatera, ja det skulle vara givande att byta kabel (eller vad det nu må vara), eller nej det ger inget, antingen pga det är annat i min anläggning som är en större flaskhals, eller pga prylen X de facto inte ger nån märkbar förändring. Det kan vara en fördel att inte bara låna hem en produkt för att få en bättre bild av vad själva komponenten som sådan har för inverkan på ljudet. Med kablar är det ju enklare än många andra komponenter. |
Edited by - -AG- on 2007/09/14 13:35:00 |
|
|
|
Topic |
|