HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Artikel ang. HiFi vs MP3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2007/09/13 :  10:07:22  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Mkt intressant artikel i Wall Street Journal angående ljudkvalité.
Rubriken lyder: Are Technology Limits In MP3s and iPods Ruining Pop Music?

Bra skrivet med länkar och exempel på okomprimerat respektive komprimerat.

Länk:
http://online.wsj.com/public/article_print/SB118953936892024096.html

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/09/14 :  11:18:27  Show Profile Send MartinN a Private Message
Uj uj, man bara undrar varför de som skriver på detta viset
inte får något gehör - ingenting händer, musikskräpet blir
bara sämre och sämre hela tiden. Varför i helsike sker
det ingen förbättring, hur kan bra ljud vara så oattraktivt
att ingen bryr sig, förutom ett fåtal hifi-nördar ?

Martin
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2007/09/14 :  23:09:53  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Skall MP3 eländet fortsätta (obegripligt när lagringsutrymme och bandbredd hela tiden ökar dvs en bedrövligt begränsande lösning på ett problem som snart inte finns) så finns det väl bara en lösning.
Att man gör 2 mixar som säljs tilsammans eller separat. Kan väl inte vara så problematiskt?
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/09/15 :  00:47:29  Show Profile Send Bogus a Private Message
Ingen bryr sig eftersom Svensson sitter med en anläggning som kostar i snitt 5000:- (egen gissning) och då gärna en dvd-högtalar-förstärkar-kombo... på en sådan hör man ju ingen skillnad mellan mp3 och wav. Att ingen bryr sig beror ju snarast på ointresse. Visst kommer folk tycka att det låter bra mycket bättre om de hade fått lyssnat på en anläggning för 20-30'000 kronor eller mer men folk bryr sig helt enkelt inte tillräckligt mycket utan nöjer sig med sin burkiga bas och nasala mellanregister från sina satelliter. Det låter ju tillräckligt bra... =)
Dessa människor står ju för den absoluta merparten av alla som köper skivor och skivbolagen har ju inte tillkommit för att sprida så mycket glädje de kan för minsta möjliga peng utan måste ju då anpassa sig till vad folk vill ha för att kunna tjäna pengar. Då mixar de skivorna optimalt för att få ut max ljud ur ett 5000 kronors system.
Bara mina tankar om det hela.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/09/15 :  01:59:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror det är få människor som har en stereo som kostar så mycket som 5000kr (jag tror inte jag känner någon om jag undantar de med ett genuint hifi-intresse), de flesta har nog ministereos i 1000-1500 kr klassen om ens det (många har visserligen DVD spelare men de är ju inte alltid kopplade till stereon).

Men jag tror också att det helt enkelt är så att de flesta inte bryr sig. Här är det rätt vanligt med grupper av ungdomar på bussen som lyssnar på musik med sina mobiler, och då menar jag inte hörlurar utan de använder alltså de inbyggda "högtalarna" vilket inte låter bra om man säger så...



Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/09/15 :  09:16:04  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Har ni någongång testat en bra komprimerad mp3 emot tex en okomprimerad?
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/09/15 :  09:40:12  Show Profile Send arcam a Private Message
Bra artikel, tråkigt att ingen bryr sig.
Det låter ofta tillplattat, onyanserat, odynamiskt
och man får inte fram klangen, känslan i musiken.
Det är även sämre närvarokänsla.

High Fidelity hade en intressant artikel om detta i våras,
där dom skrev något i stil med "...varför förstörs
inspelningarna nuförtiden...".

Det är en tråkig utveckling.

Edited by - arcam on 2007/09/16 07:50:34
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/09/15 :  09:58:55  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Jag har gjort CD av 320 kbps, 256 kbps, och VBR:ade mp3:or. Original-cd:n låter alltid bättre uppspelad på en utrustning som låter en höra skillnaderna. På Svennes plaststereo/5.1 låter de förmodligen likadant...
Hade ju varit så mycket enklare att bygga in komprimeringen i utrustningen i stället för i media. Fast det kostar ju mer...ett par spänn och det är ju mycket pengar i massproduktion.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/09/15 10:00:17
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/09/15 :  10:11:37  Show Profile Send Zombie a Private Message
En sak till. Vi är ganska många på de olika hififorumen.
Om vi alla vänder oss till svenska skivbolag med väl grundade åsikter och konkreta exempel, kan vi kanske göra något regionalt i alla fall. Vi köper ju trots allt fler skivor än Svenne.
Jag blev mycket väl mottagen av Kents skivbolag när jag hade konkreta klagomål. De skickade mig en samma CD pressad på ett annat ställe och bad mig skriva en kort rapport om vad jag tyckte. De verkade vara mycket mån om att det skulle låta bra. En replik från den vänliga personen på skivbolaget: "jaha, du har ju en rätt schysst stereo, det kanske hörs skillnad i en sån".
Jag betalar gärna en tia till om det nu måste kosta att komma närmare vad CD-mediat faktiskt kan erbjuda och få en "audiofil-mastering". Annars får vi väl köpa LP, även om en del av dem verkar ha lite för mycket energi i diskanten.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/09/15 10:12:47
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2007/09/15 :  10:22:35  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Det blir ju lite självgenererande det hela tyvärr. Om inspelningarna
optimeras för Mp3 bruk så kommer dom kanske inte att kunna ge gåshud på en riktigt bra hifianläggning. Och hur skall man då kunna få upp öronen hos folk om glädjen med "riktig" HIFI. En dyster framtid!

Tänk på bild-motsvarigheten. Att filmbolagen optimerade sina produktioner så att de skall se bra ut på en mobiltelefonskärm.
Och användaren själv komprimerar filmen genom att ta bort en massa
"onödiga" färgnyanser och detaljer för att få ner storleken.
Fast så är det ju inte. Filmfolket får HD-TV m.m och utvecklingen går mot Mer och Bättre. Det är ju f-n också att detta inte kunde gälla musik också.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/09/15 :  11:09:57  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
Har ni någongång testat en bra komprimerad mp3 emot tex en okomprimerad?


Gjorde Koffes (pa Faktiskt.se) test och det ar MYCKET svart att veta vilken fil som ar mp3 128, 192 eller wave. Testet var gjort med alla konstens installningar osv...

Detta var bara en kommentar, sjalvklart forordar jag okomprimerat med full dynamik.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/09/15 :  11:36:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det var en väldigt bra artikel. Tack för länken!

MP3'or är här vare sig vi vill eller inte. Ett par tusen mail hit eller dit påverkar ingenting. Inte ens ett par hundramiljoner mail kan påverka denna samhällsutveckling. Ett par hundra miljoner kronor däremot, det är en annan fråga det!

Det handlar om att vi som inte vill ha MP3'or skall använda ett av de få maktmedlen vi har nämligen vår egen plånbok. Genom att handla de skivorna vi vill ha skickar vi ett budskap till som ger ut skivor som de förstår. Vi vill ha kvar okomprimerat och högupplöst!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/09/15 :  12:35:04  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Var det jag menade jonasz, jag har själv varit med på ett liknande test på minhembio. Och det är bannemej jävligt svårt att peka skillanden. Nu satt jag visserligen på mina Philips lurar vid datorn, skillnaden hade nog varit större på hifi anläggningen. Poängen är att alla svensson som sitter på sina Siba m.m.... Dom hör inte skillnaden och dom bryr sig inte heller. Får dom bara sin Per Gessle så är dom glada. Om vi säger att omgänge på 20 kompisar, så är det bara jag som bryr mig.
Är vissa som är intresserade av hembio och högtalare m.m, men dom skillnaderna som dom hör, skiter dom fullständigt i. Sen idiot förklarar dom även mig att jag köper skivor. Men den bjuder jag på.

Jag skall inte låta nedstämd, men så är utvecklingen.

Edited by - marcus_ec on 2007/09/15 12:35:13
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/09/15 :  12:41:03  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Skrev fel..

Edited by - marcus_ec on 2007/09/15 12:41:41
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/09/16 :  00:28:35  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jag ser en ljusning i att det har börjat komma DRM-fri musik med bättre kvalitet från t.ex itunes. Kan vi nu få lossless DRM-fri också, eller för all del bara lossless, så är vi på väg tillbaka mot kvalitet igen, nu med nya media. Om det kommer från Apple eller inte är skit samma, bara det kommer!

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/09/16 00:32:00
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/09/19 :  23:45:54  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Are Technology Limits In MP3s and iPods Ruining Pop Music?


Vad är det för teknologibegränsning i iPoden som de hänsyftar till? Den spelar ju både lossless och AIFF. Sov de vid tangentbordet?

J. Ullberg
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/09/20 :  08:31:51  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag behöver inga downloads alls. Mitt sätt att
konsumera musik är att jag köper CD:n som jag
sedan rippar själv i den kvalitet jag vill ha.
Men jag blir arg när mastringsfolket förstör
musiken med sönderkomprimering vilket betyder
att hur man än försöker lyssna så är dynamiken
borta från CD-mediet som borde klara 50-60dB
dynamik. Min lösning på att undvika loudness-
race är att lyssna på akustisk jazz och välja
skivbolag som satsar på högkvalitativa
inspelningar. Som konsument har man möjlighet
att visa vad man är villig att betala för,
hoppas att denna signal kunde få någon
reaktion.

Martin
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/09/20 :  08:48:06  Show Profile Send Zombie a Private Message
Vi väljer redan okomprimerat och högupplöst genom att köpa LP.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/09/20 :  09:01:58  Show Profile Send MartinN a Private Message
Visst skulle jag också köpa LP om jag kunde
hitta dessa i bra kvalitet till billiga priser.
Tyvärr, i min stad är LP överprissatta, man får
betala dyrt för 'sönderspelat' skräp och bra
kvalitet är ännu dyrare.

Martin
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/09/20 :  09:16:52  Show Profile Send Vox a Private Message
Än finns det hopp.

Läste en artikel härom dagen att försäljningen av MP3-spelare har börjat sjunka.

Troligen är det väl så att "alla" har köpt nu, för det kan väl inte vara så att de tröttnat på ljudet?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/09/20 :  10:00:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Läste en artikel härom dagen att försäljningen av MP3-spelare har börjat sjunka.


Orsaken till det, vilket framgick av artikeln, är att de flesta köper musikmobiler istället (med mp3 som format i).

Det finns en hel del cd-skivor med bra ljud (inte behöver man köpa ett hanterings- användnings- och förvaringsmässigt dåligt medium som LP) som ges ut av en del bolag som tex Rhino. Men tyvärr tillhör dessa undantagen snarare än regeln.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/09/20 10:00:55
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2007/09/20 :  10:34:34  Show Profile Send -AG- a Private Message
quote:
Zombie: Hade ju varit så mycket enklare att bygga in komprimeringen i utrustningen i stället för i media. Fast det kostar ju mer...ett par spänn och det är ju mycket pengar i massproduktion.


Nu förstår jag inte riktigt. Man komprimerar ju mediet för att det ska ta mindre plats och ge snabbare nerladdningar, dvs hanteringen av själva mediet. Eller menar du med komprimering inte komprimering av data utan komprimering av själva dynamiken hos musiksignalen?
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/09/20 :  10:46:48  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Orsaken till det, vilket framgick av artikeln, är att de flesta köper musikmobiler istället (med mp3 som format i).


Får erkänna att jag endast läste vad jag ville att det skulle stå, men förstod att det var för bra för att vara sant.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/09/20 :  12:56:25  Show Profile Send Zombie a Private Message
Dynamiken såklart...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/09/20 :  16:27:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Gjorde Koffes (pa Faktiskt.se) test och det ar MYCKET svart att veta vilken fil som ar mp3 128, 192 eller wave. Testet var gjort med alla konstens installningar osv...



Jag gjorde ett liknande test med AAC-filer i min iPod kopplad till Sennheiser HD600.
Jag får erkänna att det först var svårt att höra skillnad. Men efter att växlat fram och tillbaka ett antal gånger så började skillnaderna utkristallisera sig.
125 kBit/s, disigt och hårt
256 kBit/s, en hårdhet hade smugit sig in i ljudet.
320 kBit/s, här hörde jag ingen skillnad mot CD-ljud i hörlurar, det är möjligt att det finns skillnader som krymt ljudbild och liknande.



"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/09/21 :  02:14:00  Show Profile Send Straub a Private Message
Jag anser att det kan låta bra med mp3-filer, förutsatt att personen som har rippat har minst (absolut minimum) 192kbps, inte har gjort någon dynamikkompression och kör ljudet i stereo. Så är nu ofta tyvärr inte fallet. Alltför hård kompression av både fil och dynamik, joint stereo etc. Av denna anledning använder jag mest nerladdning från nätet för att lyssna igenom musik. Även om ljudkvaliten ibland är sådär hör man om musiken är bra eller inte. Gillar jag det jag hör köper jag skivan och rippar den själv i god kvalitet. Sitter just nu och lyssnar på musik på datorn och det låter bra, mkt bra t.o.m. Men då tar jag lyssningen vid datorn på aningen större allvar än medelsvensson: Meier Audio Portacorda-usb hörlursförstärkare med inbyggd d/a-omvandlare med en totalt överdimensionerad 24-volts strömförsörjning och Sennheiser HD650 som hörlurar och ofta minst 256kbps-MP3:or.

Jag lyssnade igenom de olika ljudfilerna i länken och visst var det skillnad. Med låg bitrate blir ljudet hårt och ihåligt, inget förvånande i det. I synnerhet om det jämförs med okomprimerat. Med dynamikkompression låter ljudet platt, ansträngande, hårt, kyligt, gapigt, vasst, ljust, fyrkantigt. Allt beroende på hur hård kompression.

Just detta med dagens övermastrade skivor/låtar tycker jag är det stora problem. Det kan låta förjävligt rent ut sagt. Och mastringsproblemet ökar.
Det ska låta stort och högt på undermålig utrustning (läs billiga stormarknadsanläggningar, radio-apparater, mobiltelefoner, ipodpluppar etc). Ofta klarar inte dessa anläggningar att återge okomprimerad musik på att bra sätt vilket innebär att komprimerad musik till synes (höres?) låter bättre. Det är trenden och det som "ska rädda skivindustrin".
Det råder en övertygelse i skivbranscen att högt mastrade skivor säljer bättre. Kanske är det sant, eller snarare var. Förut hördes de hårt komprimerade skivorna högre i jämförelse. Nu är alla högt mastrade och vissa helt sönderkomprimerade.

Det stora problemet med det platta, kalla och hårda ljudet på komprimerad musik är att jag blir lyssningstrött. Magin i musiken försvinner helt enkelt.
Jag gillar Strokes första platta Is this it väldigt mkt och har lyssnat på den långt över hundra ggr. Den senaste plattan First impression of earth gillar jag också (musikmässigt) men har knappt lyssnat på den alls, blir jättefort lyssningstrött.

Här är svaret:





Gissa vilken som kommer från vilken platta?

Edited by - Straub on 2007/09/21 02:18:04
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000