Author |
Topic |
Straub
Member
143 Posts |
Posted - 2007/09/21 : 02:37:21
|
Ett tips: Köp inte denna skiva: Oasis samlingsalbum Stop the clocks. Jag gjorde misstaget...
Tre olika spår!
Så här kan det se ut istället:
I detta fall är det två spår från Kari Bremnes Norwegian mood-skiva. En helt lysande platta.
|
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2007/09/21 : 06:19:59
|
Har vi någongång fått ett svar från ett skivbolag om mastringen? |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2007/09/21 : 09:17:41
|
Problemet är att de flesta lyssnare accepterar vad de blir serverade och inte har erfarenhet eller kunskap om att det som de lyssnar på är undermåligt, något som kunde vara mycket bättre. Om man spelar en mp3 med maxdynamik- kompression och en SACD på samma låt så tycker de flesta lyssnare att det är ju samma musik som spelas, varför bry sig, dessutom låter musiken med dynamik-kompression högre, det är 'coolt'.
Alltså har vi någonsin en chans att övertyga majoriteten att man bör kräva något bättre ? Detta när de inte förstår sig på definitionen 'bättre'. SACD och DVD-A stupade på att man basunerade ut att dessa var 'bättre' än CD, men de flesta lyssnare kunde inte urskilja någon förbättring.
Enda chancen - utbilda musiklärare i skolorna i Hifi- så att de kan ta med i sin undervisning vad som är högkvalitativ inspelad musik och vad som inte är det.
Martin |
|
|
koffe
Member
94 Posts |
Posted - 2007/09/22 : 11:15:22
|
Är ni intresserade av att göra ett test? Jag kan ta på mej att sätta ihop en testomgång - men det är lite "meck" så det blir inte idag.
Här är en länk till testet jag gjorde på faktiskt.se. Är det en liknande fråga vi vill testa här eller är det något annat? "ogg"-filer till exempel?
:-)
|
WhatTheFuckHiFi.com - vår blogg |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2007/09/22 : 13:16:48
|
Skall finnas en på minhembio också, men hittar inte den just nu.. |
|
|
-AG-
Member
238 Posts |
Posted - 2007/09/22 : 17:06:27
|
quote: Zombie: Dynamiken såklart...
Var osäker eftersom att artikeln handlade om komprimerad media, mp3
Och jag håller med. Inbyggd komprimering (dynamik) i hårdvaran hade varit bättre. |
Edited by - -AG- on 2007/09/22 17:16:21 |
|
|
Straub
Member
143 Posts |
Posted - 2007/10/10 : 23:30:27
|
Jose Gonzales nya skiva In our nature är inte sönderkomprimerad (även om vissa låtar är på god väg) men i jämförelse med hans första skiva är den avsevärt hårdare komprimerad och med gott om klippta toppar. Musiken är bra men ljudkvaliten sämre helt enkelt. Mkt tråkigt att det ska vara så. En stor del av musikens själ och känsla går förlorad.
Nedan är en bra länk som handlar om dagens mastringshysteri. Se, läs, lyssna och gråt:
http://www.youtube.com/watch?v=xkkqsN69Jac
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/10/11 : 15:23:46
|
quote: Jose Gonzales nya skiva In our nature är inte sönderkomprimerad (även om vissa låtar är på god väg) men i jämförelse med hans första skiva är den avsevärt hårdare komprimerad och med gott om klippta toppar. Musiken är bra men ljudkvaliten sämre helt enkelt. Mkt tråkigt att det ska vara så. En stor del av musikens själ och känsla går förlorad.
Man undrar ju vad José själv tycker om detta? Bryr han sig inte om att hans skiva låter illa? Man borde ju maila honom och fråga, vilket jag nog ska göra om jag hittar någon mailadress till honom. Får lyssna på skivan själv först dock. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2007/10/11 : 19:48:04
|
Problemet är väl att det inte är vi som bryr oss, som är målgruppen. Större delen av försäljningen ligger mot dom som vill ha musiken i bakgrunden, på festen, i bilen, etc. Där vill man nog ha hög kompressionsgrad, vilket då leder till lägre försäljning med lägre kompression (eftersom det konkurrerande bolaget släppt en platta med sååå bra tryck). Jag måste, i ärlighetens namn, erkänna att billyssning av mycket dynamska verk är svårt, då bullret lätt överröstar dom låga partierna, och när man kompenserar blir det väldigt högt i topparna. Lösningen kanske vore att tillverkarna av enklare anläggningar byggde in kompression (urkopplingsbar). Då behövdes inte kompressionen i själva mediet. Jag har slutligen svårt att betrakta musikerna som accepterar sönderkompringeringen som seriösa. Endast giriga. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
Topic |
|