HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nått MJL4281A+MJL4302A bygge med +/- 55-60V rails?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2007/09/07 :  23:34:37  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Tja, tänkte höra om nån har nån idé om vad man kan bygga med MJL4281A + MJL4302A och ett gäng 1x42VAC 80VA trafosar?

Anledningen är att jag hittar typ dessa trafosar var och varannan dag i jobbet och jag har 20st par av MJL4281A + MJL4302A.

Parallellkoppla lite trafosar var meningen då.. och nått bygge med 25-100W/kanal.

Mvh

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/09/07 :  23:48:44  Show Profile Send ILLY a Private Message
Visserligen inte så hög matningsspänning som du efterfrågar, men iaf rätt trisser och ett steg som många verkar gilla: http://sound.westhost.com/project3a.htm

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/09/07 :  23:53:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
1X42VAC är en udda spänning för en trafo, om det händelsevis råkar vara ringkärnor med 220V primärlindning så kan jag komma med den tråkiga nyheten att de brummar om man kopplar in dem på 230VAC nätspänning.
Jag vet det av bister erfarenhet eftersom jag har några sådana trafos hemma (köpta på Tradera om jag minns rätt) och i och med den udda sekundärspänningen misstänker jag att det handlar om trafos av exakt samma modell. Provkör en på 230V innan du drar igång något projekt med dem, jag var dum nog att göra ett bygge halvfärdigt innan jag provkörde nätdelen och upptäckte morrandet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2007/09/08 :  17:51:40  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Hallå hallå, jo P3A glömde jag skriva att jag hade spanat in men att matningen blir lite för hög.

Fuling: Jo det är 220V primär och av märket Transduktor som verkar vara föregångaren till Toroid? samma logga ser det ut som. Trafosarna är ca 20 år gamla... ev. från 1984.
Byter ut TV-förstärkare i en stad här i Sverige och det sitter dessa i dem och det är synd att kasta dom

edit: men varför brummar dom? är 10V extra tillräckligt för att dom ska ha blivit kasst byggda rent mekaniskt eller?

Mvh

Edited by - Tobias_Sv on 2007/09/08 17:53:05
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2007/09/08 :  18:01:17  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message

Edited by - Tobias_Sv on 2007/09/08 18:01:31
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/09/08 :  23:37:23  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har varit på kräftskiva () så det blir ett kort svar: Trafona på bilden ser inte exakt ut som de jag har, men fabrikat och spänningar stämmer exakt så jag råder dig att provköra dina på aktuell nätspänning innan du drar igång några projekt med dem.
Ringkärnetrafos jobbar tydligen med snäva marginaler så 10V överspänning kan vara tillräckligt för att få dem att brumma.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000