HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Argument för att ha hörselskydd när man dammsugar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/09/05 :  23:59:48  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Rubriken berör verkligen oss här på forumet tycker jag
Nå har ni hörselskydd på när ni dammsugar
Jag är rädd om min hörsel och har faktiskt det, jag skämms inte heller för det bör man ju vara rädd om speciellt när man har ett sådant här intesse

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/06 :  03:20:16  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag brukar skruva ner effekten på dammsugaren.

...när jag väl dammsuger
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/09/06 :  04:15:12  Show Profile Send jonasz a Private Message
Sjalv anvander jag mp3 spelaren och ljudisolerande in-ear lurar, UE Super.Fi 5 Pro, ljusterar ner dammsugareffekt till under detektionsniva och njuter! Funkar t o m pa dynamisk klassiskt musik!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/06 :  07:23:40  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Nej, har centraldammsugare

Däremot när jag klipper gräset så brukar jag nu på senare tid ha MP3-propparna (håller hyfsat tätt) och sedan vanliga hörselkåpor utanpå det så behöver man inte ha mycket volym och det stänger nästan helt ute ljudet från klipparen (och alla andra som vill något).

Har som sagt var aldrig tidigare haft hörselskydd vid gräsklippning, nu efter jag börjat med hörselskydd så förstår jag inte varför... Det är ju också till topic kraftigt relaterat.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/09/06 :  07:49:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
Fara för hörseln blir det bara om man dammsuger typ 8 timmar per dag...enligt arbetsskyddslagstiftning är gränsvärdet 80 dBA under 8 timmar dagligen för där risk finns. Så högt hoppas jag inte att någon dammsugare låter, och oftast tar väl dammsugning bara ca en halvtimme en gång i veckan...om man inte har mycket stor bostadsyta. Alltså: Risken är obefintlig för hörselskador vid dammsugning.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/09/06 07:50:10
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/09/06 :  10:48:04  Show Profile Send Zei a Private Message
Jag låter någon annan dammsuga........

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/09/06 :  13:15:09  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, jag har dammsugit med en såndär dammsugare som har en extern behållar ansluten på damsugarröret, där hamnar lite större grejer, sen går resten ner i påsen som vanligt. Men, med den där behållaren på, då låter dammsugaren så illa att jag allvarligt tror på risk för hörselskada. Utan extra behållaren så är det inga problem.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2007/09/06 :  21:02:31  Show Profile Send Anton a Private Message
Skulle tro att en dammsugare lätt kommer över 80 dB, speciellt från turbulens vid munstycket. T.ex att dammsuga i ett hörn med bara röret, tjuter på rätt ordentligt.
Vore intressant att mäta.
Sen så är lagstiftningens gränsvärden en sak, och hur man själv påverkas/upplever det en annan.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/06 :  21:16:26  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Nå har ni hörselskydd på när ni dammsugar


vadå när "jag" dammsugar

Och finns det sådan utrustning gjord för män föresten? Jag har inte sett sådan fast jag gått electrolux businesschool för säljare för många år sedan som dammsugarsäljare...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/09/06 21:20:53
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/09/06 :  21:26:18  Show Profile Send ninja a Private Message
quote:
Zei Posted - 2007/09/06 : 10:48:04 Jag låter någon annan dammsuga........

/Z


Jag är gift


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/06 :  21:33:33  Show Profile Send time a Private Message
Dammsuga ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/06 :  21:40:07  Show Profile Send mayro a Private Message

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/06 :  22:08:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jo, det händer. Mer för att lyssna på radio och slippa att höra dammsugarskrället än att det för sådant liv att någon risk för hörselskador skulle föreligga. Undantag finns dock enligt nedan, men normalt sett dammsuger man ju inte lister i sådan omfattning eller vinkel att det är ett problem. Man får också skilja på vad som kan upplevas som obehagligt och vad som är en faktisk risk.

Komiskt nog så är faktiskt radion i hörselskydden dessutom tämligen välljudande och med bra mottagning, bättre än en del riktiga radiodelar jag haft...
quote:
Skulle tro att en dammsugare lätt kommer över 80 dB, speciellt från turbulens vid munstycket. T.ex att dammsuga i ett hörn med bara röret, tjuter på rätt ordentligt.
Vore intressant att mäta.

Det har jag gjort för länge sedan, mäta alltså.
Jodå med det smala munstycket upptryckt i ett hörn och med mest "fördelaktig" vinkel kan man komma upp runt 100 dB åtminstone. Nu står man ju kanske inte och ser hur mycket liv man kan få dammsugaren att föra i normala fall men ändå. En relativt normal dammsugare låter någonstans mellan 75 och 80 dBA vid "normal drift" men det finns undantag som för mer väsen än så. Kommer ihåg att jag såg i Röd och Rån för inte alltför länge sedan att de tyckte att den som köpte en viss dammsugare gjorde bäst i att dammsuga med hörselskydd...

Det värsta i dammsugarväg jag själv träffat på är en våtdammsugare och den fick man faktiskt rejält ont i öronen av om man inte hade hörselskydd. Det var ett jäkla tjutande, urk. Inte blev det bättre av att jag stod i en betongkällare (det hade runnit in vatten genom källardörrarna på ett antal ställen) så att ljudet ekade ordentligt.
quote:
vadå när "jag" dammsugar

Äter punchrullar såklart, de kallas ju för dammsugare!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/07 :  00:39:51  Show Profile Send time a Private Message
Kan rekommendera centraldammsugare, de väsnas mindre och får verkligen ut dammet, finfina grejor
De kostar dessutom mindre men man måste borra i huset.
Nackdelen är den långa slangen som har en tendens att ligga framme så man kan snubbla på den men det kanske är annat ungkarls/I-landsproblem...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/07 :  00:44:02  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jovisst är det finfina grejor. Sådan har vi i Sthlm men det blir knepigt att få in en sådan i lägenheten här... Har man möjlighet ska man absolut skaffa centraldammsugare.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/09/07 :  00:56:27  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Knapsu:
Tornedalsk synonym för kärringgöra,omanligt,fjolligt,feminin!

Är det därför damm råtterna morrar åt mig,kanske dax att hyra in anticimex och ta en semester medans dom sanerar.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2007/09/07 01:26:17
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/09/07 :  06:47:11  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag tycker att det kan var arogivande att dammsuga. Man kan gå runt och arbeta samtidigt som man tänker på något annat. Men jag har alldrig prövat hörselkåpor eller pluggar för den delen, borde bli ännu lättare att stänga inne tankarna.

comfortably numb
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/07 :  07:21:58  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Appropå centraldammsugare, visst låter det mindre där man dammsuger men hur mycket låter era, ni som har, centraler? Min låter så grymt mycket jag måste utrymma den del av huset i källaren där den sitter som är i anslutning till rummet där vi har våra datorer. Den låter grymt högt, jag ska ta och mäta med ljudtrycksmätare ikväll och se exakt hur mycket.

Det höga ljudet är ju liksom bara... flyttat till ett annat ställe där det egentligen inte ska störa .. eller är det så att det är min central som låter mer än andra (motor bytt 2003 men själva sugaren är förmodligen sedan huset byggdes, '82).

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/07 :  13:23:45  Show Profile Send time a Private Message
Min Volta låter som den just håller på att lyfta men den sitter i källaren och där dammsuger jag aldrig, det är så trevligt med alla livsformer som finns där.
Sugljudet i munstycket är ganska högt men man slipper motorljudet.
Det märktes verkligen när man installerade den, en svart glasyta som tidigare blivit dammig på ett dygn tog en dryg vecka på sig så det blir mindre damm som far runt i huset.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2007/09/08 :  00:40:46  Show Profile Send Mikaell a Private Message
När det är dags för dammsugning så höjer jag volymen på "stereon" så är det problemet löst.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/09/08 :  06:43:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Nej. Min dammsugare är inte så högljudd och jag har en ganska lång slang.

Gräsklipparen däremot... Den var det ett herrans liv på så jag bytte till en batteridriven för några år sedan.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/09/08 :  07:16:23  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Skulle tro att en dammsugare lätt kommer över 80 dB, speciellt från turbulens vid munstycket. T.ex att dammsuga i ett hörn med bara röret, tjuter på rätt ordentligt.
Vore intressant att mäta.
Sen så är lagstiftningens gränsvärden en sak, och hur man själv påverkas/upplever det en annan


Möjligt, och alla påverkas vi olika av buller. Men ska man bedöma risken för hörselskador måste man använda de lagstadgade riktvärdena för buller som finns. De har tagits fram efter omfattande studier. Sen att man själv kan uppleva ljudet som störande/tröttande är en annan sak, hörseln riskeras däremot inte.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/08 :  11:11:22  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Mätte upp min centralsugarenhet igår och den ger i från sig 90 dB på ca 1 meters avstånd. Den låter verkligen avsevärt mycket högre än en vanlig dra-mig-omkring-sugare. Hade 85 dB vid datorerna -- inte så roligt att sitta där när den går.

Tråkigt att den inte går att bygga in heller, eller går och går, det går förstås men den måste ha gott om in-luft och den blir väldans varm.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/09 :  02:22:02  Show Profile Send mayro a Private Message


Annars lär man barnen dammsuga. För dom verkar redan ha hörselskador ju.. Ta bara då man säger åt dom något.. Då säger dom ju ofta dom "inte hört det".

Eller va det selektiv hörsel den avdelningen kanske om barns hörande..


Gäller tydligen även män säger en som anser sig ha bra koll på sådant här..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000