HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kattungar upphittade dumpade..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/09 :  14:30:04  Show Profile Send mayro a Private Message
Ja vår dotter har hittat två st kattungar övergivna i skogen... Vart vänder man sig och hur hanterar man detta.. Dom är riktigt små.. Vi ger dom just nu lite varm grädde.

Skriver här så alla snabbt kan inkomma med tips.. Skall försöka ta en bild snarast av dom små stackarna så ni kanske kan hjälpa oss med ålder på dom vilket ju är viktigt....

Ni skulle sett då dom kom och kröp in i min famn och sökte värme.....herregud vilka små mäniskor det finns som kan göra så här. vidrigt.....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/09/09 18:57:07

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/09 :  14:41:05  Show Profile Send mayro a Private Message
Här är dom små stackarna.. Vågade inte skrämma dom med blixten så bilderna är inte så bra tyvärr. Men dom har lidit nog med rädsla...





dom är så små så en av dom ligger i en handflata utan problem så finns perspektiv på storleken lite i alla fall.. Och dom kan med darrande steg gå men inte som lekfulla ungar utan som väldans små stapplande..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/09/09 14:44:55
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/09/09 :  14:44:46  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Ja nu är ju sommaren slut så nu dumpas det väl mycket katter runt om i Sverige av skitstövlar som skaffat dom för att titta på i sommaridyllen för sitt eget höga nöje.

Har du ingen jourhavande veterinär på orten som du kan ringa mayro? Kattpensionat kanske?

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/09/09 :  14:46:48  Show Profile Send Digger a Private Message
Du ska inte ge dom mjölk eller grädde, det är alldeles för hårdsmält.
Som vanligt när detta händer så är det ju helg, hittade själv en kattunge som inte öppnat ögonen för ett par månader sedan.
Djursjukhuset har antagligen välling med tillhörande nappflaska, ring runt, något har säkert öppet.
Ska kolla om jag har något kvar, tror det inte.
Även om jag själv har jobbat i djuraffär så finns här nog mer kunnigt folk ute på forumet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/09 :  14:52:15  Show Profile Send mayro a Private Message

aj då.. Vi har tagit bort det nu... Hoppas skadan inte är skedd redan så dom blir dåliga...

Vi skall handla välling till minsta småbarn. den är ju näring i samt mjuk antar jag....????

Vi bor ju långt ifrån djursjukhus eller öppna vetrinärer tyvärr....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/09/09 14:54:41
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/09 :  14:54:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
http://www.kks.nu/


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/09 :  15:00:55  Show Profile Send mayro a Private Message
Hur gamla tror ni de kan vara?
Mvh Lena

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/09/09 :  15:06:45  Show Profile Send Digger a Private Message
Det är lite svårt att säga, men dom har ju öppnat ögonen iaf.
Har ni tillgång till en våg så underlättar det.
Jag hade tyvärr ingen välling hemma, men barnvälling, majsvälling kan funka i nödfall.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/09 :  15:07:28  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Lite ledning kanske:

http://www.katter.nu/mate/kattunge.htm

Edit:
http://www.swecat.com/v4/artiklar/Kattungarnas%20utveckling.pdf

Förresten, det här hör hemma på OffT så jag flyttar tråden dit.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/09/09 :  15:15:05  Show Profile Send Digger a Private Message
Här kommer en liten tabell:

Vecka 1 vikt 100-200g mat (sammanlagd/dag) 30-70 ml 6-7 ggr/dygn
2 200-250 75-80 5
3 250-350 80-100 4
4 350-470 100-110 4

En kattunge börjar redan vid tre veckors ålder kunna avvänjas vid välling till fast föda.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/09 :  15:59:55  Show Profile Send mayro a Private Message

Ztenlund.. Jag skrev där för att snabbt få in lite info vilket jag fick. Så bra du flyttade efter den uppmärksammades. Tack...Kissarna tackar också..

Jag ringde PG som är van kattkille bredvid griskunskaper också.. Så dom små liven har nu värmegolv samt tryggat matförsörjning. Och är nu om inget inträffar fysiskt med sjukdomar trygga för framtiden...

Skall snarast åka till vetrinären med dom små och låta dom undersöka dom så allt är ok med dom.. Och kolla kattpest mm.. Jag får vädja till deras hjärta att dom ger mig ett bra pris på undersökningen och ev sprutor eller vad kissarna bör få. Men dessa skall inte behöva lida mer i sina liv såvida familjen mayro kan klara ut detta med att föda upp dom..

Två små katter har haft den största turen dom kan ha fått att bli hittade av folk som bryr sig..

Ja herregud.. Nyss räddades min Lena till livet.. Det känns rätt gott att få rädda dessa som tack för vår tur vi haft i oturen...

Tack för era snabba svar på nödropet från Jämshög grabbar.

Nu piper dom och är kanske hungriga...Eller enbart värme och trygghetsökande..

Så detta skall dom få nu.. Min mage blir en varm plats att kissa o baja på med mjukt underlag.


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/09/09 :  16:07:55  Show Profile Send Digger a Private Message
Önskar fortsatt lycka till, och grattis till tillökningen.
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/09/09 :  16:08:11  Show Profile Send Nykmark a Private Message
quote:
Min mage blir en varm plats att kissa o baja på med mjukt underlag.

Men...urk. Lycka till med dom tursamma små liven!

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/09 :  16:32:15  Show Profile Send mayro a Private Message


jäklar vikket pipande det är på dom...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/09 :  16:38:24  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Pappa mayro

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/09/09 :  16:45:11  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Driver Mayros hifi / Katt dagis

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/09 :  17:34:33  Show Profile Send mayro a Private Message


Asså. Dom kutar efter en så fort man går och piper o ropar.. Men en av dom fick jag att leka med e handen lite så det verkar finnas gott gry i alla fall där..

Misstänker att "mayros kattdagis" numera är en mer passande titel ja... Men dom är ju två st som piper på olika plats så dom går in under benämningen "stereo" också..

Lena kom ut i hallen då jag satt där med dom och log ett innerligt mjukt ömt omslutande varmt moderligt leende... Tror hon är väl medveten om betydelsen att få sitt liv räddat. Så dessa har nog redan fått en viktig roll här fort på kattdagiset.....

Undrar om man kan pruta på vetrinärkostnaderna som kommer nu..mängdrabbat kanske då dom är två..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/09/09 :  17:52:58  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Ni kanske kan få något bidrag från dom där KKS som Engelholm länkade till tidigare i tråden?

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/09 :  18:35:07  Show Profile Send mayro a Private Message


Skojade en aning om kostnaden iofs... Klart dom skall ha omvårdnad nu då dom bor här...oavsett vad så är dom numera vårt ansvar att ge det dom behöver.. Då Julia lyfte upp dom blev dom vårt ansvar... Ja redan då hon och hennes kompis hörde dom förtvivlade pipen vart dom vårt ansvar..

Så två av tyvärr massor av liknande små liv hade aningen tur att bli upptäckta och slippa lida svåra tider innan dom slutligen skulle fått slippa ifrån lidandet.

Funderar på att ringa tidningen här lokalt och be dom skriva om dessa små kissar. NÅGON kommer känna igen dom eftersom du ju ändå är "rätt stora" och säkert har redan setts av andra vänner till dom som numera INTE har dom kvar.... Så ser dessa "Andra" bilder av dom och kanske till och med påvisar vilka dom hänsynslösa mäniskorna är som gör en dylik sak som att bara kasta iväg dom ut i skogen för att dö plågsamt.. Skulle vara rätt gott att få anmäla dessa personer för detta tilltag. Och vi bor ju på en liten ort där det är högst svårt att dölja en sak som att ens kattungar bara försvann och sedan dyker upp i tidningen såsom hittade dumpade i skogen..Det är INTE vildkatter. För dom är vana med mäniskor. Det märks tydligt.. Inget skygga alls... Kommer till och med efter var man än går.. och kom själva direkt ur Julias jacka där dom låg då tjejerna kom med dom och gick raka vägen till mig som satt på huk två meter ifrån jackan för att bli omhändertagna.. Så gör inte vildkatters ungar.. Dom är skygga och vana vid att vara tysta då mamman är borta. Annars är dom ju inte mycket värda då andra vilda djur hittar dom direkt...

Så här är det garanterat folk som bara dumpat av dom där dom tror ingen skulle upptäcka dom.. Undrar hur man kan sova efter en sak som detta. och veta dom går ett hemsk öde till mötes chanslösa...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/09/09 :  18:45:29  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Bara funderar lite.
Det kan inte vara så att mamman har varit för långt från huset och varit tvungen att föda där hon var? mamman kanske finns i närheten,och har kanske ett halsband med adress.Bara en tanke

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/09 :  18:50:12  Show Profile Send mayro a Private Message

Dom är ju inte nyfödda dessa.. Och dom är mäniskovana som sagt..

edit
Och jag har ring lokaltidningen nu och talat in medelande om detta på tipsinlämmnandesvararen. Tidningarna skriver ju om dessa saker varje år så dom lär nog vilja försöka "nysta upp" detta så personen bakom detta lämnande av dom får sig en fundering i alla fall av oro för att bli igenkänd om denna person själv läser tidningen lokalt.. Nån vän till personen lär göra så i alla fall kanske... Jag hoppas och tycker det är värt ett försök i alla fall. Det kostar ju så lite på att ta denna lilla ändå unika chans som finns just för orten är så liten som den är här..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/09/09 18:56:00
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/09/09 :  18:51:28  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Ok! då förstår jag.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/09/09 :  20:33:29  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jag blir så förbannad så jag kokar när man gör på detta vis, dumpar ett par helt oskyldiga och värnlösa djur i skogen bara för att vissa inte har ryggrad nog för att ta sitt ansvar. grrr....

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/09/09 :  22:36:49  Show Profile Send Stickan a Private Message
Dom små missarna hade tur att det var ni som hittade dem.
Kanske kan höra med "Djurens Vänner" om de vet nån veterinär som kan kolla upp dem.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000