HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare till Klipsch RF 83 ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/09/05 :  23:49:22  Show Profile Send tian a Private Message


Hejsan alla forum vänner.
Vill ha lite tipps på intergrerade förstärkare som kan passa till mina Klipsch RF 83 ?
Håller på för fullt nu att försöka att låna hem och kolla upp såna förstärkare som kan tänkas vara intressanta.

Har ni några bra tips ?

Begangnat kan jag mycket väl tänka mig, och jag kan väl sätta prislappen till runt 20 000.

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/06 :  00:10:46  Show Profile Send mayro a Private Message


fråga Lech den kära klipchfantasten

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/06 :  06:57:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Något som tillhör den "mjuka" skalan.
Kanske en Opera Audio med rör iförsteget ?

http://www.akkelisaudio.com/images/operaref150big.jpg

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2007/09/06 :  09:39:36  Show Profile Send kris69 a Private Message
quote:
Något som tillhör den "mjuka" skalan.


Jag tror att Zalve har en poäng där. En integrerad rörstärkare med el 34 el 6550.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/09/06 :  10:00:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
Primare I30 kan nog bli helt perfekt. Spelar med mjukhet och värme men ändå med bra timing och dynamik. En mycket bra förstärkare som jag själv har och är helnöjd.

Finns begagnad här http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14777 och här http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14914

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/09/06 10:01:35
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/06 :  18:29:14  Show Profile Send mayro a Private Message

Du har ju en rätt extrem möjlighet att prova många fina små stärkare med inbyggd "feeling" och organiskt gotteljud... Så varför inte bege dig ut på en förbestämmd hifiresa och säg att under i alla fall i 1 års tid SÖKA medvetet och med flera stärkare tills DU finner ut exakt vad DU anser passa bäst..

DVS inte handla den första bästa du tycker fungerar utan söka vidare och sedan skriva en minnesdagbok i huvudet över hur dom OLIKA har lirat enligt dig..

Jag tex satte ju upp 5 år för att bestämma mig för OM lådor skulle få ersätta mina dipoler i framtiden.. I utagningen har iofs ÄVEN två st dipoler passerat mitt hifirum med goda resultat... Men jag har pallat ändå gå tillbaks till min medvetna målsättning att jag skall lira lådor...

Hoppas du förstår hur jag menar..

Efter en sådan "resa" så har du förutom skaffat dig en rätt gedigen erfarenhet. Men också HUNNIT MED själv och verkligen fått utvärdera din väg riktigt noga samt genomarbetat...

Ja bara en tanke som KANSKE även skulle passa in för dig med stärkarval såsom det gjort för mig med högtalarval.. Klipch stog ju på min lista också. Men tyvärr blev det inte läge för testa sådana... Men du kan ju nu göra detta. Du har ju redan sådana ju...

Och berätta sedan om din lilla utflykt bland olika stärkare du får tillfälle att utprova...

MVH

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/09/06 18:31:14
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/09/06 :  18:46:07  Show Profile Send Lech a Private Message
Ja, du Mayro
quote:
Posted - 2007/09/06 : 00:10:46

fråga Lech den kära klipchfantasten



Egentligen kanske jag inte är Klipsch fantast. Men för att få ett mycket bra ljud av lågeffekt "rör" ""Trioder"" så har Klipsch visat sig från en sida som de flesta inte kunnat prestera.
Jag hade i detta fall satsat på Andersson Triod till dessa burkar.
( är dock inte integrerad ) och pre Edison ONE.

Nu har jag aldrig själv lyssnat på combon men specar prestanda ser ut att "älska varandra" Du bör komma undan med 5-6K för en Andersson triod beg. och 3 k för Edison Erik Anderson här på forumet kan kanske hjälpa dig.

Min prediktering är ett Mycket dynamisk,spelglatt paket med noll brus och sus. Högt ljudtryck kommer att erhållas om man nu vill ha det.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/09/06 18:50:53
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/06 :  19:29:23  Show Profile Send mayro a Private Message

Där ser man. Det fanns ett tänkbart tips som "samansatt paket" att söka prova från den goa Lech ....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/09/06 :  19:45:43  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
En begagnad Copland CSA 28 känns inte fel i detta läge. En kandidat som spelar sammanhållet och musikaliskt och som kommer att ge sitt allra bästa med lättdrivna burkar. Sätt ihop med vettiga signal och högtalarkablar som tex Silk och Silspeak, inte jättedyra men oerhört bra!(Lågdistorderade samt neutrala).

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2007/09/06 20:12:35
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/09/07 :  00:20:43  Show Profile Send tian a Private Message
Om vi ska köra förstärkare utan rör ? vad förslår ni då ?
Kan de nya ICE power tekniken göra under? eller kanske Nuforce,Lyngdorf(Tact) ?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/07 :  02:25:09  Show Profile Send mayro a Private Message


Jungson är billiga och "rätt ok" som du säkert sett förr skrivits....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/09/07 :  06:46:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Kan de nya ICE power tekniken göra under? eller kanske Nuforce,Lyngdorf(Tact) ?
Den nya tekniken med switchade slutsteg är intressant och utvecklas konstant. Det är definitivt värt att testa.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000