HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Multiband dynamics...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/05 :  14:53:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Experimenterade idag lite med lite programvara. Här ska man kunna expandera olika register om man vill, funderar på hur det låter om
man gör så i basen. Jag tror att de som har erfarenhet av PA-grejer har koll på sånt här, jag fattar inte särskilt mycket tyvärr.
Någon som kan förklara vad de olika funktionerna på bilderna kan tänkas vara?
Det finns iofs hjälp i programmet men inlärningströskeln verkar ganska hög för mig.




Edit: Inga svar under Wifi så långt, testar DIY-avdelningen...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/05 :  23:50:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ingen?

Synd, då får jag ju krypa till korset och ge mig i kast med manualen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/09/06 :  18:59:33  Show Profile Send ILLY a Private Message
Alltså, den ser ju ut att fungera exakt som masteringsverktyget VST MultiCompressor. Att det rör sig om en multibands kompressor råder ju inget tvivel om. Jag har någorlunda bra koll på hur man använder den, men vete sjutton hur man ska beskriva det med ord. Känns som ett typiskt verktyg man får prova sig fram med, för att lära sig. Ganska intuitivt enligt mig, om det uppdaterar i realtid, alltså.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/06 :  21:38:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jodå, har plöjt manualen bitvis nu och man kan åstadkomma en faslig massa intressanta grejor i realtid med det här programmet.
Lade till expander i basen och fick ett jäkla drag... Inte hifi precis men jättekul!

Jag har använt programmet länge för att mildra rumsnoder lite men inte experimenterat med det förrän nu.

Nyttigt, till och med väldigt nyttigt att experimentera med sånt här. Testade att fördröja signalen i ena högtalare med två millisekunder och hela ljudbilden försköts åt vänster. Sen kan man addera dist och allt möjligt. Man lär sig hur saker och ting låter, och får en inblick i vad man kan göra i en studio. Något jag inte har koll på alls.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/09/06 :  22:10:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Hmmmm... "expander", hur funkar det? Är det "anti"-kompression?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/06 :  22:17:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Japp

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/07 :  09:15:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man kan lägga på lagom med dist i övre registren så får man "detaljerat" ljud.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/09/07 :  11:19:53  Show Profile Send acebowler a Private Message
Hmm.. en komprimerad produkt kan väl inte okomprimeras...

?


GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/07 :  11:50:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Hmm.. en komprimerad produkt kan väl inte okomprimeras...

Mjoaenjae...

Du har ju förhoppningsvis toppar och dalar i någon mån och då kan du ju köra en motsatt rutin i datorn jämfört med komprimering. Du kommer ju aldrig få tillbaka orginalljudet men du kan fortfarande "dra isär" det.

Hur bra det sen låter kan ju vara en annan femma förstås.

Innan förvirring uppstår så är det bäst att påpeka att det rör sig om dynamisk kompression/expansion och inte något annat.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/07 :  13:33:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Det som är komprimerat förblir så och går inte att ändra på. Med en expander kan man t.ex ställa in ett tröskelvärde, vi kan säga -30dB. Sedan ställer man in brantheten och hur många dB man vill expandera. Det betyder att om och när nivån i musiken hamnar under -30dB så kommer förstärkningen att minska med det antal dB som man ställt in. Idag finns det burkar där man delat upp bandet i tre och upp till fem band som man kan förskjuta bandbredden på. Inställningarna brukar vara attack time, hold och release time. Det finns andra inställningar också som jag inte vill gå in på just nu.

Edited by - gcs on 2007/09/07 13:35:01
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/07 :  13:39:09  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Precis det jag tänkte på gcs även om jag kanske uttryckte mig klumpigt. Låter rätt lustigt om man ställer in värdena "fel" så att ljudet pulserar upp och ned hela tiden.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/07 :  16:37:30  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ztenlund: Brusmodulerat?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/07 :  21:08:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Det betyder att om och när nivån i musiken hamnar under -30dB så kommer förstärkningen att minska med det antal dB som man ställt in. Idag finns det burkar där man delat upp bandet i tre och upp till fem band som man kan förskjuta bandbredden på. Inställningarna brukar vara attack time, hold och release time. Det finns andra inställningar också som jag inte vill gå in på just nu.
Stämmer precis, allt det där finns och här kan man göra det i fyra olika frekvensband.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/09/08 :  22:20:12  Show Profile Send lennartj a Private Message
quote:

Det som är komprimerat förblir så och går inte att ändra på.

Fel,
det är just möjligheten att göra en expansion som är inversen av tidigare kompression som DBX nyttjade för analoga bandspalare och en liten utgivning av LP (blev ingen hit). Om jag inte minns fel finns det minst en tråd om det här på HiFi-forumet.
Även Dolby A, B, C och S anser jag höra till denna kategori.
Däremot håller jag med om att det är nästintill omöjligt att "rå på" en multibandskomprimerad inspelning när man inte känner till värdena på alla parametrar som använts, och det gör man ju vanligtvis inte, ibland inte ens ljudteknikern själv efteråt.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/09 :  01:29:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Du har nog dessvärre fel Lennartj. Det du talar om är något helt annat. Det är olika typer av brusreduceringar som arbetar enligt olika mönster. Den här typen av kompressorer kallas för kompander vilket betyder att man komprimerar på ett visst sätt vid inspelningen och sedan expandrar spegelvänt vid avspelningen. Det här tekniken är enbart avsedd för analoga inspelningar på band eller vinylskiva. Den för vinyl heter dBx typ II som också var avsedd för kassettbandspelare. Jag har några sådana skivor som låter mycket bra och faktiskt bättre än vanliga vinyler. Vad som händer är att man i första hand slipper allt skivbrus men man får också lägre THD och ett större frekvensomfång eftersom man inte behöver styra ut signalen lika starkt som när man graverar som vanligt.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/09/09 :  08:33:22  Show Profile Send lennartj a Private Message
Faktiskt inte,
vad jag vände mig mot var det tvärsäkra konstaterandet att kompression skulle vara en irreversibel process.
Dessutom har jag en DBX-burk som du kanske inte känner till modell 128, med variabel expansion/kompression, där tröskelkontrollen dessutom kan kopplas ur, förutom funktionerna för brusreducering av band och skivor.
Däremot påstar jag inte att den är speciellt användbar för att göra multibandskomprimerade inspelningar mer lyssningsbara. Det har visserligen hänt, men är sällan mödan värt.



Edit: otydlig formulering

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2007/09/09 08:39:47
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/09 :  12:00:43  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Däremot påstar jag inte att den är speciellt användbar för att göra multibandskomprimerade inspelningar mer lyssningsbara. Det har visserligen hänt, men är sällan mödan värt.
Jag känner till den burken eftersom jag provade den någongång under 70-talet men då var den utan dBx type 2. Dbx typ 2 kom till runt 1980. Jag har ju alltid gillat många av dBx produkter men den här var inte så lyckad som jag minns det. Jag har själv en dBx 4BX som är en trebands expander. Den är lite svår och den fungerar egentligen bara med lite glesare musik, men med dagens hårdkompimerade popmusik så är den helt verkningslös, i alla fall i positiv bemärkelse. Jag undrar just hur man kan expandera musik som består av en kompakt massa med avklippta toppar.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/09/09 :  15:18:13  Show Profile Send lennartj a Private Message
quote:
Jag undrar just hur man kan expandera musik som består av en kompakt massa med avklippta toppar

Det undrar jag också, för avklippta toppar, som du säger, är ju just klippta och inte komprimerade och det är inte en reversibel process.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/09 :  15:47:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Apropå dBx. Jag tycker att det är synd att man lagt ner tillverkningen av dBx typ 2 compander. Jag vore glad om man kunde köpa lite nya vinyler som är typ 2 encodade. Lennartj har du själv några dBx encodade vinylskivor?
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/09/09 :  16:47:56  Show Profile Send lennartj a Private Message
Just nu hittar jag bara Supertramp-albumet med den träffande titeln "Even In The Quietest Moments..." köpt i London i mitten av 80-talet. Jag har bestämt för mig att jag köpte tre LP med olika musikstilar vid det tillfället, men att jag sorterade in dem bland alla andra. Att gå igenom alla hyllmeter med LP för att hitta dem har jag inga planer på för tillfället. Det får bli en glad överraskning när man råkar hitta någon av dem.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/09/09 :  17:01:20  Show Profile Send lennartj a Private Message
Tyvärr har jag för lång och dålig signalväg när jag spelar LP genom min DBX 128 som är kopplad via en DBX 200. Det blir 4 extra lakritssnören i serie. Det går 14 par signalkablar från den burken, så det handlar inte om småpengar för att byta till bättre kablar.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/09 :  17:15:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det låter kul det där. Du kan väl återkomma när du lyssnat på någon av dina upphittade skivor. Jag har mest klassiskmusik och lite filmmusik typ Zarathustra från den då akuella filmen filmen 2001. Nä som sagt det skulle vara kul om man tog upp tillverkningen för då skulle nog jag köpa flera dBx-vinylskivor. CBS utvecklade också ett brusreducerings system för vinyl som inte heller blev något av. Däremot så hamnade den i all tysthet på laserdiscarna. Det märkliga är att skivknaster och knäppar dämpas jämfört med en vanlig vinylskiva. Det här var mycket OT men det är kanske ändå några som är intresserade av detta.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/10 :  12:18:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Det här var mycket OT men det är kanske ändå några som är intresserade av detta.
Jag tycker det var intressant.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/09/10 :  14:06:18  Show Profile Send acebowler a Private Message
Jo visst kan man väl göra någon form av "okomprimering/expandering" men det blir inte särskilt likt orginal...men vad som e orginal är väl per definition.. inte mycket musik som inte något är tillskruvat eller komprimerat/ändrat/tillagt på något sätt...


GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000