HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 XPHP, Qudos eller SW511T
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2007/09/05 :  12:20:30  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
Vilken är din favoritt bland neutrala högtalarkablar i den överkomliga prisklassen 50-100kr/m? Är det Monster Cable XPHP, QED Original (Qudos), IXOS SW511T eller någon annan namnkunnig kabel?
Det är intressant om den är allround, dvs funkar fint i single- resp. bi-wire, korta och långa längder, med olika högtalarlaster, etc. Finns det någon sådan kabel???

IXOS SW511T säljs inte längre. Jag har mejlat tillverkaren en fråga om vilken av deras nuvarande högtalarkablar det är som bäst motsvarar SW511T, men jag har inte fått något svar.

Edited by - Little Esther-fan on 2007/09/19 07:56:53

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/09/05 :  22:17:47  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Monster Cable XPHP

Denna kabel har jag testat för många år sedan och mina erfarenheter säger att den rundar av alla hörn lite grand, dvs mjukt och lyssnings vänligt och det passade bra med de högtalare som jag hade då.
quote:
Ixos SW511T

Har även haft Ixos SW511T långt efter Monster kabeln tillsammans med andra högtalare och den är en mer neutral kabel enligt mina erfarenheter.
Ps. Jag har bara använt dessa kablar singel-wire kopplat.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2007/09/06 :  18:31:39  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
Jag tycker att Monster Cable XP NW är bra för 39kr/m. Det vore intressant att få veta om någon har jämfört den med XPHP för 69kr/m. Det skulle inte förvåna om den billigare slår den dyrare i somliga system.
Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2007/09/07 :  10:21:07  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
I denna tråd diskuteras hur olika kablar kan låta rent subjektivt. Jag hoppas att några personer skiver om sina upplevelser, som man haft i samband med byten av högtalarkablar eller genom jämförelser. Kablarna som diskuteras här är de som köps metervis, oterminerade.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/09/07 :  10:23:58  Show Profile Send B-200 a Private Message
Ixos SW511T, använder den själv.
Den tillverkas dock inte längre, vilket är synd.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2007/09/16 :  12:26:49  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
Jag har haft Supra Ply 3.4 i ett antal dagar nu, men jag är inte överlycklig... ännu?
Det saknas en del detaljer i diskanten, som dessutom är vass och sprucken. Till mina LS3/5a (15 Ohm) är de kanske inte optimala , till mina EA109 kanske jag måste tänka på Bi-Wire koppling, om jag ska behålla Supran.

Tar det tid att få detaljerna i diskanten att "komma fram"? Är det tidskrävande att bränna in kablarna?

Har någon en idé?

Edited by - Little Esther-fan on 2007/09/17 16:01:55
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/09/17 :  16:26:27  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Det saknas en del detaljer i diskanten, som dessutom är vass och sprucken


Detta är precis min erfarenhet av supra ply 3.4 (utan att överdriva problemet). I övrigt är de trevliga och prisvärda kablar tycker jag. Med ovan nämnda reservation.

Jag vill gärna tipsa om (jag är inte den förste på forumet som gör det...) Clas Ohlsons EKU ringledning, blev väldigt positivt överraskad över hur bra den var, en del vittnar om att den kräver lång inspelning, jag tyckte den lät trevligt från redan början - inte lika "ljust" klingande som Supra Ply. Dessutom får du 10 meter för 29 spänn, det är nästan för billigt för att inte pröva.

Edit: http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251839#49-205-15

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/09/17 16:27:19
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/09/17 :  17:43:30  Show Profile Send Eref a Private Message
Med mina LS35a 15ohmsvarianten passar Supra Ply 3,4s väldigt bra tycker jag, hörbart bättre än diverse andra kablar jag testat. Men mina var nog inbrända från början eftersom jag köpte dem begagnade. Kabeln är ju också någorlunda lätthanterlig vilket är ett klart plus.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2007/09/17 :  23:50:08  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
Tack, både guy gadbois och Eref!

Ja, en billig kabel behöver inte vara dyr , men problemet med inbränningen är intressant. Jag får ge mig till tåls ett tag, Eref. Vi har ju samma högtalare, kanske de blommar ut med tiden .
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000