HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klass A steg och hifi-möbel temp mätt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/18 :  12:35:16  Show Profile Send OcA a Private Message
Har ett litet dilemma med min nuvarande uppställning av hifi'n och det är att mitt slutsteg står på golvet... Efter att ha gjort lite omflyttning i stereohyllan finns det nu plats för steget i möbeln, men kruxet är att det är ett klass A steg och behöver ventilation...

Ställer jag in steget i hyllan blir avståndet mellan kylflänsarna och väggen i hyllan inte stort (vi snackar cm), men på höjden är det drygt 25-30 cm och värme stiger ju som bekant...

Törs jag klämma in steget där, eller riskerar jag att överhetta det och få total härdsmälta? VOre inte så kul, men det är heller ingen hit att ha det på golvet eftersom det ser riktigt taskigt ut och sannolikt påverkar ljudet iom att steget står ca 20 cm från högtalaren...

Några tips? Att såga upp väggarna i hyllan är heller inget jag är pigg på...

Enligt Krell bör man ha runt 20 cm luft runt steget, men jag har sett folk på nätet som knölat in Krell steg i trånga möbler och det verkar funka för dem.

Min tanke är att så länge ventilationen uppåt är god så borde det funka? Kylflänsarna är ju också av modell gigantiska så de leder av värmen rätt bra. Har aldrig varit med om att steget blivit brännhett, utan det är mer mysvärme som bildas.

Hyllan är en vanlig Benno från IKEA och just nu finns det tyvärr varken finnans eller ork att bygga något eget eftersom det inte finns vettiga alternativ att byta till för skapliga pengar. Det närmaste jag kommit har varit Atacamas stereobänk, men den kostar runt 4-5000 spänn vilket är på tok för mycket.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/09/19 15:32:44

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/09/18 :  12:46:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Mät tempen på steget som det står, ställ sen in det o mät igen.
Springer det iväg med 10-20 grader högre så hade jag aktat mig

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/18 :  12:53:12  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för tipset! Ska jag mäta direkt på en av flänsarna då eller?

Vad är acceptabelt då? Allt under 10 grader upp?

Är ju ett aber med dessa steg att de kräver bra ventilation, men det är inte kul att ha det på golvet. Speciellt inte när man har folk hemma som kan snava på det och/eller spilla nåt skit i det...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/09/18 :  12:58:01  Show Profile Send B-200 a Private Message
Hade gjort ett slutstegsbänk om det varit jag.
En träskiva och gängstav eller ännu bättre köp ett lackbord och såga av benen i den höjden du vill ha.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/09/18 :  13:02:27  Show Profile Send huzze a Private Message
Du kan ju även se till att stärkarn får tillräckligt med luft underifrån så borde det inte vara något problem. (Såga hål i hyllplanet t ex)
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/18 :  13:11:41  Show Profile Send OcA a Private Message
Lackbord är en bra idé, men det löser inte själva grundproblemet, dvs att jag vill få in det i den befintliga möbeln. Har heller inte plats vid sidan av stereobänken att ha steget, så det står lite snett framför på nåt vänster...

Göra hål i bottenplanet är ju görbart. Bara att ta en rejäl träborr och dra upp ett par hål.

Ska prova med att ta tempen på steget först och se vad som händer.

Ett sista alternativ skulle ju kunna vara nån sorts fläktlösning, men det känns onödigt krångligt och dessutom låter fläktar alltid. Vattenkylning avsedd för PC kanske...

Tack för tipsen så länge!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/09/18 13:31:27
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/09/18 :  13:36:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
mät på flänsarna o ta gärna innerst om det går o mät ovanpå med. Ärligt talat vet jag inte vad som ska räknas som farligt högt men +20 grader nu betyder ganska mycket mer när det är sommar. Plus att det är alltid bäst att vara på den säkra sidan. Annars kan tex 2 st 12v fläktar kanske vara nått ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2007/09/18 :  13:37:33  Show Profile Send Staffan a Private Message
Jag skulle aldrig ställa in mitt
i ett rack.
Har ställt mitt på stora gummiklossar
från Jula för att få bättre cirkulation
men det blir mycket varmt ändå.



Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/18 :  13:54:26  Show Profile Send OcA a Private Message
Som det står nu blir det inte farligt varmt alls. Är ju inte så man bränner sig direkt!

Känns rätt behagligt att lägga handen eller foten på det, men nu är det ju svalare i rummet också. På sommaren gick det lite varmare. Får mäta och se helt enkelt!

Vad ska jag koppla mina 12v fläktar till? Går ju knappast att köra nätström på dem...

Edit: Hittade ett par lämpliga objekt hos IKEA angående hifi-möbel. Soffbord! Finns ett par som kan funka och ventilation/luftcirkulation är bättre iom att de är mer öppna än vad en TV-möbel är. Steget står fortfarande på golvet men under bordet så att säga... Sedan finns en mellanhylla att ha försteg och DVD på... Billigt med, typ 700 spänn...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/09/18 14:31:26
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2007/09/18 :  16:05:27  Show Profile Send Raffe a Private Message
Tjo,

Du kan ju kolla hur jag har det. Hos mig är det inga problem med överhettning, steget blir inte varmare än när jag hade fritt stående.


//Jonas

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/18 :  17:04:19  Show Profile Send OcA a Private Message
Raffe -> Är ungefär så trångt det blir hos mig, fast med mer luft uppåt i hyllan... Borde inte vara några problem för mig om det är lugnt hemma hos dig. Konstruktionerna är ju rätt lika...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/09/18 :  18:41:47  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Har du ingen stek termometer? Den kör jag, funkar kanon.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/18 :  18:52:28  Show Profile Send OcA a Private Message
Får låna morsans...

Ska testa det så fort jag har tid! Är lite fullt upp just nu, men i helgen finns det nog en liten lucka!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/19 :  15:35:12  Show Profile Send OcA a Private Message
Mätte tempen idag med en vanlig termometer. Knölade in den mellan kylflänsarna längst in mot steg och även längre ut för att se om det var någon skillnad.

Längst in mättes tempen till strax under 30 grader vid normal drift (ej tomgång)
Ytterst mättes ca 23 grader upp.

Tycker det verkar gå väldigt svalt steget, så det borde inte vara några problem att köra det inne i möbeln.

Har även ställt CD'n ovanpå steget för att simulera en mer instängd miljö och sedan har jag kört CD'n rakt in i steget via variabla utgången. Sämre ljud blev det utan försteg iaf. Mer detaljer, men gud så vasst och essigt... Och botten i massor tappade man, men försteget kommer ikväll och då ska ordningen vara återställd.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/09/19 :  15:50:37  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
CDn ovanpå är inte bra, dacen gillar inte höga temperaturer, vet inte om det kan ha orsakat kasst ljud.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/19 :  16:00:51  Show Profile Send OcA a Private Message
Kan så vara... Är en rätt gammal CD också, kan ha med saken att göra. Men kontentan är ju ändå att steget inte går så fruktansvärt varmt som det står nu. Vet ej vad en "säker" temp för ett klass-A steg är? Har sett någon som använt sina klass a Nelson Pass som spis och stekt ägg i stekpanna... Bör väl vara runt 70 grader och lite till för att lyckas med det...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/19 :  16:03:13  Show Profile Send Lovan a Private Message
Fem sekunders regeln. Kan du hålla handen på kylflänsarna i 5s utan att bränna dig är det ingen fara
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/19 :  16:06:37  Show Profile Send OcA a Private Message
Haha! Den var bra!

Nu är det inga problem... Väldigt skönt att vila nävarna på steget när man varit ute i höstrusket...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/09/19 :  16:10:32  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
En hederlig Klass-A eller Rör-stärkare slår alla braskaminer med hästlängder.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/19 :  16:14:52  Show Profile Send OcA a Private Message
Min gamla NAD S300 blev duktigt varm den med utan att vara klass-A... Men Krellen är givetvis strået vassare! Ska testa att baxa in aset i möbeln och se vad som händer... Fastnar skinnet på nävarna när jag tar på den är det kanske läge att ställa den på golvet igen...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/09/19 :  18:17:50  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Om du kollar mitt galleri så ser du hur mina block står. Jag kollade upp vad förra ägaren hade för temp, han hade 57. Jag ligger på runt 50-53 beror på lite i rumstempratur, eller om det är sommar. http://minhembio.com/marcus_ec

Så dina är rena klass a/b steg i värmeutveckling. =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000