HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Canton RC-L - modda boxen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/09/15 :  14:08:00  Show Profile Send svanbo a Private Message
Edit: Ämnet ändrat för att om möjligt få svar på frågeställningen sist i konversationen

Då detta var/är en väldigt populär högtalare gissar jag att många av er har/har haft denna. Vad är era erfarenheter gällande att spela med eller utan box, vilket föredrog ni? Vad tyckte ni var skillnaderna?

Anledningen till min fråga är, som ni kanske förstår, att jag har dessa och nu har jag för första gången provat UTAN box, största anledningen till detta var att jag köpte en balanserad kabel mellan för- och slutsteg och då kan man ju inte använda boxen. Jag upplevde direkt att basen inte alls gick lika djupt, å andra sidan känns den nu tightare. Detta är kanske en naturlig konsekvens, frågan är om det måste vara så, att djup bas = inte lika fast bas? Basen kanske upplevs som fast bara för att den inte går så djupt? Jag tycker ofta att mindre golvare eller stativare som inte spelar så djupt har en väldigt fast bas.

Era reflektioner/tankar kring detta mottages tacksamt.


Edited by - svanbo on 2007/09/18 15:44:41

Archelon
Member

86 Posts

Posted - 2007/09/15 :  14:28:32  Show Profile Send Archelon a Private Message
jag tycker att det låter bättre med boxen.
har inte testat speciellt mycket utan...
du kan ju testa att koppla in boxen mellan cd / försteg eller lp / försteg.

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/09/15 :  17:21:17  Show Profile Send Snoop a Private Message
jag har ägt dessa högtalare, och jag förespråkar boxen alla gånger blir mycket fylligare och goare ljud, samt att du även kan tweaka diskanten lite om man tycker den är lite bråkig

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2007/09/15 :  22:15:59  Show Profile Send SW a Private Message
Jag tycker att de låter bäst med boxen inkopplad och högtalarna är konstruerade för att köras ihop med boxen. Du tappar upp till 12 db i nivå på basen ner mot 30 hz om du kör utan box. Boxen med kontrollerna i mittläge har en basförstärkning som börjar vid ca 100 hz och ökar så det blir ca 12 db extra basförstärkning vid 30 hz. Under ca 25 hz skär ett mycket brant högpassfilter bort ultralåga frekvenser. På detta sätt får de en rak frekvensgång ner mot 20-25 hz. Med boxen inkopplade tycker jag också att högtalarna får en fylligare klang på röster och akustiska instrument. I toppen kanske man tappar lite upplösning med boxen inkopplad men klangligt låter de ändå bättre med boxen inkopplad, helheten blir bättre.
I mitt rum tycker jag att de spelar bäst med metallfronten på, röster och akustiska instrument låter naturligast då. Jag har dom ganska nära bakväggen, fronten på högtalarna är 50 cm från väggen. Får jämnaste frekvensgången i basen då. Har dom bara lite invinklade, då tycker jag de låter bäst i mitt rum.
Det är alltså mina erfarenheter av RCL-arna.

S
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/09/15 :  22:45:16  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Balanserat är klart överskattat tycker JAG :)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/09/16 :  14:23:19  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tack för era synpunkter! Men upplever ni inte att basen blev snabbare/tajtare med boxen bortkopplad? Dessutom är ju boxens nätdel av inte så imponerande kvalitet, i min anläggning genererar den en hel del brus samt en rejäl smäll vid varje på- och avslagning.

SW, tack för din utförliga beskrivning, har inte fått det så detaljerat beskrivet för mig tidigare!
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2007/09/16 :  16:50:40  Show Profile Send SW a Private Message
Jag har byggt en separat nätdel till boxen eftersom den som följer med är mer eller mindre ett skämt. Boxen skall ha plus/minus 15 volt.
Jag upplever inte basen som sämre med boxen, bara fylligare och djupare.

S
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/09/16 :  16:56:38  Show Profile Send svanbo a Private Message
Intressant! Är detta något man kan göra med tummen mitt i handen? Vet du annars någon som kan göra det? Stridbeck kanske?
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2007/09/18 :  19:39:19  Show Profile Send SW a Private Message
Tror absolut att Stridbeck kan bygga en sådan nätdel.
Den jag har byggt består av en 2x18 volt 30VA trafo, 4 likriktardioder (schottky), kondingar och 317/337 stabbar.
Boxen innehåller 12 st dubbla OP-förstärkare. Har också byggt om den och bytt ut några av OP-förstärkarna. Om det blev bättre är nog en smaksak.

S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000