HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Nån som blivit blåst på förskottsbetalning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2007/08/29 :  21:09:26  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Lite apropå "efterkravstråden".
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63175

Hur är erfarenheterna åt andra hållet s.a.s
Känns alltid nervöst när man skickar pengar till
nån man inte känner. Kan bli påfrestande väntan!
Men hittills har det aldrig hänt nåt för min del,
vad jag kommer på i skrivande stund i alla fall.
Vore intresant att höra om folk råkat illa
ut också på detta sätt.

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/08/29 :  21:18:47  Show Profile Send iroise a Private Message
Intresant, detta har jag också funderat på.
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2007/08/29 :  21:21:45  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Jag har handlat rätt så mycket på Tradera, men aldrig blivit blåst, men jag kanske har haft tur.
MVH Revoxarn.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/08/29 :  21:27:28  Show Profile
Förskottsbetalning skulle jag aldrig någonsin gå med på.

På tradera kan det vara okej tack vare omdömmessystemet, men fortfarande ska man akta sig för större summor.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/08/29 :  21:28:00  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Jag har mest handlat från sverige men jag kollar alltid upp personen i fråga innan och en kreditupplysning kostar ju inte skjortan. Då vet man i alla fall vem man har att göra med.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/08/29 :  21:46:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har handlat lite runt om klotet,mest delar tillbyggen.
Singapore och mycket långväga avkrokar.
Har alldrig blivit blåst.trots förskottsbetalningar överallt.
Det mest sega stället jag träffat på är Tentlabs,skickat fel saker,fel antal.Tog "bara" ett par månader att få kontakt med han,smidigare handla hos Tentlabs distributörer.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/08/29 :  22:13:47  Show Profile Send B-200 a Private Message
har betalat i förskott en hel del gånger men det handlar väl om tur helt enkelt och sunt förnuft.
har man hemnummer till personen och testat så det funkar så är det ju grönt ljus. så tänker jag

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/08/29 :  22:41:49  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
För min egen del har jag aldrig haft problem med att betala i förskott.
Jag har bara handlat av privatpersoner via HiFiMagasinet och Blocket och alla affärer har gått bra.

Fast det är ju klart, när jag är intresserad av att köpa beggat så kollar jag annonserna från närområdet först.

Det enda tråkiga har varit när man själv ska sälja något och köparen ångrar sig ungefär samtidigt som man ska köra iväg 5 mil till närmsta Bussgods med ett förstärkarpaket på ca 25-30 kg, har hänt ett par ggr

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/08/29 :  22:52:59  Show Profile Send svanbo a Private Message
Har också förskottsbetalat ett par ggr utan problem. Brukar gå på magkänslan, har man pratat med personen ett par ggr och han verkar vettig, man har adress, telefon o.s.v... så tycker jag det känns rätt lugnt. Ett STORT plus är om personen är medlem på hififorum

Fast det handlar mest om mindre summor, skulle nog inte förskottsbetala säg 10 lax.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/08/30 :  10:29:12  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Har förskottsbetalat för närmare 100tkr utan problem. Dock så har jag vid båda tillfällerna haft mycket info innan transaktionerna har gjorts.

Mima senaste V.S högtalare köptes tex efter att Albert själv rekommenderat att handla med killen då de var goda vänner...

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/08/30 :  10:56:29  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Heller aldrig problem. Förskottsbetalat 4-5 gånger. Endast en gång med lite större pengar (nervöst) men har inte blivit blåst.

Artphotography
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/08/30 :  11:11:50  Show Profile Send boombox a Private Message
Har gjort kanske 10 förskottsbetalningar utan problem. Snackar med säljaren och går på magkänsla
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/08/30 :  13:27:22  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Samma här, no probs, dock aldrig mer än en tusing (tror jag)...har också sålt på 50-50 dvs. hälften före ( köparens risk) jag skickar och får resten sedan ( min risk).

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/08/30 :  14:12:12  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag har blivit blåst av en snubbe i Ystad. Som skulle löpa en QED DA omvandlare. Den komm tillbaja då han sa att han inte hade fått någon avi. Han ljög ju förstås. Han ville nog inte betalapostförskots avgiten och portot.
Sen la jag ut den en gång till den här gången fick jag pengarna.

Har också sålt min singelsamling till en ärlig person i Robertfors. Han sate in pengarna på mitt bankgiro och jag skickade sedan 600 singlar dit. Tror att bara Norrlänningar tror så pass gott om folk.
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/08/30 :  14:36:13  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag har handlat mycket på förskott utan några problem. Använde mig av postförskott en gång o gör alldrig om det , det tog en j..la tid att få pengarna.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2007/08/30 :  15:04:37  Show Profile Send David A a Private Message
Skulle aldrig betala ut pengar i förskott till en okänd människa.
Finns flertalet därute som satt i system att kränga saker som inte finns. Och oftast handlar det dessvärre om ganska mycket pengar när det gäller hifi.
Till skillnad från efterkravshistorien(som givetvis är mycket tråkig också) så finns det här pengar att tjäna för dom oärliga.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2007/08/30 :  15:34:20  Show Profile Send ryst a Private Message
Har heller aldrig blivit blåst. Har dock inte köpt får några större summor utan att ha sett prylen i fråga heller.

Däremot sålde jag min dvd till en kille som inte tvekade att betala in till mig. Men jag är å andra sidan ärlig .

Helst vill jag varken sälja eller köpa utan att prylen blir undersökt av båda parter innan det blir affär.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2007/08/30 :  17:05:14  Show Profile Send Per2 a Private Message
Jag skickade ett par högtalarkablar till en kille en gång som inte ville betala. Jag ringde säker 10 gång till honom och han lovade och lovade men såg aldrig till några pengar.
Som tur var bodde han hemma så jag hotade med att ta kontakt med hans föräldrar och då löste sig situationen.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2007/08/30 :  18:44:16  Show Profile Send kebarb a Private Message
Jag blev lurad när jag beställde ett par högtalare från en kille i Torshälla.
Jag betalade men de kom aldrig, ständigt nya ursäkter. Den roligaste var
när han sade att han hade cancer!

Kontaktade föräldrarna och allt men det löste sin aldrig, så om någon vill
driva in 1000:- från en snorunge utanför västerås så bjuder jag på denna.

Många av bedragarna är OTROLIGT insatta, de kan snacka för sig osv. Jag
har avslöjat en par av dem som försökt sälja mig saker över blocket.

Att gå på magkänslan är inte så smart alla gånger för de låter oftast väldigt
ärliga och kunniga. Oftast är de dock inte så smarta så det går ju att lura dem
tillbaka.

Ett bra sätt är att be en vän ringa upp från ett annat nummer och vilja köpa
samma sak. Om säljaren säljer föremålet till båda köparna så är det en
bedragare till 100%. (hoppas de inte läser här och lär sig) Det finns en rad
andra mer eller mindre smarta sätt att lista ut de sanna motiven bakom
affären, allt handlar om diskret förhörsteknik ;-)

//K
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/08/30 :  22:44:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag har bet. i förskott otaliga ggr med skiftande summor både inlands och utlands. Kan personen backa upp sin 'säljarvärdighet' med betygsystem liknande Tradera eller Ebay eller motsvarande så är det plus. Man får dock vara försiktig och jag avstår hellre ett köp som känns 'fel' än att bara köra på och hoppas att det går vägen.

Man kollar mailadressen, namn, tel.nr, bostad etc. Finns annonsen på flera olika sajter? Vad säger bilderna? Vad säger säljtexten etc?

Exempelvis så var det en snubbe som skulle sälja en sprillans Esotericspelare på Ebay. 0 i feedback. Upptäckte att bilderna var 'lånade' från annan sajt. Mailade och frågade om det var hans maskin på den andra sajten då de verkade bo i olika världsdelar och den andra snubben hade bra med feedback som säljare och köpare. Inget svar. Veckan senare kom den upp igen. Annan säljare med 0 i feedback. Samma bilder och text. Varför byta Ebaykonto för att man inte får sålt sin maskin? Mailade igen. Inget svar. Eh?

Blocket är en riktig skojarsajt det också och man bör undvika i möjligaste mån.


Har också sålt en del saker för skiftande summor pengar och har alltid begärt, och också fått, förskottsbetalning. Skulle aldrig komma på tanken att, eller för den delen våga, 'lura' nån; Tänk er själva att blåsa nån för att två veckor senare hitta köparen ståendes på trappen med hela hifi-gänget för att "snacka lite" om dem där förstärkaren som aldrig kom.

/M
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/08/30 :  22:54:13  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
så om någon vill
driva in 1000:- från en snorunge utanför västerås så bjuder jag på denna


Frestande, men Torshälla ligger utanför Eskilstuna....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/08/31 :  10:00:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Drkim delade med sig av sina problem med ett köp av en McIntosch CD-spelare från Italien: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56458

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2007/09/01 :  14:05:31  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Om jag säljer saker så begär jag en delbetalning in på mitt personkonto innan jag packar prylen. Oftast så brukar jag kunna komma överens med köparen om att delbetalning motsvarar fraktkostnaden, sen så blir det efterkrav/postförskott på den resterande summan.
Dessutom så brukar jag fotografera inpackningsprocessen och erbjuda köparen att godkänna förpackningen innan jag skickar.

Har hitills inte haft några problem när jag har såld prylarna.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/01 :  14:07:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag tar och flyttar den här tråden till OffTopic för i ärlighetens namn så har det inte särskilt mycket med HiFi att göra. Det här är en generell fråga oavsett vara.
drkim's tidigare tråd om lurendrejeri på eBay som Pac länkar till ligger exempelvis under OffTopic.

Angående trådens ämne så har jag aldrig köpt någonting av en privatperson utan att hämta varan på plats. Svaret är därför nej.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/09/01 :  17:34:38  Show Profile Send JonasY a Private Message
Har säkert gjort ett 50-tal affärer på nätet, i stort sett alltid med förskottsbetalning som betalningsmetod. Har använt Internetgirot en gång också, men om jag skall vara ärlig är det lite bängligt och inte 100% pålitligt som säljare, vad händer om snubben påstår att varan är trasig etc? Har dock aldrig blivit blåst. Det mesta jag betalt in i förskott är 7500, till en tradera-medlem med bra omdöme men jag hade i övrigt inga bekräftade uppgifter om henne.

Jag är inte supernoga med att kolla personerna (i de flesta fall är det ju dock mindre belopp). På forum (föredrar att göra affärer via forum) brukar jag kolla inlägg gjorda av personen. Ber oftast om namn/adressuppgifter samt ibland om serienummer. Sen köper jag nog mest specialgrejjor, och då är ju risken för att bli blåst mindre. Men det är ett riktigt dilemma det här, ingen vill skicka utan att få betalt och ingen vill betala utan att fått grejjorna ... Men det är en risk jag kan leva med, precis som jag när jag sätter mig i en bil. Finns ett viss sannoliket att bli blåst/smälla men de övriga fördelarna beteendet medför överväger helt enkelt riskerna. Men finns det minsta lilla antydan till något mystiskt, då skiter jag i det.

En bekant berättade om en historia angående förskottsbetalning. Han är i byggbranschen och jobbar med ett företag i Estland, och skulle göra en insättning på 9000 svenska kronor till dem - ingen han träffat eller så utan bara en kille som råkade ha en fabrik och som tillverkade en sak han var intresserad av. Några dagar senare får han ett telefonsamtal från den estländska killen - hade pengarna kommit in? - jorå, men varför hade han skickat över 80 000 istället för de avtalade 9000? Visade sig att kassörskan på Swedbank hade skrivit in Euro istället för kronor ... Inga problem att få tillbaks pengarna, men lite svettigt att veta att man skickat 80 papp till Estland utan att i princip känna till snubben ...

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2007/09/01 17:37:02
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2007/09/01 :  22:20:36  Show Profile Send Saro a Private Message
Dan: Kan det vara när du köpte mitt föresteg?
Vi gjorde ju en del affärer med gott resultat.. Antar att vi är hyvens folk.. alla är ju inte det tyvärr

(eller var det så att jag skicka försteget och förväntade mig bara att du var ärlig nog att betala? kommer inte ihåg)

Jag har haft tur när jag handlat. Men det har nästan alltid varit av typ stammisar på forum. Bara en gång när jag köpte steget jag driver min bilbas med jag bara betala och förväntade mig att han skulle skicka det. tror han bodde en 30 mil från mig och jag hade ju hans adress om något skulle bli tokigt
Men i snitt så verkar folk ganska ärliga i sverige. Iaf de jag handlat av. Skicken har varit bättre än det utlovade osv :D

Edited by - Saro on 2007/09/01 22:24:49
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000