HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 underligt rör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2007/08/27 :  22:22:42  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej

köpte lite fina rör och fick med ett för mig ganska besynnerligt rör

Det står skrivet RADIOAG DSLOEWE

en tillverkare som var aktiv under andra världskriget



Anodanslutningen som jag förmodar att det är går igenom en liten kammare fylld med vad jag antar är någon slags olja? men varför är den stora frågan?



Innuti kan man skymta endel glasstavar och en liten metallkropp med galler,anod mm



Någon som har en aning? för jag har inte den blekaste...

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/08/27 :  22:32:45  Show Profile Send time a Private Message
shysst rör ! kan det vara kvicksilver i behållaren ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/08/27 :  22:52:26  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag trodde först att det var en hembränningsapparat men sedan när jag såg den ner till så nääää inte som jag trodde

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/27 :  22:55:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Är du säker på att det är ett radiorör och inte något som använts i ett labb?
På bilden ser det nästan ut som om det skulle kunna vara ett katodstrålerör där elektronerna acceleras förbi "kammaren" med den olje-aktiga substansen i. I så fall skulle man kunna tänka sig att kammarens syfte är att vara behållare för en vätska över vilken det finns en tunn "ånga" som elektronerna sedan träffas, detta ger sedan i sin tur ljus av någon användbar frekvens.

För i tiden så användes apparater som påminner om denna i alla upptänkliga former i olika labb, i huvudsak till spektroskopi men även för olika mätändamål.

Observera att detta dock bara är en gissning.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/08/27 :  23:00:56  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Kanske ett ej färdigt ställt rör under vakumbehandlingen då

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/27 :  23:05:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Levande: Menar du att kammaren skulle innehålla en getter (finns det ett svenskt ord för "getter")?
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2007/08/27 :  23:16:44  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Nja jag tror inte att det är katodstrålerör, det finns helt enkelt inget sätt för elektronerna att komma upp till kammaren, anodanslutningen går rakt igenom toppen på röret, och glaset är ihopsmällt runt ledningen där anoden går in i själva rörkroppen av röret:/ ett katodstrålerör skulle ju ha en klar passage för elektronerna isf

tror inte att det är en getter heller då det är en egen liten kammare som inte har någon anslutning till rörkroppen förutom den elektriska


I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Edited by - Oblivion on 2007/08/27 23:29:14
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/08/27 :  23:22:53  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Lord vart är du

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/08/27 :  23:47:32  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag säger som brorsan sa när jag visade honom en RCA 808:
"Öh, en crackpipa!"

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/08/28 :  10:26:03  Show Profile Send time a Private Message

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/08/28 :  12:04:29  Show Profile Send Magoo a Private Message
Är det en justerskruv längst till vänster på mittenbilden?

comfortably numb
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/28 :  14:36:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Anslutningsskruv snarare.
Hur ser elektrodsystemet ut? Glöd?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/08/28 :  14:44:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag tycker mig kunna urskilja en anod och minst ett galler därinne, så långt inga konstigheter. Hela "pipen" ovanpå glasbubblar är däremot otroligt mystisk och dessutom ser det ut som att det är nån sorts glasstrukturer inne i röret.
Ju mer jag funderar desto mer rimligt känns Levandes tanke om att det är nån sorts direktupphettad hembränningsapparat, uppenbarligen portabel och förmodligen avsedd för 6,3V batterimatning av värmeslingan...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/28 :  15:10:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det är inte ett röntgenrör?
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2007/08/28 :  20:53:17  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hmm nja det är helt klart ett "vanligt" rör

anoden gick vid en närmare granskning inte ut på toppanslutningen, Utan det är ett av dom två gallrerna som gör detta, det verkar vara ett direktupphettat rör, då det går en mycket tunn glödtråd i mitten av röret, ingen katod synlig

så en tunn glödtråd, två galler och en rörformad anod runt detta.

Någon föreslog att oljan kan ha varit rester från en vaccumpump och att den lilla behållaren på toppen skall ha hindrat oljan från att komma ner i röret under försegligen. fast låter som en kass pump:/ dom kunde ju göra rör utan sånna här oljebehållare även på 30-talet.

Eller är det ännu äldre tro :)

Hittade ett till kul rör i en låda





Det här är ju helt klart en Högspänningsdiod, men kul ändå :)

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/08/29 :  08:16:13  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Okvalificerad gissning:

Kan det månne vara någon typ av mätanordning, där man påverkar den konstiga utbyggnaden/gallret och därmed få en utsignal som är beroende av vad som händer i den övre regionen?

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/08/29 :  16:03:37  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det mysko röret i början på tråden är troligen ett ballast eller urladdningsrör för höga spänningar. Förmodligen härstammande från en äldre kraftig radaranläggning.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2007/08/29 :  16:33:47  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Nej ingen ballast och inget urladdningsrör, det är verkar efter lite efterforskningar vara ett Elektrometerrör.

Har dock ingen data på det än:(

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/29 :  23:11:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det låter intressant. Men vad är "oljan" då till för?
En elektrometer är ju egentligen inget annat än ett instrument med väldigt hög inimpedans. Vad har oljan och den extra "kammaren" med saken att göra?

Tyvärr är den lokala husguden vad gäller elektrometrar på jobbet just nu på semester annars skulle jag kunnat visa bilden för honom, han borde veta (även om han nog aldrig använt rörbaserad elektronik).




Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000