HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur räkna på chokes?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/08/28 :  20:14:40  Show Profile Send Zoggy a Private Message
Hej på er.
Hur räknar man egentligen ut chokes? Jag skulle behöva en 6uH 12A choke av 0.6 eller 0.8mm grov koppartråd. Hur räknar jag detta egentligen? Eller finns det nån som kan säga hur mång varv det behövs? Och måste jag isolera den från "omgivningen" på nåt sätt?

Vet inte om det heter choke... :/

mvh
/zoggy

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/08/28 :  20:42:34  Show Profile Send Yunick a Private Message
http://www.lalena.com/Audio/Calculator/Inductor/

http://www.see.ed.ac.uk/~jwp/radio/software/newcoil3.html

Kanske kan vara något?

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2007/08/28 :  20:56:59  Show Profile Send MarcusL a Private Message
Om du tittar på sidan 633 i 2007 års Elfa katalog, vänstra kolumnen så finns det lite olika toroider av järnpulver. Toroiderna finns i lite olika materialtyper och de du är intresserad av är material -26 som har ett bra AL-värde för din applikation, gör att du får färre varv på din kärna vilket resulterar i mindre resistans.

För att räkna ut hur många varv det blir i kärnan tar du bara och
gör så här...

L = induktans (i ditt fall 6uH)
N = antal varv
AL = 90nH/n (se elfa katalogen för respektiver kärna, valde T-106-26 som ett exempel)

L=N^2*AL ==> N = (L/AL)^1/2 (^1/2 är samma sak som roten ur)

N = (0.000006/0.000000090)^1/2 = 8.16496 varv



Ta det lungt.
Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/08/28 :  21:12:26  Show Profile Send Zoggy a Private Message
Tack för länkarna.
MarcusL exakt vad jag behöver. Nu måste jag endast klura ut hur jag får dendära kärnan att passa in i lådan, blir enormt kämpigt.

/zoggy
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/28 :  23:26:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Vet inte om det heter choke... :/
På ren svenska heter det drossel.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/29 :  08:54:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vad ska du använda den till? Ska du bygga en switchregulator måste du välja spolmaterial och annat som är anpassat för frekvenser och effekter du använder.
Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/08/29 :  09:59:34  Show Profile Send Zoggy a Private Message
Hej,
Det är en spole/drossel som sitter parallellt med ett motstånd i utgångssteget på ett slutsteg. Did that make any sense? Liknande som på någon av domhära chipamparna (ej en chipamp dock). Den har brunnit på slutsteget och det finns inte exakt lika att tillgå, så alternativet blir att linda en själv.

/Zoggy
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/29 :  10:37:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Åhå Varför sade du inte det med en gång
Man brukar väl som regel linda lite fet koppartråd runt motståndet som sitter på utgången bara.
Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/08/29 :  13:42:53  Show Profile Send Zoggy a Private Message
Ojdå. Alltså spelar det nån roll hur mån uH den blir spolen isånafall? Eller strömtåligheten? Kan du Soundbrigade ge exempel? Har tillgång till 1.2mm lackad koppartråd i mängd och massor. Skulle det gå med den månne och hur många varv runt motståndet?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000