Hej på er. Hur räknar man egentligen ut chokes? Jag skulle behöva en 6uH 12A choke av 0.6 eller 0.8mm grov koppartråd. Hur räknar jag detta egentligen? Eller finns det nån som kan säga hur mång varv det behövs? Och måste jag isolera den från "omgivningen" på nåt sätt?
Om du tittar på sidan 633 i 2007 års Elfa katalog, vänstra kolumnen så finns det lite olika toroider av järnpulver. Toroiderna finns i lite olika materialtyper och de du är intresserad av är material -26 som har ett bra AL-värde för din applikation, gör att du får färre varv på din kärna vilket resulterar i mindre resistans.
För att räkna ut hur många varv det blir i kärnan tar du bara och gör så här...
L = induktans (i ditt fall 6uH) N = antal varv AL = 90nH/n (se elfa katalogen för respektiver kärna, valde T-106-26 som ett exempel)
L=N^2*AL ==> N = (L/AL)^1/2 (^1/2 är samma sak som roten ur)
Vad ska du använda den till? Ska du bygga en switchregulator måste du välja spolmaterial och annat som är anpassat för frekvenser och effekter du använder.
Hej, Det är en spole/drossel som sitter parallellt med ett motstånd i utgångssteget på ett slutsteg. Did that make any sense? Liknande som på någon av domhära chipamparna (ej en chipamp dock). Den har brunnit på slutsteget och det finns inte exakt lika att tillgå, så alternativet blir att linda en själv.
Ojdå. Alltså spelar det nån roll hur mån uH den blir spolen isånafall? Eller strömtåligheten? Kan du Soundbrigade ge exempel? Har tillgång till 1.2mm lackad koppartråd i mängd och massor. Skulle det gå med den månne och hur många varv runt motståndet?